Z ostatniego badania przeprowadzonego przez serwis ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów wynika, iż w 2024 r. aż 30 proc. Polaków padło ofiarą kradzieży albo próby wyłudzenia ich danych osobowych - podaje portal Parkiet.com. Zastrzeżenie PESEL-u ma chronić nasze interesy, ale w niektórych przypadkach konieczne może być cofnięcie tego polecenia.
REKLAMA
Zobacz wideo Zuzanna Polak: Nie płacisz za usługi w sieci? Pewnie oddajesz w zamian swoje dane
Czy warto zastrzec PESEL? Co nam grozi ze strony oszustów?
Zastrzeżony PESEL chroni nas przed jego bezprawnym użyciem. Dane takie jak nasz adres, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego mogą posłużyć komuś do zaciągnięcia kredytu lub pożyczki, złożenia wniosku o przygotowanie kopii karty SIM czy złożenia podpisu na akcie notarialnym przy kupnie, sprzedaży lub obciążeniu nieruchomości.
Zastrzeżony PESEL na trzy sposoby
W jaki sposób można zastrzec PESEL i ochronić swoje dane? O bezpieczeństwo osobistych informacji można zadbać trzema kanałami do wyboru:
I. Poprzez stronę gov.pl
Zaloguj się na stronie mObywatel.gov.pl (logowanie odbywa się poprzez profil zaufany, bankowość elektroniczną lub e-dowód).
Przejdź do działu Twoje dane, potem Rejestr zastrzeżeń PESEL.
Wybierz Zastrzeż PESEL w tym miejscu, możesz też cofnąć zastrzeżenie.
II. W aplikacji mObywatel
Zaloguj się do aplikacji w telefonie.
Wybierz polecenie zastrzeż PESEL.
W celu cofnięcia zastrzeżenia przesuń przycisk w lewą stronę.
III. Stacjonarnie w dowolnym urzędzie gminy
W jakich sytuacjach cofnięcie zastrzeżenia może okazać się konieczne? Np. jeśli:
konieczna jest wypłata większej kwoty w siedzibie banku;
chcemy zwiększyć limit na karcie kredytowej.
Po realizacji celu można ponownie zastrzec numer PESEL.
Zastrzeżenie PESEL. Jak nie przyczynić się do wycieku danych?
Czasami przez własną niefrasobliwość możemy doprowadzić do wycieku naszych osobistych informacji. Poniżej kilka wskazówek czego nie robić, aby nie martwić się o PESEL i bezpieczeństwo pieniędzy na naszym koncie.
Nie udostępniaj przypadkowym osobom swoich danych, zadawaj pytania: po co zbierane są dane, na jakiej podstawie i jaki podmiot reprezentuje dana osoba?
Nie publikuj zdjęć dokumentów w internecie.
Nigdy nie zostawiaj dokumentów w zastaw.
Nie podawaj danych przez telefon jeżeli nie jest to konieczne.
Nie podawaj wszystkich danych.
Uważaj, na jakich stronach wypełniasz formularze.
Zastanów się trzy razy, zanim wyrazisz na coś zgodę, przy braku pewności zrezygnuj.
Nie wyrzucaj dokumentów z danymi do śmietnika.
Czytaj dokładnie maile. Sprawdź, kto jest jego nadawcą.
Logując się do banku, sprawdź adres strony.
Zanim poczynisz jakiekolwiek kroki, sprawdź, czy dany podmiot faktycznie istnieje.
Czytaj regulaminy i politykę prywatności.
Zabezpiecz swój komputer programem antywirusowym.
Stosuj silne hasła i regularnie je zmieniaj.
Zobacz też: Meble i sprzęt AGD da się odliczyć od podatku. Możesz wyposażyć kuchnię i zaoszczędzić