Już 27 i 28 listopada w Szczecinie odbędzie się czwarta edycja wydarzenia H2Szczecin –OZE i wodór napędem regionów. To jedno z najważniejszych wydarzeń gospodarczych organizowanych w stolicy Pomorza Zachodniego. W tym roku dyskusja będzie poszerzona o tematy związane z Odnawialnymi Źródłami Energii.
O wydarzeniu rozmawiamy z prof. Marzeną Frankowską, współorganizatorką wydarzenia.
Czy temat wodoru przez cały czas jest zagadnieniem aktualnym i gospodarczo niewyczerpalnym? To już czwarta edycja wydarzenia, mogłoby się więc wydawać, iż wiele tematów zostało już poruszonych.
Wodór zielony jako paliwo wykorzystywane np. do transportu miejskiego lub systemów grzewczych wyodrębnionych wspólnot mieszkaniowych jest bardzo atrakcyjnym nośnikiem energii, barierą jest jego cena za 1kg która kształtuje się w zależności od dostawcy od 50-68 zł / kg. Na cenę zielonego wodoru ma wpływ kilka głównych czynników: ceny 1MWh energii elektrycznej w Polsce, wysokich kosztów elektrolizerów (stopa zwrotu z inwestycji) oraz dostępności i potencjału nabywczego grupy odbiorców.
Jak wygląda sytuacja Pomorza Zachodniego w skali ogólnopolskiej? Jesteśmy teoretycznym czy realnym liderem OZE?
Nie mam tutaj żadnych wątpliwości. w tej chwili zachodniopomorskie, jest liderem w Polsce, jeżeli chodzi o produkcję energii elektrycznej z OZE. Nadmiar wyprodukowanej energii, można zamienić na wodór jako magazyny energii. Temat ten jest stale aktualny. Upowszechnienie zielonego wodoru w wybranych gałęziach gospodarki, tych najbardziej energochłonnych może nastąpić w przypadku obniżenia ceny 1kg do poziomu ok. 30-40 zł /kg. Co już ma miejsce u naszych niemieckich sąsiadów.
Na każdej z konferencji wodorowych organizowanych przez Stowarzyszenie Klaster METALIKA dla Przemysłu oraz MP Polskie Klastry sp. z o.o. wspólnie z Urzędem Marszałkowskim WZP pod wspólnym mianownikiem H2Szczecin, były omawiane i prezentowane przykłady wykorzystania zielonego wodoru. Podczas tegorocznej konferencji główny nacisk postawiliśmy na case study produkcji i wykorzystania zielonego wodoru w transporcie i ciepłownictwie w oparciu o przykłady z Europy i Polski.
Dlaczego w tym roku konferencja została poszerzona o komponent związany z OZE?
W tym roku konferencja została rozbudowana o komponent związany z OZE ze względu na duże inwestycje jakie zostały poczynione w naszym regionie. Pomorze Zachodnie to region o największym w Polsce udziale produkcji energii elektrycznej z OZE, region samowystarczalny w zakresie zielonej energii. To również region, którego kierunkiem rozwojowym jest morska energetyka wiatrowa, agospodarka wodorowa staje się drugim filarem rozwoju.
Mam wrażenie, iż o gospodarce wodorowej mówiło się z ostatnim czasie mniej niż w poprzednich latach – jak to wygląda z eksperckiego punktu widzenia? W jakim miejscu jesteśmy?
Tak faktycznie jest. Należy pamiętać o tym, iż zielony wodór jest lub będzie jednym z elementów tzw. bezpieczeństwa energetycznego kraju czy Europy. Ze względu na koszty, nie opłaca się transportować wodoru na duże odległości od źródła wytworzenia, a przesył czystego wodoru jest nieopłacalny ze względu na konieczność stosowania rurociągów wykonanych ze specjalistycznych kompozytów. w tej chwili stosuje zielony wodór jako dodatek do gazu ziemnego w ilości do 15% wykorzystując istniejące sieci przesyłowe (przykład niemiecki). Co znacząco poprawia dostępność i ma wpływ na cenę 1 m3 gazu służącego do ogrzewania mieszkań, domów czy przedsiębiorstw.
Czy wodór może być przez cały czas „napędem regionów”? Czy samorządy chętnie wykorzystują rozwiązania wodorowe?
W północno-zachodnich regionach Polski przygotowywanych i/lub realizowanych jest coraz więcej zielonych inwestycji. Występuje więc pilna potrzeba wygenerowania popytu na wodór, w tym zielony H2 oraz na wdrożenie technologii wodorowych w sektorze komunalnym (transport, ciepłownictwo), a także związany z gospodarką morską.
Wodór może być „napędem regionów”. Warunkiem jest krótka ścieżka od źródła wytworzenia energii elektrycznej (farmy wiatrowe i PV) do elektrolizera i użytkownika końcowego. To pozwoli na obniżenie kosztów 1 kg wodoru. Już wiele samorządów w kraju z powodzeniem wykorzystuje zielony wodór poprzez wymianę taboru komunikacji miejskiej ze spalinowych na hybrydowe (wodorowo-elektryczne). Będziemy prezentować takie przykłady podczas konferencji. Innym przykładem wykorzystania zielonego wodoru z OZE u klienta indywidualnego będzie prezentacja urządzenia produkującego zielony wodór do ogrzewania na mikroskalę.
Kogo zapraszacie Państwo na wydarzenie i dlaczego warto wziąć w nim udział?
W tym roku, konferencja ponownie ma charakter międzynarodowy. Dobór Partnerów, prelegentów, panelistów i gości specjalnych jest również na bardzo wysokim poziomie.
Konferencja została podzielona na pięć sesji:
SESJA PLENARNA: OZE i gospodarka wodorowa jako filary strategii zielonej transformacji regionów Polski, gdzie gośćmi specjalnymi będą przedstawiciele Ministerstw, Parlamentu UE,
Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Marszałkowie zaprzyjaźnionych województw.
SESJA 2: kooperacja sektorowa i ponadregionalna w obszarze OZE oraz gospodarki wodorowej w której prelegentami będą przedstawiciele firm istotnych z punktu widzenia gospodarczego dla regionu: Windar Polska sp. z o.o., Enertrag SE, PNE Polska sp. z o.o. oraz osoby biorące w panelu eksperckim z przedsiębiorstw: ORLEN SA, Grupa AZOTY SA; Windar Polska sp. z o.o.; Enertrag SE; PNE Polska sp. z o.o. Polska Izba Wodoru; Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej.
Nowością będzie SESJA 3: Fakty i mity na temat wodoru – Zaproszenie do demaskowania mitów na temat wodoru, z udziałem ekspertów oraz uczestników konferencji.
SESJA 4: Wodór napędem transportu miejskiego – podczas której zostały zaplanowane prezentacje firm: Daimler Buses Polska sp. z o.o., ORLEN SA, CALVERA Hydrogen SA oraz osoby biorące w panelu eksperckim z przedsiębiorstw / instytucji: Prezydent Miasta Szczecin, Daimler Buses Polska sp. z o.o., ORLEN SA, CALVERA Hydrogen S.A., Bank Gospodarstwa Krajowego, PKS w Rzeszowie SA
I ostatnia sesja pierwszego dnia: SESJA 5: Lokalna transformacja energetyczna – rozwiązania wyspowe i rozproszone, gdzie swoje prezentacje przedstawią: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie, E-Gmina Infrastruktura Energetyka sp. z o.o. i firma EVAN Nowe Technologie.
Drugiego dnia odbędzie się wydarzenie: DAIMLER BUSES ROADSHOW organizowane przez Partnera Głównego konferencji: Daimler Buses Polska sp. z o.o. Wydarzenie dedykowane samorządom, operatorom oraz organizatorom transportu publicznego.

1 dzień temu

![Turbaczewska: kompetencje nie mają płci [WYWIAD]](https://polskamorska.pl/wp-content/uploads/2025/11/PHOTO-2025-09-23-23-18-17.jpg)





