Wypadki w miejscu pracy

1 rok temu

Zatrudnianie pracowników wiąże się z licznymi obowiązkami po stronie pracodawcy. W takich przypadkach nie wystarcza wiedza podatkowa, ale równie ważne stają się przepisy m.in. Kodeksu pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, Państwowej Inspekcji Pracy. Bez względu na charakter zajmowanego przez pracownika stanowiska może dojść do wypadku w miejscu pracy i w dzisiejszej publikacji zajmiemy się tym tematem.

Jak należy rozumieć wypadek w miejscu pracy?

Definicja wypadku w miejscu pracy znajduje się w ustawie o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Zobaczmy więc kiedy dochodzi do wypadku przy pracy.

Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć
Pod pojęciem przyczyny zewnętrznej należy rozumieć przyczynę poza organizmem człowieka. Nie będzie więc wypadkiem przy pracy zawał serca czy wylew.
Do wypadku przy pracy może dojść w następujących okolicznościach:
  • wykonywanie przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych,
  • wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, choćby bez polecenia,
  • w czasie gdy pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w drodze do pracy i z pracy,
  • w czasie pobytu w podróży służbowej,
  • podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony organizowanego przez pracodawcę,
  • przy wykonywaniu zadań zleconych przez organizację związkową działającą u pracodawcy
Na równi z wypadkiem przy pracy traktuje się również inne nagłe zdarzenie, o ile pracownik jest objęty ubezpieczeniem wypadkowym, o ile dojdzie do niego:
  • w trakcie zawodów i treningów przez osobę pobierającą stypendium sportowe,
  • w czasie wykonywania odpłatnie pracy na podstawie skierowania do pracy w czasie odbywania kary więzienia lub tymczasowego aresztowania,
  • w czasie pełnienia funkcji posła lub senatora, pobierającego uposażenie,
  • podczas szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego dorosłych, przygotowania zawodowego na podstawie skierowania z powiatowego urzędu pracy lub innego podmiotu, pobierania stypendium na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w okresie odbywania studiów podyplomowych,
  • podczas pracy na rzecz rolniczej spółdzielni produkcyjnej, spółdzielni kółek rolniczych,
  • podczas pracy lub współpracy na podstawie umowy cywilnoprawnej, do której stosuje się przepisy dotyczące zlecenia,
  • podczas pracy na podstawie umowy uaktywniającej z ustawy o opiece nad dziećmi do lat 3,
  • wskutek wykonywania czynności w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę i osobę współpracującą,
  • w związku z pełnieniem funkcji duszpasterskich,
  • w związku z odbywaniem służby zastępczej,
  • w czasie nauki w szkole doktorskiej przez doktorantów pobierających stypendia,
  • w czasie nauki w Krajowej Szkole Administracji Publicznej przez studentów pobierających stypendium

Kategorie wypadków przy pracy

W ustawie podane zostały jeszcze inne definicje, których znajomość jest ważna z punktu widzenia przedsiębiorcy, który występuje w roli pracodawcy. W wyniku wypadku może dojść do śmierci lub urazów powodujących uszkodzenie ciała, zobaczmy więc jak to jest zdefiniowane przez ustawodawcę.

Wypadek śmiertelny
Uważa się wypadek, w wyniku którego nastąpiła śmierć w okresie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia wypadku
Ciężki wypadek przy pracy
Uważa się wypadek, w wyniku którego doszło do:
  • ciężkiego uszkodzenia ciała, takie jak: utrata wzroku, słuchu, mowy, zdolności rozrodczej lub inne uszkodzenie ciała,
  • rozstroju zdrowia, naruszającego podstawowe funkcje organizmu,
  • nieuleczalnej lub zagrażającej życiu choroby,
  • trwałej choroby psychicznej,
  • całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy w zawodzie,
  • trwałej deformacji lub zniekształcenia ciała
Zbiorowy wypadek przy pracy
Dochodzi do niego w sytuacji, o ile w wyniku tego samego zdarzenia wypadkowi uległy co najmniej 2 osoby
Inny wypadek przy pracy
W wyniku takiego wypadku pracownik jest czasowo niezdolny do pracy
Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić adekwatnego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o śmiertelnym, ciężkim, zbiorowym. o ile pracodawca nie dopełni tego obowiązku, to podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł

Obowiązki pracodawcy w związku z wypadkiem przy pracy

Jeżeli już dojdzie do wypadku w pracy, to właściciel firmy powinien znać zasady postępowania w takich przypadkach. Zgłoszenia takiego wypadku dokonuje sam poszkodowany, o ile pozwala mu na to stan zdrowia. Rolą przedsiębiorcy jest podjęcie określonych kroków w szczególności:

Udzielić poszkodowanemu pierwszej pomocy Zabezpieczyć miejsce wypadku Powołać zespół powypadkowy Ustalić okoliczności i przyczyny wypadku Sporządzić protokół powypadkowy Przekazać protokół powypadkowy Zarejestrować wypadek w rejestrze wypadków Przeanalizować przyczyny wypadku przy pracy
Jeżeli do zdarzenia doszło w miejscu pracy, to w pierwszej kolejności należy wyłączyć maszyny, urządzenia, odciąć dopływ prądu do tych urządzeń. Udzielić pierwszej pomocy poszkodowanemu, bez względu na to, czy jest czy nie pracownikiem zakładu
Chodzi o pozostawienie miejsca zdarzenia w takim stanie, w jakim doszło do wypadku. Nie wolno zmieniać miejsca położenia maszyn, urządzeń, sprzętu, które miały związek ze zdarzeniem. Do miejsca wypadku nie mogą mieć dostępu osoby nieuprawnione. Całe zdarzenie powinno zostać w sposób adekwatny udokumentowane: sporządzone szkice, zdjęcia, o ile w firmie został powołany społeczny inspektor pracy (SIP), to należy go powiadomić. o ile doszło do wypadku śmiertelnego, ciężkiego lub zbiorowego należy niezwłocznie zawiadomić okręgowego inspektora pracy i prokuratora
Jeżeli u danego pracodawcy jest obowiązek tworzenia służby bezpieczeństwa i higieny pracy (SBHP), to w skład zespołu będzie wchodził pracownik SBHP i SIP. Może to być również osoba wykonująca zadania służby BHP i pracodawca lub wskazany pracownik. W innych wypadkach będzie to zespół dwuosobowy składający się z pracodawcy i specjalisty spoza zakładu pracy
Od ustalenia przyczyn wypadku jest zespół powypadkowy, którego zadaniem jest zebranie wszystkich niezbędnych informacji, łącznie z przeprowadzeniem oględzin miejsca zdarzenia, przesłuchaniem świadków. o ile jest taka konieczność, to należy również uzyskać opinię lekarzy i specjalistów. Chodzi o zebranie kompleksowych, obiektywnych informacji na temat wypadku. Koszty związane z ustalaniem okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy ponosi pracodawca
Zespół powypadkowy sporządza protokół, który jest podstawą do wypłaty ewentualnych świadczeń dla poszkodowanych. Taki protokół powinien być w pierwszej kolejności przekazany poszkodowanemu, który ma prawo do wniesienia swoich uwag.
Przepisy nie mówią nic na temat ilości egzemplarzy takiego protokołu. Na pewno powinien trafić do: poszkodowanego, pracodawcy, o ile taki obowiązek wynika z ustawy inspektorowi Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)
Obowiązkiem pracodawcy jest prowadzenie rejestru wypadków przy pracy, w którym powinny się znaleźć najważniejsze informacje o zdarzeniu
Końcowo pracodawca powinien ocenić przyczynę wypadku pod kątem m.in. stanu maszyn i urządzeń, stanu pomieszczeń w firmie, organizacji stanowiska pracy i innych, które w przyszłości pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń. Pracodawca powinien wyciągnąć wnioski i podjąć ewentualne działania prewencyjne na przyszłość

Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy

Każdemu uczestnikowi zdarzenia, które jest wypadkiem w miejscu pracy przysługują uprawnienia, których charakter i wysokość uzależniona jest w szczególności od charakteru poniesionych obrażeń, uszkodzeń ciała, uszczerbku na zdrowiu. o ile w wyniku wypadku dojdzie do śmierci poszkodowanego, to rodzinie zmarłego przysługuje odszkodowanie. jeżeli natomiast w wyniku zdarzenia osoba poszkodowana okaże się niezdolna do pracy, to otrzyma odszkodowanie lub rentę z tytułu niezdolności do pracy. o ile uszkodzenie ciała będzie wymagało długiego procesu leczenia i rehabilitacji, to po zakończeniu okresu zasiłkowego będzie przysługiwało świadczenie rehabilitacyjne, zasiłek wyrównawczy czy jednorazowe odszkodowanie.

Szczegółowe informacje na temat wypłat odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy dla pracowników i osób uprawnionych zostały omówione w podlinkowanej publikacji. Można tam znaleźć informacje o rodzajach i kwotach wypłat a także uprawnionych do odszkodowań.

Podsumowanie

Zdarzenia losowe są nie do przewidzenia, tak samo trudno ocenić ich skutki. Pracodawcy zdają sobie sprawę z ciążącej na nich odpowiedzialności za zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu pracy. Każdy pracownik przechodzi również szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Jednak wystarczy chwila nieuwagi lub wystąpienie przyczyn od nas niezależnych, które mogą doprowadzić do wypadku. Nie sposób ustrzec się wypadku, choćby zachowując daleko idącą ostrożność. o ile już dojdzie do zdarzenia ważna jest szybka reakcja, chodzi przede wszystkim o ratowanie życia lub zdrowia ludzi. Należy udzielić poszkodowanym pierwszej pomocy, wezwać pogotowie, o ile wymaga tego sytuacja. W dalszej kolejności pracodawca musi czuwać nad zabezpieczeniem miejsca wypadku, jeżeli do niego doszło na terenie zakładu. Znajomość przepisów w tym zakresie jest niezbędna. o ile wypadek jest ze skutkiem śmiertelnym, jest to ciężki lub zbiorowy wypadek, to musi zostać powiadomiony prokurator i inspektor PIP. Musi zostać sporządzony protokół powypadkowy a wypadek zostanie odnotowany w rejestrze wypadków. Poszkodowani i ich rodziny mają prawo do jednorazowych odszkodowań, których wysokość zależy od poniesionych obrażeń i uszczerbku na zdrowiu. Każdy pracodawca zatrudniający pracowników ma obowiązek opłacania składki na ubezpieczenie wypadkowe, dzięki czemu wszystkie świadczenia z tytułu wypadków przy pracy mogą być sfinansowane.

Idź do oryginalnego materiału