Zmiany w wykroczeniach w ruchu drogowym

2 godzin temu

Drifting wykroczeniem

Projektodawca proponuje wprowadzenie do ustawy z 20.5.1971 r. – Kodeks wykroczeń (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 734; dalej: KW) nowy typ wykroczenia, jakim jest zachowanie kierowców zwane driftingiem. Proponowana zmiana zakłada, iż za wykroczenie odpowiadać będzie ten, kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, prowadząc pojazd mechaniczny, celowo wprowadzać go będzie w poślizg lub doprowadzać do utraty styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół pojazdu. Zmiana zakłada również kwalifikowany typ czynu, jakim jest wyższa odpowiedzialność sprawcy, gdy wymienione wyżej zachowanie spowoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na uwagę zasługuje również przepis odnoszący się do wymierzenia kary za popełnione wykroczenie, gdyż projektodawca zakłada, iż będzie nią grzywna nie niższa niż 1500 zł, w przypadku gdy drift nie będzie powodować zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu lądowym, i nie niższa niż 2500 zł, w przypadku gdy takie zagrożenie powodować będzie takie zagrożenie. Maksymalna wysokość grzywny, jaką projektodawca proponuje wprowadzić za czyn tego typu, ma wynosić do 30 000 zł (proponowana zmiana brzmienia art. 24 § 1a KW). Dodatkowo – wedle założeń projektu ustawy – o ile kierujący pojazdem mechanicznym, uprzednio ukarany za drifting, w ciągu kolejnych dwóch lat od prawomocnego ukarania popełni to samo wykroczenie, to wówczas wymierzana mu kara grzywny zostanie zwiększona dwukrotnie przy dolnej granicy ustawowego zagrożenia (proponowana zmiana brzmieniu art. 38 § 2 KW).

Uczestnictwo w nielegalnych wyścigach wykroczeniem

Obok zakwalifikowania jako wykroczenia driftingu, projektodawca zakłada również wprowadzenie odpowiedzialności wykroczeniowej za uczestniczenie, organizację lub przewodniczeniu zgromadzeniu, bez wymaganego zawiadomienia wymaganego przepisami ustawy z 20.6.1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1251). Przy czym za samo uczestniczenie w takim zgromadzeniu groziłaby kara ograniczenia wolności lub grzywny, a za organizację lub przewodniczenie mu – kara ograniczenia wolności lub grzywny, nie niższa niż 2000 zł.

Projektodawca zakłada także wprowadzenie do Kodeksu karnego definicję legalną „nielegalnych wyścigów pojazdów mechanicznych”. Wedle proponowanych zmian przez nielegalny wyścig pojazdów mechanicznych należy rozumieć:

  1. rywalizację kierujących co najmniej dwoma pojazdami mechanicznymi w ruchu lądowym, z zamiarem pokonania określonego odcinka drogi w jak najkrótszym czasie i z naruszeniem zasad bezpieczeństwa w ruchu lądowym, lub
  2. celowe wprowadzenie pojazdu w poślizg lub celowe doprowadzenie do utraty styczności z nawierzchnią chociażby jednego z kół pojazdu, wykonane w trakcie zgromadzenia zorganizowanego na otwartej ogólnodostępnej przestrzeni

– odbywające się bez wymaganego zezwolenia.

Pasażer uczestniczący w wyścigu popełnia wykroczenie

Wśród proponowanych zmian projektodawca zakłada zakwalifikowanie jako wykroczenie umyślnego uczestniczenia w nielegalnym wyścigu pojazdów mechanicznych, nie będąc jednocześnie kierującym. Odpowiedzialność za to wykroczenie będą ponosić zwłaszcza pasażerowie pojazdów uczestniczący w wyścigu.

Tamowanie i utrudnianie ruchu

Kolejnym typem wykroczenia proponowanym przez projektodawcę jest tamowanie lub utrudnianie ruchu na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, zagrożone karą ograniczenia wolności lub grzywny. Ustawodawca przewiduje przy tym kwalifikowane typy tego czynu, a co za tym idzie – odmienne sankcje za dopuszczenia się powyższego wykroczenia przez:

  • prowadzącego pojazd mechaniczny (ograniczenie wolności i grzywna nie niższa niż 500 zł);
  • osobę uczestniczącą w zgromadzeniu zorganizowanym bez wymaganego w art. 65ja ustawy Prawo o ruchu drogowym zawiadomienia (grzywna nie niższa niż 1000 zł).

Przy czym o ile wykroczenia spowodowałyby poważne zakłócenie w ruchu drogowym, Sąd będzie mógł wówczas orzec nawiązkę do 1.500,00 zł na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża albo na inny cel społeczny wskazany przez organ orzekający.

Kolejną ze zmian proponowaną przez projektodawcę jest podniesienie dolnej granicy kary grzywny do minimum 1000 zł za wykroczenia określone w art. 96 KW, a także wprowadzenie możliwości ograniczenia wolności za czyny określone w tym przepisie, czyli za nielegalne dopuszczenie do ruchu.

Wejście w życie

Projekt ustawy zakłada, iż wejdzie ona w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia, przy czym zmiany dotyczące art. 4 pkt. 3 i 4 oraz art. 6 mają wejść w życie dopiero po upływie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia. 22.7.2025 r. odbyło się w Sejmie I czytanie ustawy.

Idź do oryginalnego materiału