Zgodnie z art. 2 pkt 32a ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 775; dalej: VATU), faktura ustrukturyzowana to faktura wystawiona przy użyciu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wraz z przydzielonym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Zgodnie z art. 106nd ust. 2 VATU, KSeF to system teleinformatyczny służący m.in. do wystawiania, otrzymywania, przechowywania oraz umożliwiania dostępu do faktur ustrukturyzowanych oraz powiadamiania o wystawieniu takiej faktury. A także m.in. do nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z systemu, powiadamiania podmiotów o nadanych lub odebranych uprawnieniach czy też analizy i kontroli schematy danych z faktur ustrukturyzowanych. Zgodnie z art. 106ga ust. 2 VATU, obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych nie będą mieli podatnicy VAT nieposiadający siedziby działalności gospodarczej ani uczestniczącego w transakcji stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju. Dodatkowo, Minister Finansów i Gospodarki ma także kompetencję do określania przypadków odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których podatnik nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych. No i minister ze swojej kompetencji wreszcie skorzystał.
Bez obowiązku KSeF dla wybranych czynności
Zgodnie z uchwalonym rozporządzeniem, podatnicy nie będą mieli obowiązku wystawiania faktur w przypadku:
- kwitów autostradowych – czyli w zakresie świadczenia usług przejazdu autostradą płatną, udokumentowanych fakturami zawierającymi zakres danych węższy niż określony w art. 106e VATU, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z 29.10.2021 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz.U. z 2021 r. poz. 1979; dalej: WystFakturR). Chodzi o faktury wystawiane przez podatników VAT oraz przez podmioty działające w imieniu i na rzecz podatnika lub upoważnione przez niego osoby trzecie;
- biletów stanowiących faktury – czyli w zakresie świadczenia usług przewozu osób na dowolną odległość: kolejami normalnotorowymi, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami, udokumentowanych fakturami w formie biletu jednorazowego zawierającymi zakres danych węższy niż określony w art. 106e VATU, zgodnie z przepisami wykonawczymi ww., wystawianymi przez podatników uprawnionych do świadczenia tych usług oraz przez podmioty działające w imieniu i na rzecz podatnika lub upoważnione przez niego osoby trzecie;
- kontroli ruchu lotniczego – czyli w zakresie świadczenia usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego, za które są pobierane opłaty trasowe, udokumentowanych fakturami wystawianymi za okresy miesięczne przez Centralne Biuro Opłat Trasowych (CRCO) Europejskiej Organizacji do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) w imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej;
- zwolnienia z VAT usług finansowych i ubezpieczeniowych – czyli w zakresie świadczenia usług zwolnionych z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 i 37–41 VATU, udokumentowanych fakturami zawierającymi zakres danych węższy niż określony w art. 106e VATU;
- samofakturowania przez podmiot zagraniczny – czyli w zakresie dostawy towarów i świadczenia usług, udokumentowanych fakturami wystawianymi przez nabywcę towarów lub usług zgodnie z art. 106d ust. 1 VATU, o ile nabywca towarów lub usług nie jest zidentyfikowany na potrzeby danej czynności dzięki numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Faktury ustrukturyzowane można jednak w ww. procedurze wystawiać w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w której nabywca wystawiający faktury zgodnie z art. 106d ust. 1 VATU jest zidentyfikowany na potrzeby danej czynności w państwie członkowskim Unii Europejskiej innym niż Rzeczpospolita Polska dzięki numeru, o którym mowa w art. 106e ust. 1 pkt 24 lit. b VATU;
- samofakturowania na rzecz podmiotu zagranicznego – czyli w zakresie dostawy towarów i świadczenia usług, udokumentowanych fakturami wystawianymi przez nabywcę towarów lub usług zgodnie z art. 106d ust. 1 VATU, o ile podatnik, który upoważnił nabywcę towarów lub usług do wystawiania faktur w jego imieniu i na jego rzecz, nie jest zidentyfikowany na potrzeby danej czynności dzięki numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
Komentarz
W przypadku kwitów autostradowych, wyłączenie z fakturowania w KSeF podyktowane jest oczywiście specyfiką tego rodzaju działalności gospodarczej w zakresie liczby i rodzajów czynności wymagających udokumentowania oraz możliwościami techniczno-organizacyjnymi związanymi z dokumentowaniem tych czynności. jeżeli zaś chodzi o bilety, dotyczy to w praktyce wyłączenie biletów jednorazowych uznanych za faktury na mocy WystFakturR. Bilety inne niż jednorazowe, w tym bilety okresowe nie będą objęte proponowanym wyłączeniem – w tych przypadkach podatnicy będą obowiązani do wystawiania faktury do wystawionego biletu na zasadach ogólnych wynikających z VATU.
Wyłączenie dla usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego jest uwarunkowane odpowiednim udokumentowaniem tych usług zgodnie z warunkami i procedurami zawartymi w Porozumieniu pomiędzy EUROCONTROL a Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej w związku z fakturowaniem VAT przez EUROCONTROL w imieniu Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. To jednak niezwykle szczegółowa regulacja, w praktyce mająca charakter raczej ciekawostki.
Wyłączenie dotyczy zwolnionych z VAT usług finansowych i ubezpieczeniowych, w tym m.in. usług ubezpieczeniowych, usług reasekuracyjnych, usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych itp. I żadnych innych, w szczególności więc inni podatnicy zwolnieni przedmiotowo (np. zakłady opieki zdrowotnej) albo podmiotowo (podatnicy osiągający obrót poniżej 240 000 zł rocznie) powinni korzystać z KSeF, jeżeli faktury chcą wystawiać albo muszą (gdy zażąda tego od nich nabywca będący podatnikiem VAT).

19 godzin temu


