Własny biznes przez cały czas jest pożądany przez Polaków. Jednak większość z nich nie jest gotowa na ten krok

10 miesięcy temu

Choć Polacy przez cały czas deklarują chęć otwierania własnych działalności gospodarczych, to tylko część z nich jest gotowa zrobić to w najbliższym czasie. Intermarché i Bricomarché publikują swój pierwszy Indeks Przedsiębiorczości.

Intermarché oraz Bricomarché, we współpracy z SW Research, przygotowały pierwsze badanie, które nazwano Indeksem Przedsiębiorczości. Wyniki pokazują jakie w tej chwili trendy panują wśród przedsiębiorców. Polacy przez cały czas deklarują chęć otwierania własnego biznesu, jednak tylko część z nich jest gotowa na taki krok. Z ankiety wynika, iż jedynie 2,7% osób zdecyduje się na założenie własnej działalności w najbliższych czasie.

„W ramach „Indeksu Przedsiębiorczości” Intermarché i Bricomarché przyjrzeliśmy się bliżej między innymi: czynnikom motywującym Polaków do zakładania biznesów, barierom hamującym ich przed zdecydowaniem się na wybór tej ścieżki rozwoju, a także najchętniej wskazywanym branżom i modelom biznesowym potencjalnej działalności” – powiedział Marek Sawa, Członek Komitetu Wykonawczego Grupy Muszkieterów, która odpowiada za rozwój marek Intermarché i Bricomarché w Polsce.

Największą motywacją do założenia własnego biznesu pozostaje chęć niezależności, czego nie daje praca na etacie. Najchętniej wybieraną branżą jest handel, choć popularnością cieszą się również technologie informatyczne. Blisko 67% respondentów deklaruje tradycyjny model działalności.

Warto przeczytać: Ulgi podatkowe dla przedsiębiorców. Sprawdzamy jakie korzyści przysługują podatnikom

Nowy Indeks Przedsiębiorczości

Pierwszy Indeks Przedsiębiorczości przygotowany przez Intermarché i Bricomarché wskazuje, iż Polacy przez cały czas chętnie myślą o założeniu własnego biznesu. Jednak gorzej jest z ich gotowością do tych działań. Jako największą przeszkodę uznają brak znajomości przepisów, które obowiązują przedsiębiorców. Wspominają również o zbyt wymagających formalnościach związanych z prowadzeniem działalności.

Wśród barier pojawiają się również kwestie finansowe, jak brak odpowiedniego kapitału na start. Mimo to, przedsiębiorcy doceniają we własnym biznesie bycie niezależnym, czego nie można powiedzieć najczęściej o pracy na etacie. Ankietowani wskazali również, iż własna działalność daje większą możliwość zarządzania czasem, co pozwala na łączenie życia zawodowego z zainteresowaniami. Jednak warto pamiętać, iż początki własnego biznesu często nie należą do najłatwiejszych.

Jak wynika z najnowszego badania, potencjalni przedsiębiorcy najchętniej rozważają rozpoczęcie działalności w handlu, blisko 40%. Najczęściej wskazują sprzedaż ubrań, artykułów do domu czy kosmetyków. Na drugim miejscu znalazły się usługi informatyczne, a na trzecim produkcja. Co ciekawe, wyprzedzają one takie branże jak popularna dotychczas gastronomia.

Pytanie ile Polacy chcą przeznaczyć na start? Najczęstsza odpowiedź to powyżej 10 tys. zł, jednak kwota ma nie przekraczać 50 tys. zł. Zaledwie 4% respondentów mówi o kapitale powyżej 100 tys. zł.

Własny biznes: na jakich zasadach?

Ponad 2/3 ankietowanych chce założyć działalność gospodarczą w tradycyjnym modelu. Zdecydowanie mniej osób rozważa współpracę na zasadach partnerstwa. Jednak na trzecim miejscu znalazł się model franczyzowy, który zyskuje na popularności wśród przedsiębiorców. Wyprzedza on chęć zakładania własnego startupu.

Franczyza zyskuje na znaczeniu, gdyż przedsiębiorca na starcie otrzymuje wsparcie od rozpoznawalnej już marki. Korzysta ze sprawdzonego modelu biznesowego, a w zamian ma możliwość udziału w szkoleniach z prowadzenia biznesu.

„Badanie pokazało, iż franczyza, jako model biznesowy, nie jest pierwszym wskazaniem wśród ankietowanych, którzy planują otworzyć własną firmę. Na pewno jest tutaj przestrzeń, aby dotrzeć do nich z przekazem na temat korzyści, jakie można uzyskać dzięki współpracy ze sprawdzoną marką, która cieszy się ugruntowaną pozycją na rynku” – mówi Bartłomiej Tarłowski, Menadżer ds. rozwoju franczyzy i komunikacji korporacyjnej Intermarché i Bricomarché.

Warto przeczytać: Czy sztuczna inteligencja faktycznie zabierze miejsca pracy? Zdaniem eksperta AI to bardziej ewolucja niż rewolucja

Idź do oryginalnego materiału