Wpłaty partycypacyjne otrzymane w związku z budową drogi publicznej - jak gmina powinna rozliczyć VAT
Zdjęcie: Realizacja inwestycji polegającej na budowie drogi publicznej z wykorzystaniem środków finansowych przekazanych gminie przez przedsiębiorców stanowi odpłatne świadczenie usług. / shutterstock / fot. N
Gmina (podatnik VAT czynny) zawarła trójstronne porozumienie ze stowarzyszeniem i z przedsiębiorcami – dotychczasowymi użytkownikami wieczystymi nieruchomości objętych decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dalej: ZRID), którzy są zarazem członkami stowarzyszenia. Są oni zainteresowani jak najszybszym wybudowaniem drogi publicznej wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, dlatego na podstawie tego porozumienia partycypują w kosztach jej budowy. Przedsiębiorcy zgodzili się, aby przysługujące im odszkodowania z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości objętych decyzją ZRID (tj. wywłaszczonych w związku z budową drogi) zostały przekazane na rachunek bankowy stowarzyszenia. Z kolei stowarzyszenie zobowiązało się do przekazania równowartości wypłaconych odszkodowań na rachunek bankowy gminy. Środki te będą przeznaczone na realizację inwestycji drogowej w ramach środków partycypacyjnych. Stowarzyszenie dodatkowo poręczy zobowiązania przedsiębiorców wobec gminy w zakresie wpłaty środków pieniężnych związanych z partycypacją w kosztach budowy drogi. Infrastruktura powstała w wyniku realizowanej inwestycji będzie własnością gminy. Inicjatorem budowy drogi było stowarzyszenie, a będzie ona wykorzystywana przez przedsiębiorców. Gmina 10 października 2025 r. otrzymała wpłaty od przedsiębiorców za pośrednictwem stowarzyszenia jednorazowo w łącznej kwocie 246 000 zł. W tym dniu inwestycja drogowa nie była ukończona. Gmina rozlicza VAT na zasadach ogólnych...