Założenia projektu ustawy o aktywności zawodowej

1 rok temu

Nowy akt prawny – nie nowelizacja

W związku z koniecznością zmian w instytucjach rynku pracy oraz w celu udoskonalenia działania publicznych służb zatrudnienia Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej przedstawiło 29.9.2022 r. projekt ustawy o aktywności zawodowej. Jak w wskazano w uzasadnieniu do projektu, założeniem nowego aktu prawnego jest zwiększenie zatrudnienia w kraju oraz dostosowanie potencjału kadrowego Polski do potrzeb gospodarki przechodzącej zmiany strukturalne, wynikające z postępu technologicznego i cyfrowego, transformacji energetycznej i procesów demograficznych. Ustawa o aktywności zawodowej ma wejść w życie 1.1.2023 r.

Obecnie działania publicznych służb zatrudnienia oraz instytucje rynku pracy reguluje ustawa z 20.4.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 690; dalej: PromZatrU). Przez prawie 20 lat obowiązywania była ona wielokrotnie nowelizowana. Moment jej opracowywania wiąże się z innymi niż w tej chwili realiami społeczno-gospodarczymi, stąd konieczność uchwalenia nowej ustawy, tak aby uwzględnić obecną sytuację i nowe wyzwania rynku pracy. Model funkcjonowania urzędów pracy i aktywizacji bezrobotnych nie odpowiada bowiem na aktualne potrzeby rynku zatrudnienia w Polsce.

Rozwiązania przyjęte w ustawie o aktywizacji zawodowej

Projekt ustawy o aktywności zawodowej określa zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy. Zadania państwa w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy będą realizowane w celu: pełnego i produktywnego zatrudnienia, zrównoważonego rozwoju zasobów ludzkich, wzmacniania integracji i solidarności społecznej oraz zwiększania mobilności na rynku pracy. Za ich realizację będą odpowiadać publiczne służby zatrudnienia, agencje zatrudnienia, Ochotnicze Hufce Pracy, a także inne instytucje określone w ustawie, lub którym minister adekwatny do spraw pracy powierzy to zadanie.

Nowy akt prawny będzie miał zastosowanie do obywateli polskich poszukujących i podejmujących zatrudnienie lub inną pracę zarobkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz pracę za granicą u pracodawców zagranicznych, a także do cudzoziemców poszukujących i podejmujących zatrudnienie lub inną pracę zarobkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z uzasadnieniem projektu do najważniejszych rozwiązań przyjętych w ustawie o aktywności zawodowej będą należeć:

  1. Oddzielenie statusu bezrobotnego od ubezpieczenia zdrowotnego;
  2. Udoskonalenie mechanizmów obsługi i wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy;
  3. Uproszczenie i ujednolicenie procedur w urzędach pracy oraz większa standaryzacja ich funkcjonowania;
  4. Zniesienie adekwatności urzędu pracy ze względu na miejsce stałego lub czasowego zameldowania;
  5. Cyfryzacja procesów obsługi klientów powiatowych urzędów pracy;
  6. Zmniejszenie obciążeń dla bezrobotnych i pracodawców;
  7. Zwiększenie potencjału i zasięgu Centralnej Bazy Ofert Pracy.

Poniżej przedstawiono sposób realizacji założeń ustawy o aktywności zawodowej, wskazany w projekcie ustawy oraz w uzasadnieniu do projektu.

Założenie – cel Sposób realizacji
Oddzielenie statusu bezrobotnego od ubezpieczenia zdrowotnego. Wprowadzenie rozwiązania polegającego na dokonywaniu zgłoszenia do ubezpieczenia przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wniosek o ubezpieczenie będzie składany do ZUS wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem profilu informatycznego. Przyznanie ubezpieczenia zdrowotnego nie będzie wymagało wydania decyzji. ZUS przekaże jedynie informacje o objęciu osoby ubezpieczeniem na profilu informacyjnym.
Udoskonalenie mechanizmów obsługi i wsparcia osób bezrobotnych i poszukujących pracy Wprowadzenie instrumentów dla rodzin i dla kobiet powracających na rynek pracy.

Zwiększenie dostępu do kształcenia ustawicznego dla osób poszukujących pracy, w tym wprowadzenie nowej formy wsparcia (bon na kształcenie ustawiczne), zarówno dla osób pracujących, jak i bezrobotnych.

Zwiększenie skuteczności urzędów pracy w zakresie wspierania osób długotrwale bezrobotnych oraz rolników.

Poprawienie skuteczności pomocy przez stosowanie najbardziej efektywnych instrumentów, dostosowanych do indywidualnych potrzeb osoby bezrobotnej lub poszukującej pracy.

Uproszczenie i ujednolicenie procedur w urzędach pracy i większa standaryzacja ich funkcjonowania Ustanowienie trzyletnich Planów Rozwoju Publicznych Służb Zatrudnienia, będących zarządczymi ramami wykonania dla systemu publicznych służb zatrudnienia w Polsce.
Zniesienie adekwatności urzędu pracy ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego Nastąpi powiązanie bezrobotnego z urzędem pracy adekwatnym ze względu na miejsce zamieszkania. Osoba chcąca dokonać rejestracji w powiatowym urzędzie pracy będzie mogła zgłosić się do dowolnie wybranego przez siebie urzędu. Bezrobotny będzie mógł uzyskać pomoc także w innym urzędzie pracy niż miejsce rejestracji.
Cyfryzacja procesów obsługi klientów powiatowych urzędów pracy Zwiększenie cyfryzacji procesów obsługi klientów powiatowych urzędów pracy z zachowaniem praw osób wykluczonych cyfrowo.
Zmniejszenie obciążeń dla bezrobotnych
i pracodawców
Uproszczenie przepisów i zmniejszenie biurokracji, np. poprzez zmniejszanie barier administracyjnych przy zatrudnianiu, w tym przy zatrudnianiu cudzoziemców, czy upraszczanie procesu zawierania umów.
Zwiększenie potencjału i zasięgu Centralnej Bazy Ofert Pracy Pośrednictwo pracy będzie realizowane m.in. przez udzielanie bezrobotnym, poszukującym pracy lub osobom niezarejestrowanym informacji o ofertach pracy, upowszechnianych w Centralne Bazie Ofert Pracy (dalej: CBOP), prowadzonej przez ministra adekwatnego do spraw pracy. Oferty pracy do CBOP będą mogli przekazywać pracodawcy. Ponadto wprowadzony zostanie obowiązek zgłaszania przez pracodawców z sektora publicznego i prywatnego (dla przedsiębiorców korzystających ze środków publicznych) ofert pracy do CBOP, który automatycznie skojarzy oferty pracy z profilami zawodowymi. Proponowane zmiany umożliwią osobom szukającym pracy przeszukiwanie wielu ofert pracy w jednym miejscu.

Dzięki projektowanym zmianom w większym stopniu wykorzystany zostanie potencjał publicznych służb zatrudnienia, które będą mogły w bardziej efektywny sposób zapewnić obsługę osób, które chcą pracować, i w celu uzyskania realnej pomocy rejestrują się w urzędach pracy. Podjęte działania mają zmierzać do ulepszenia obsługi klientów urzędów pracy.

Idź do oryginalnego materiału