Wkład żółto-zielonej floty w pracach nad budową Morskiego Terminala Produktów Ropopochodnych na Martwej Wiśle

gospodarkamorska.pl 5 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


W regionie Gdańska zakończono właśnie budowę największej i najbardziej strategicznej inwestycji ostatnich lat – Morskiego Terminala Przeładunkowego Produktów Naftowych na Martwej Wiśle. Nowe nabrzeże, wyposażone w dwa stanowiska przeładunkowe zdolne do obsługi statków o długości do 130 metrów, powstało w naturalnym miejscu. Dogodne położenie infrastruktury produkcyjnej Rafinerii Gdańskiej oraz wcześniejsza modernizacja drogi wodnej przesądziły o wyborze lokalizacji.

Za realizację inwestycji odpowiadało konsorcjum pod przewodnictwem firmy NDI, z udziałem partnerów i podwykonawców. Budowę podzielono na dwa najważniejsze etapy: front lądowy, obejmujący instalacje przesyłowe, prace betoniarskie i kafarowe, montaż oświetlenia, urządzeń przeładunkowych, systemów przeciwpożarowych i sterowania, oraz front wodny, czyli skomplikowane prace hydrotechniczne.

Aby umożliwić obsługę frachtowców o zanurzeniu do 5,8 metra, konieczne było dodatkowe pogłębianie dna Martwej Wisły. Zadanie to powierzono Przedsiębiorstwu Robót Czerpalnych i Podwodnych (PRCiP), które skutecznie pogłębiło akwen do głębokości 6,7 metra.

Zakres prac hydrotechnicznych


Pogłębiarki należące do PRCiP, w tym flagowe jednostki „Inż. St. Łęgowski” oraz „Kraken”, wydobyły z dna rzeki 83 000 mł osadów i namułów. Urobek został wywieziony na klapowisko morskie. Prace wspierały również szalandy samobieżne, a nad precyzją operacji czuwały zespoły sondażystów firmy.

Ekologiczne standardy i szybka realizacja


Całość działań przeprowadzono zgodnie z najwyższymi standardami ochrony środowiska, dbając o faunę i florę okolicznych terenów wodnych. Efektywność żółto-zielonej floty PRCiP istotnie przyczyniła się do szybkiej realizacji projektu, który wpisuje się w strategię MLM – Małej Logistyki Morskiej.

Nowy terminal to kolejny krok w rozwoju portu w Gdańsku i wzmocnienie polskiej gospodarki morskiej. Realizacja tej inwestycji nie tylko zwiększyła możliwości przeładunkowe Rafinerii Gdańskiej, ale także podkreśliła strategiczne znaczenie Martwej Wisły w logistyce surowców naftowych.

Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych to największa firma pogłębiarska w Polsce. Istnieje na rynku od ponad 75 lat, wydobyła miliony metrów sześciennych urobku i uczestniczyła w wielu ważnych projektach morskich Rzeczpospolitej.

Idź do oryginalnego materiału