Prawo komunikacji elektronicznej, które zastąpi obecne prawo telekomunikacyjne, wprowadzi szereg zmian związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych. Mają się one przyczynić do zapewnienia lepszej jakości i transparentności usług telekomunikacyjnych. Obejmą także pozyskiwanie zgód użytkowników na wysyłanie informacji handlowych na podany kanał komunikacji czy wykorzystywanie plików cookie. Nowe regulacje prawne zaczną obowiązywać od 10 listopada.
Nowości dotyczą również marketingu bezpośredniego, co z pewnością zainteresuje przedsiębiorców wykorzystujących w tym celu pocztę e-mail, telefony, SMS czy powiadomienia push oraz pliki cookie.
Ujednolicenie przepisów
Do tej pory regulacji dotyczących zgód na marketing należało szukać w kilku ustawach. Teraz zasady zostaną ujednolicone – poprzez wprowadzenie jednego przepisu dotyczącego komunikacji marketingowej. Nie zmieni się jednak konieczność zapewnienia konkretności zgody oraz jej odbioru na poszczególne kanały komunikacji.
Podobnie w przypadku plików cookie – przez cały czas wymagana będzie zgoda użytkowników na instalację plików, pozyskana po dostarczeniu im przejrzystych informacji m.in. o zakresie dostępu, celu i warunkach przechowywania informacji.
Najwięcej zmian dotknie podmioty świadczące usługi komunikacji elektronicznej. Wśród nowych obowiązków znajdą się m.in. konieczność dostarczenia konsumentom dodatkowych informacji o warunkach umowy dotyczącej usług komunikacji elektronicznej jeszcze przed jej zawarciem czy zapewnienie dostępności usług dla osób z niepełnosprawnościami.
Czy dotychczasowe zgody marketingowe stracą ważność?
Nowe przepisy nie oznaczają automatycznie konieczności zmiany komunikatów. o ile dotychczasowe zgody odbierane były zgodnie z obowiązującymi przepisami, zachowają swoją ważność.
Warto jednak sprawdzić, czy uzyskaliśmy od użytkownika „zielone światło” na każdy wykorzystywany kanał komunikacji. Dodatkowo konieczne może się okazać dostosowanie komunikacji (treści zgód czy dokumentów towarzyszących – regulaminów, klauzul informacyjnych) do nowych obowiązków, np. jeżeli wprost powoływaliśmy się na przepisy, które niebawem przestaną obowiązywać.
Co trzeba zrobić?
Do czasu wejścia w życie nowych przepisów warto pochylić się nad aktualnym procesem podejmowania działań marketingowych w firmie – od treści zgód, przez wykorzystywane rozwiązania technologiczne (w tym profilowanie lub zautomatyzowane podejmowanie decyzji wobec użytkowników), po efekt, czyli zbudowaną bazę CRM/danych klientów.
To idealny moment na potwierdzenie legalności podejmowanych działań marketingowych.
Wysokie sankcje
Niestety kary dla przedsiębiorców mogą być dotkliwe. Prowadzenie marketingu bezpośredniego bez ważnej zgody użytkownika będzie zagrożone administracyjną karą finansową w wysokości do 3% przychodu osiągniętego w poprzednim roku kalendarzowym lub do 1 000 000 złotych, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa.
Nasz zespół zapewnia kompleksowe wsparcie w weryfikacji ścieżki odbierania zgód oraz prowadzenia działań marketingowych – również z wykorzystaniem zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Zapraszamy do kontaktu!