Zmiany w wymianie informacji podatkowych z innymi państwami

18 godzin temu
  • Zgodnie z opublikowanymi założeniami projektu, dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów zostaną zobowiązani do raportowania transakcji użytkowników na podstawie unijnych „Ram sprawozdawczości w zakresie kryptoaktywów i zmian we wspólnym standardzie do wymiany informacji”.
  • Projekt przewiduje także wdrożenie mechanizmu automatycznej wymiany informacji w zakresie opodatkowania wyrównawczego, zgodnie z unijnymi przepisami.
  • W projekcie doprecyzowano i skorygowano przepisy implementujące wcześniejsze dyrektywy, aby wyeliminować wątpliwości interpretacyjne i zwiększyć przejrzystość obowiązków sprawozdawczych.

Cel projektowanych przepisów

Planowane w projekcie rozwiązania mają na celu w szczególności transpozycję:

  1. dyrektywy Rady (UE) 2023/2226 z 17.10.2023 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz.Urz. UE L z 2023 r. Nr 259, s. 2226);
  2. dyrektywy Rady (UE) 2025/872 z 14.4.2025 r. zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz.Urz. UE L z 2025 r., s. 872).

Celem projektowanej ustawy jest dostosowanie polskiego porządku prawnego do najnowszych rozwiązań unijnych w zakresie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania. Ustawa ma umożliwić skuteczniejsze zwalczanie uchylania się od opodatkowania, w szczególności poprzez objęcie obowiązkami raportowania transakcji dotyczących kryptoaktywów oraz wdrożenie procedur wymiany informacji związanych z opodatkowaniem wyrównawczym. Regulacja ma również charakter porządkujący – eliminuje rozbieżności interpretacyjne wynikające z dotychczasowej implementacji wcześniejszych dyrektyw i zapewnia większą przejrzystość oraz efektywność systemu wymiany informacji podatkowych.

Implementacja opracowanych rozwiązań z zakresu automatycznej wymiany informacji ma zostać wprowadzona przede wszystkich do ustawy z 9.3.2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1588; dalej: WymInfPodU).

Istota planowanych rozwiązań

Automatyczna wymiana informacji o kryptoaktywach

Jak wskazano w opublikowanych założeniach projektu, dla zapewnienia automatycznej wymiany informacji podatkowych konieczne jest w szczególności nałożenie na raportujących dostawców usług w zakresie kryptoaktywów obowiązku zgłaszania transakcji dotyczących kryptoaktywów realizowanych przez użytkowników kryptoaktywów, spełniających określone kryteria, a także zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o takich transakcjach.

W tym celu planowane jest uregulowanie w WymInfPodU:

  • obowiązków raportujących dostawców usług w zakresie kryptoaktywów;
  • procedur sprawozdawczych;
  • procedur należytej staranności;
  • zasad kontroli raportujących dostawców usług w zakresie kryptoaktywów;
  • obowiązków nakładanych na adekwatne organy w zakresie realizacji wymiany (przekazywania) informacji;
  • zasad rejestracji operatorów kryptoaktywów.

Raportujący dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów, działający w oparciu o obowiązujące standardy należytej staranności, zostaną zobowiązani do pozyskiwania, weryfikacji oraz przekazywania informacji podatkowych dotyczących transakcji realizowanych przez użytkowników spełniających określone kryteria. Podmioty te dysponują już mechanizmami umożliwiającymi skuteczne gromadzenie danych, co wynika z doświadczeń zdobytych w związku z wykonywaniem obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki sprawozdawcze będą dotyczyć zarówno podmiotów objętych zakresem rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z 31.5.2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów (Dz.Urz. UE L z 2023 r. Nr 150, s. 40), jak i operatorów kryptoaktywów pozostających poza zakresem tej regulacji. Przekazywaniu do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej będą podlegały informacje dotyczące transakcji dokonywanych przez użytkowników w odniesieniu do konkretnych kryptoaktywów, które mogą być wykorzystywane w celach płatniczych lub inwestycyjnych. Sprawozdawczość będzie prowadzona w sposób zindywidualizowany względem każdego rodzaju kryptoaktywa, a dane będą agregowane w postaci zbiorczych raportów odnoszących się do poszczególnych użytkowników spełniających warunki raportowania.

Wymiana informacji o rachunkach finansowych

Projekt ustawy uwzględnia również aktualizację przepisów dotyczących automatycznej wymiany informacji o tzw. rachunkach raportowanych, w celu implementacji zmian do Common Reporting Standard. Nowelizacja doprecyzowuje mechanizmy wymiany informacji podatkowych w odniesieniu do instytucji finansowych oraz użytkowników nierezydentów. Celem zmian jest zwiększenie przejrzystości oraz spójności regulacyjnej z przepisami unijnymi.

Rozszerzenie zakresu współpracy administracyjnej

Jak wynika z opublikowanych założeń projektu, ustawa przewiduje liczne korekty i uzupełnienia w ramach istniejącego systemu współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania, w tym:

  • rozszerzenie wymiany informacji o transgraniczne interpretacje indywidualne dotyczące osób fizycznych, w przypadku gdy wartość transakcji przekracza 1,5 mln euro;
  • rozszerzenie katalogu dochodów objętych wymianą informacji;
  • doprecyzowanie zasad przekazywania numeru identyfikacji podatkowej (TIN) oraz określenie minimalnego okresu przechowywania informacji uzyskanych w drodze wymiany (co zapewni ich efektywne wykorzystanie w postępowaniach podatkowych).

Zmiany te mają charakter systemowy i służą zwiększeniu efektywności i jakości danych udostępnianych przez organy podatkowe państw członkowskich.

Nowe obowiązki informacyjne związane z opodatkowaniem wyrównawczym

W projekcie uwzględniono pełną transpozycję dyrektywy 2025/872/UE, która powiązana jest z dyrektywą Rady (UE) 2022/2523 z 15.12.2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii (Dz.Urz. UE L z 2022 r. Nr 328, s. 1) i wdrożeniem globalnego podatku minimalnego (15%) dla dużych grup przedsiębiorstw.

Wprowadzane przepisy zakładają m.in.:

  • wymianę informacji pochodzących z tzw. informacji o opodatkowaniu wyrównawczym, zgodnie ze wzorem opracowanym przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju;
  • możliwość raportowania scentralizowanego – w przypadku gdy dana grupa spełni warunki wynikające z art. 44 dyrektywy 2022/2523/UE GloBE, obowiązek raportowania może zostać wykonany przez jednostkę dominującą najwyższego szczebla;
  • określenie państw, z którymi Polska będzie wymieniać dane podatkowe w zakresie opodatkowania wyrównawczego;
  • wprowadzenie zasady rozpowszechniania informacji (dissemination approach) – dane mają trafiać tylko do tych państw, w których ich znajomość jest istotna dla oceny obowiązków podatkowych jednostek składowych.

Dzięki dyrektywie 2025/872/UE możliwe jest zintegrowanie krajowego systemu raportowania z unijnymi ramami wymiany informacji, co usprawnia procesy nadzoru podatkowego nad globalnymi grupami kapitałowymi.

Korekta przepisów implementujących dyrektywę 2021/514/UE

W projekcie przewidziano także istotne doprecyzowania przepisów implementujących wcześniejszą dyrektywę 2021/514/UE. Zmiany obejmują:

  • doprecyzowanie obowiązku przekazywania numeru identyfikacji podatkowej (TIN) lub numeru rejestracyjnego, w sytuacjach, gdy państwo rezydencji sprzedawcy nie wydaje tych danych lub nie wymaga ich gromadzenia – dotychczasowe przepisy mogły sugerować sprzeczne obowiązki;
  • zmiana brzmienia art. 75u ust. 1 WymInfPodU, w celu jednoznacznego wskazania, iż rejestracja raportujących operatorów platform spoza Unii Europejskiej jest możliwa w dowolnym państwie członkowskim, bez konieczności podwójnego uznania (zarówno w Polsce, jak i w innym państwie).

Te zmiany porządkują przepisy i eliminują wątpliwości interpretacyjne, które powstały po wcześniejszych implementacjach dyrektyw.

Etap legislacyjny i planowane wejście w życie

Projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw znajduje się na etapie opracowywania w Ministerstwie Finansów. Przyjęcie projektu przez Radę Ministrów przewidziane jest na III kwartał 2025 r. Przepisy będą implementować obowiązki wynikające z dyrektywy 2023/2226/UE i dyrektywy 2025/872/UE, które powinny zostać transponowane do krajowego porządku prawnego najpóźniej do 31.12.2025 r.

Idź do oryginalnego materiału