- W dniach 19-21 lutego 2024 r. UOKiK był gospodarzem wizyty studyjnej przedstawicieli Ministerstwa Przemysłu, Przedsiębiorczości i Handlu, Rady Ochrony Konsumentów oraz Biura Premiera Republiki Kosowa.
- Jej celem było zapoznanie się z praktycznymi aspektami funkcjonowania systemu ochrony konsumentów w Polsce.
Instytucje kosowskie były szczególnie zainteresowane polskimi doświadczeniami związanymi z procesem integracji z Unią Europejską, co wynika z konieczności spełnienia wymagań Układu o Stabilizacji i Stowarzyszeniu (SAA) zawartego przez Kosowo i UE.
Spotkania ekspertów obydwu instytucji odbyły się w centrali Urzędu w Warszawie oraz w jego delegaturach w Poznaniu oraz Bydgoszczy. Na wstępie przybliżono kompetencje UOKiK oraz zasady współpracy z innymi podmiotami systemu ochrony konsumentów w Polsce, omówiono również kwestię pozasądowego rozwiązywania sporów (ADR) oraz działalność Europejskiego Centrum Konsumenckiego zajmującego się sprawami o charakterze transgranicznym. Dyskusja dotyczyła również działań komunikacyjnych i edukacyjnych polskiego organu.
Podczas wizyty w delegaturze UOKiK w Poznaniu przedstawiciele Kosowa zapoznali się z systemem zarządzania skargami konsumenckimi w Urzędzie, a następnie z istotą i przykładami praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów. Eksperci Urzędu przybliżyli również praktyczne aspekty pozyskiwania dowodów naruszeń, w tym m.in. instytucję tajemniczego klienta oraz cyfrowych narzędzi wspomagających prowadzenie postępowań. Spotkanie w Bydgoszczy było okazją do podjęcia tematu nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich i ich wykrywania dzięki narzędzi sztucznej inteligencji.
Wizyta studyjna przedstawicieli Kosowa zainicjowała współpracę pomiędzy obydwoma instytucjami. W regionie Bałkanów Zachodni UOKiK był do tej pory obecny w Serbii, gdzie w latach 2021-2023 realizował projekt twinningowy w obszarze ochrony konsumentów na rzecz Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Zagranicznego.