Wakacyjny audyt – dobre praktyki dla zespołów HR

1 miesiąc temu

W wielu firmach i branżach letnie miesiące to okres, w którym odnotowuje się mniejsze natężenie pracy. Warto ten czas wykorzystać efektywnie i przeprowadzić audyty procesów wewnętrznych. Dla zespołów HR może być to dobry moment na refleksję nad dotychczasowymi działaniami, zaplanowanie nowych projektów czy określenie niezbędnych zmian. Jakie obszary HR warto poddać audytowi w okresie letnim? Oto 5 najważniejszych.

Rekrutacja i onboarding

Obszarami, które w pierwszej kolejności warto wziąć pod lupę są rekrutacja i onboarding. Ocena skuteczności metod pozyskiwania talentów, czasu trwania projektów rekrutacyjnych oraz skuteczności wdrożenia nowych osób w organizacji może dostarczyć cennych informacji na temat obszarów do poprawy. Dobre praktyki w tym zakresie mogą obejmować:

  • analizę źródeł rekrutacji – w tym sprawdzenie, które kanały rekrutacyjne przynoszą najlepsze rezultaty, z jakich źródeł pozyskiwani są najbardziej dopasowani kandydaci, jakie są koszty rekrutowania oraz co może je obniżać;
  • ocenę skuteczności procesu onboardingu – w tym celu można przeprowadzić ankietę wśród osób zatrudnionych w ostatnim półroczu lub zorganizować tzw. stay interview. Pozyskane wyniki pomogą lepiej zrozumieć doświadczenia i wyzwania stojące przed nowymi osobami oraz zdiagnozować potencjalne problemy. Te Informacje mogą pomóc w stworzeniu przydatnych materiałów i narzędzi, platform wymiany wiedzy czy programu szkoleń wdrożeniowych dla osób zatrudnianych w organizacji.

Rozwój i szkolenia pracowników

Rozwój pracowników jest kluczowy dla utrzymania talentów w organizacji, efektywności zespołów, a w konsekwencji konkurencyjności firmy. W okresie wakacyjnym warto przeanalizować realizowane dotychczas programy szkoleniowe i ich efektywność. Dobre praktyki obejmują:

  • ocenę efektywności zakresu i formy szkoleń – analizę, czy prowadzone w ostatnich miesiącach szkolenia przyniosły oczekiwane rezultaty (z perspektywy uczestników, ale i celów biznesowych organizacji) vs. ich koszty. Ocenę oferty szkoleniowej udostępnionej pracownikom pod kątem jej atrakcyjności (różnorodność potrzeb poszczególnych grup pracowników, zakres tematyczny czy forma szkoleń);
  • identyfikację potrzeb szkoleniowych – pozyskanie informacji (formularze ocen okresowych, przeprowadzenie ankiet lub wywiadów z pracownikami i liderami zespołów) pomocnych w zidentyfikowaniu potrzeb oraz oczekiwań dotyczących rozwoju zawodowego. Zebrane dane mogą stanowić bazę do stworzenia kalendarza szkoleń, indywidualnych planów rozwojowych czy planu sukcesji w organizacji.

Oceny okresowe

Proces oceny pracowników to kolejny najważniejszy obszar, który warto poddać audytowi. Przeanalizowanie, czy obecne metody oceny wspierają długofalowo rozwój i motywację pracowników może dostarczyć cennych wskazówek do dopracowania lub przemodelowania systemu ocen. Wśród dobrych praktyk warto wymienić:

  • analizę procesów oceny – pod kątem efektywności, przejrzystości, terminowości oraz ich wpływu na politykę awansów i wynagrodzeń w organizacji;
  • feedback od uczestników procesu – zebranie opinii od pracowników (z perspektywy ocenianych i oceniających) na temat efektywności procesu oceny. Zidentyfikowanie jego mocnych i słabych stron pomoże w określeniu obszarów do poprawy.

Kultura organizacyjna i wizerunek pracodawcy

Kultura organizacyjna i marka pracodawcy mają bezpośredni wpływ na satysfakcję i efektywność zespołów. Warto przeprowadzić badania, które pozwolą zrozumieć, jak pracownicy postrzegają te elementy oraz jaki jest poziom zaangażowania. Dobre praktyki w tym zakresie obejmują przede wszystkim:

  • przeprowadzenie badań wśród pracowników: wakacyjne miesiące, gdy natężenie pracy bywa mniejsze, to dobry moment na zorganizowanie ankiety wśród pracowników. Wyniki mogą dostarczyć cennych informacji na temat zaangażowania i satysfakcji z pracy, ale również wizerunku pracodawcy. Te dane warto wykorzystać do optymalizacji procesów, zaplanowania działań czy stworzenia strategii employer brandingowej;
  • ocenę inicjatyw wewnętrznych: analizę skuteczności dotychczasowych działań m.in. przeanalizowanie liczby uczestników eventów i inicjatyw wewnętrznych, akcji CSR vs. ich kosztów.

Compliance HR

Ostatnim, ale nie mniej ważnym obszarem jest compliance HR. Sprawdzenie, czy polityki i procedury wewnętrzne są aktualne, spójne, zgodne z obowiązującymi przepisami i wspierające cele biznesowe organizacji. Dobre praktyki w tym zakresie to:

  • przegląd zgodności z aktualnymi przepisami – upewnienie się, iż wszystkie polityki i procedury są zgodne z obowiązującymi przepisami prawa pracy, przepisami o ochronie danych osobowych czy przepisami dotyczącymi BHP;
  • audyt raportów i wskaźników HR – stworzenie ewidencji wskaźników oraz zaktualizowanie raportów i dokumentacji dotyczących różnych aspektów zatrudnienia i wynagradzania pracowników.

Najlepszy czas na działanie i planowanie

Okres wakacyjny to doskonały czas na przeprowadzenie audytu procesów HR w organizacji. Analiza wszystkich wspomnianych wyżej obszarów pozwoli zespołom HR lepiej przygotować się na nadchodzące intensywniejsze miesiące, wdrożyć niezbędne zmiany i ulepszenia oraz skutecznie wspierać cele biznesowe organizacji.

Idź do oryginalnego materiału