ZARZUT RAŻĄCO NISKICH CEN W OFERTACH WYKONAWCÓW – KILKA UWAG
Należy odróżnić kwestię waloryzacji wynagrodzenia umownego wykonawcy i wykazania stosownych przesłanek (podstaw) takiej waloryzacji od kwestii zarzutu rażąco niskiej ceny w ofercie. Są to kwestie całkowicie odmienne i nie powiązane, zarówno prawnie jak i faktycznie.
Kwestią kluczową jest to, iż zamawiający, po przyjęciu oferty, na etapie wykonywania umowy, zawartej w trybie zamówień publicznych, co do zasady nie może podnosić ww. argumentów, przeciwko roszczeniom o waloryzację wynagrodzenia wykonawcy.
Zarzut rażąco niskiej ceny to kwestia szczegółowo wyjaśniana, ale na etapie przed wyborem oferty, w trakcie postępowania publicznego.
Celem zastosowania waloryzacji (obecnie art. 439 Prawa zamówień publicznych) jest przede wszystkim faktyczne umożliwienie zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy (zarówno przez jego podwyższenie, jak i obniżenie) w szczególności przypadku zmiany ceny materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia, czyli w trakcie realizacji umowy, po wyborze oferty.
Dla prawidłowego zastosowania tego przepisu nie jest zatem wystarczające formalne zawarcie w projektach umów postanowień dotyczących kwestii w tym przepisie wymaganych, ale konieczne jest takie określenie zasad waloryzacji, które da stronom umowy szansę na zmianę wysokości wynagrodzenia uwzględniającą zmiany cen na rynku i na rozłożenie ryzyka wzrostu cen na obie strony umowy. W pierwszym wypadku mamy więc do czynienia z oceną oferty, w drugim wypadku z kosztami wykonania zamówienia.
Wolą Ustawodawcy stało się, by w umowach zawartych w wyniku rozstrzygnięcia postępowań wszczętych po 19.10.1014 r. Zamawiający określał, kiedy i na jakich zasadach zwaloryzuje umowę. Należy więc na marginesie, szczegółowo ocenić, czy we wniosku o waloryzację powołano prawidłowo wszystkie możliwe podstawy prawne, gdyż różne mogą być przesłanki, a obowiązek waloryzacji wynika z ustawy.
Do umów zawartych przed dniem 1 stycznia 2021 r. oraz po tej dacie, ale będących następstwem postępowań wszczętych przed dniem wejścia w życie nowej ustawy Pzp zastosowanie znajdzie przepis intertemporalny, tj. art. 91 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 2020). Zgodnie z tym przepisem do umów w sprawie zamówienia publicznego oraz umów ramowych, zawartych przed dniem 1 stycznia 2021 r. albo po dniu 31 grudnia 2020 r., w następstwie postępowań o udzielenie zamówienia wszczętych przed dniem 1 stycznia 2021 r. stosuje się przepisy dotychczasowe. A zatem do tego typu umów zastosowanie znajdą przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych z dnia 29 stycznia 2004 r.
Natomiast wyjaśnienia do zarzutu rażącej ceny polegają przede wszystkim na udokumentowaniu i wskazaniu zasad ustalenia niskiej, a nie rażąco niskiej ceny i szczegółowej kalkulacji z dowodami (np. oferty od podwykonawców), co może się odbywać m.in. przez wskazanie, iż cena zaoferowana stanowi zasadniczą część budżetu zamawiającego, przeznaczonego na realizację danego zamówienia, a zatem nie może być uznana za cenę rażąco niską,
AUTORZY:
Marcin Skonieczny – Radca prawny
Filip Krajewski – Radca prawny
Artur Okoń – radca prawny
Jan Rostafiński – Radca prawny
Łukasz Moczydłowski – Adwokat
Piotr Włodawiec – Radca prawny
Marcin Bandurski – Adwokat
W przypadku pytań, zapraszamy do kontaktu.
Przeczytaj również:
Wynagrodzenie ryczałtowe
CZY DUŻY MOŻE WIĘCEJ? Zamawiający – dominant w przetargach