Zmiany w opłacie skarbowej za pełnomocnictwa składane w formie elektronicznej wchodzą w życie od stycznia

1 dzień temu

W ramach nowelizacji ustawy o podatku rolnym, podatkach i opłatach lokalnych oraz podatku leśnym zostały wprowadzone zmiany w zasadach uiszczania opłaty skarbowej za pełnomocnictwa w formie elektronicznej.

Obecnie organem adekwatnym w sprawach opłaty skarbowej od złożenia pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii każdorazowo jest organ podatkowy adekwatny ze względu na miejsce złożenia dokumentu – wójt, burmistrz czy prezydent miasta.

Gdzie uiścimy opłatę skarbową od pełnomocnictwa po 1 stycznia 2025 r.?

Zgodnie z nowelizacją, od 1 stycznia 2025 r. od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii składanej w formie elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego (np. ePUAP, e-Urząd Skarbowy), organem podatkowym adekwatnym miejscowo do wniesienia opłaty skarbowej będzie:

  1. organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy. W przypadku udzielenia pełnomocnictwa lub prokury przez więcej niż jednego mocodawcę w jednym dokumencie będzie to organ podatkowy adekwatny ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę mocodawcy wskazanego w tym dokumencie jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania albo siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Prezydent miasta stołecznego Warszawy, o ile mocodawca albo żaden z mocodawców ustanawiających pełnomocnictwo lub prokurę w jednym dokumencie nie ma miejsca zamieszkania albo siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W zakresie pełnomocnictw wnoszonych poza systemem teleinformatycznym adekwatność miejscowa organów podatkowych pozostanie bez zmian.

W związku z rosnącą popularnością elektronicznej formy załatwiania spraw urzędowych, sugerujemy weryfikację obowiązków w tym zakresie podczas planowania noworocznych działań. Chętnie Państwa w tym wesprzemy – zachęcamy do kontaktu.

Idź do oryginalnego materiału