Wodorowa rewolucja w nowelizacji prawa energetycznego

4 miesięcy temu

Dotychczas w polskiej przestrzeni publicznej wiele mówiło się o wodorze i jego znaczącym wpływie na transformację energetyczną. Brakowało jednak adekwatnych ram prawnych, które pozwoliłyby na wykorzystanie potencjału tego nośnika energii. Ma to się zmienić dzięki ostatnio ogłoszonemu projektowi zmian prawa energetycznego. Co przewiduje zaproponowana nowelizacja?

Wodór wodorowi nierówny

Nowelizacja w pierwszej kolejności rozbija wodór na trzy kategorie, tj.:

  • wodór odnawialny – wytworzony z odnawialnych źródeł energii;
  • wodór odnawialny ze źródeł niebiologicznych – również wytworzony ze źródeł odnawialnych, ale innych niż biomasowe;
  • wodór niskoemisyjny – pochodzący ze źródeł nieodnawialnych, ale wytworzony w sposób niewyrządzający poważnych szkód środowiskowych.

Rozróżnienie jest o tyle istotne, iż w zależności od rodzaju wodoru przewidziano różny poziom korzyści (np. opłat przyłączeniowych, promując przede wszystkich wodór ze źródeł odnawialnych).

Ponadto nowelizacja wprowadza różne inne definicje związane z gospodarkę wodorową, w tym m.in. systemu wodorowego, sieci dystrybucyjnej i przesyłowej, operatora systemu wodorowego połączonego czy też związanych z magazynowaniem wodoru.

Równoprawny dostęp do infrastruktury wodorowej

W zakresie transportu oraz magazynowania wodoru nowelizacja przewiduje, iż podmioty zajmujące się tego rodzaju działalnością zobowiązane są zapewnić:

  • w zakresie magazynowania – świadczenie usług magazynowania wodoru w instalacji magazynowania wodoru wszystkim podmiotom zajmującym się wytwarzaniem lub sprzedażą wodoru;
  • w zakresie transportu – świadczenie usług polegających na przesyłaniu lub dystrybucji wodoru odbiorcom oraz przedsiębiorcom zajmującym się sprzedażą paliw gazowych, energii lub wodoru.

W obu przypadkach strony muszą uzgodnić warunki świadczenia usług w formie umowy. W praktyce zmiany mają spowodować upowszechnienie korzystania z infrastruktury wodorowej.

Koncesja na wodór tylko w niektórych przypadkach

Co istotne, działalność związana z wodorem nie zawsze będzie wymagała uzyskania koncesji. Zwolnione z tego obowiązku są wytwarzanie, dystrybucja oraz przesyłanie wodoru. Z kolei w przypadku magazynowania wodoru, spod obowiązku koncesyjnego wyłączone będzie lokalne magazynowanie w małych instalacjach magazynowych. Dla obrotu wodorem nie będzie obowiązku koncesyjnego, jeżeli roczna wartość obrotu nie będzie przekraczać 1 mln euro.

Zmian jest więcej

Zmian przepisów przewidzianych w nowelizacji jest znacznie więcej, i to nie tylko w samym prawie energetycznym, ale także w innych regulacjach. Uaktualniono również przepisy prawa budowlanego, ustaw środowiskowych, ustawy o elektromobilności i paliw alternatywnych czy choćby o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (ze środków na szkolnictwo wyższe i naukę finansowane mają być także badania w obszarze technologii wodorowych).

Aktualny planowany termin wejścia w życie nowelizacji to IV kwartał 2024r. – jest więc trochę czasu w ewentualne dopracowanie przepisów.

W razie dodatkowych pytań zachęcam do kontaktu!

Idź do oryginalnego materiału