Wnioski mogą sparaliżować urzędy?

1 rok temu

Od ponad miesiąca obowiązuje nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która zobowiązuje gminy do uchwalenia planów ogólnych do końca 2025 r. Zawarte w nich będą informacje o wyznaczonych strefach (np. o strefie wielofunkcyjnej z zabudową mieszkaniową wielorodzinną, produkcji rolniczej lub zieleni i rekreacji) czy też o strefie uzupełnienia zabudowy. Chcąc wiedzieć, jak zmieni się przeznaczenie naszej nieruchomości i czy ewentualnie będziemy mogli na niej zbudować dom, warto śledzić zmiany w planowaniu przestrzennym, aby móc zgłaszać uwagi i wnioski.

Ułatwieniem może być zobowiązanie urzędników do udzielania informacji.

Joanna Dziedzic-Bukowska, radca prawny, specjalistka od prawa nieruchomości, właścicielka Kancelarii Dziedzic-Bukowska, wiceprzewodnicząca Zespołu Prawno-Urbanistycznego przy Komitecie Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, podkreśla, iż o podejmowanych procedurach m.in. uchwalenia planu ogólnego zainteresowani będą się mogli dowiedzieć z Biuletynu Informacji Publicznej albo mailowo, jeżeli złożą wniosek o powiadamianie ich w tym trybie.

Są zastrzeżenia, iż może to sparaliżować pracę gminy. Agnieszka Kaczmarczyk z wydziału urbanistyki i ochrony zabytków Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu podkreśla jednak, iż do urzędu nie wpłynął dotychczas żaden taki wniosek.

Marcin Kwiatkowski, wójt gminy Malbork, zwraca uwagę, iż jest obowiązek udzielenia informacji publicznej na wniosek, a może się z nim zgłaszać każdy, bez względu na to, czy jest związany z gminą. Według ustawy o dostępie do informacji publicznej urzędnicy muszą udzielić odpowiedzi bez zbędnej zwłoki, nie później niż w 14 dni od złożenia wniosku.

Czy zatem do wykonania wszystkich obowiązków nałożonych w związku z reformą planistyczną potrzebni będą nowi pracownicy? W Gostyniu nie planuje się na razie zatrudnienia dodatkowych osób, natomiast według urzędników z Olkusza jest zbyt wcześnie na ocenę.

Do przekazywania zainteresowanym informacji o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym urzędnicy będą zobowiązani do końca 2025 r. Gdy powstanie Rejestr Urbanistyczny, czyli od 2026 r., to tam znajdą się informacje o uchwalonych planach ogólnych oraz innych aktach planowania przestrzennego. W Olkuszu wszystkie etapy prowadzonych procedur są udostępniane w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej urzędu.

Idź do oryginalnego materiału