Zrównoważony rozwój e-commerce: 4 wskazówki dotyczące zrównoważonego biznesu online

1 rok temu

Czym jest zrównoważony rozwój w biznesie?

Najprościej rzecz ujmując zrównoważony biznes to taki, który podczas swojej działalności bierze pod uwagę nie tylko własne dobro, zyski i rozwój, ale także wpływ na społeczeństwo, planetę i konsumentów. Jest to dość szerokie pojęcie, które daje szansę na to, aby każdy znalazł swój własny sposób na wpisanie się w panujący trend. Istotne jest, aby miało to związek z oszczędzaniem zasobów naturalnych Ziemi.

Podczas każdego procesu właścicielom podążającym za zrównoważonym biznesem powinna przyświecać myśl o tym, żeby zachować planetę w takim stanie, aby mogły z niej korzystać także przyszłe pokolenia. w tej chwili jest to coraz częściej poruszana kwestia, głównie ze względu na to, iż widmo środowiskowej katastrofy jest bardzo realne. Na szczęście coraz więcej osób podchodzi odpowiedzialnie do tej kwestii i nie myśli wyłącznie o swoim interesie i tym co jest tu i teraz, ale planuje działania tak, aby miały one pozytywny wpływ także na przyszłe pokolenia. Odpowiedzialność znajduje się oczywiście nie tylko po stronie właściciela biznesu, ale także po stronie kupującego.

Marka czy świadome podejście do środowiska – co jest ważniejsze dla konsumentów?

Wiele marek wychodzi z mylnego założenia, iż skoro od X lat masa klientów była im wierna, to ich podejście do środowiska tego nie zmieni. Jednak opinia firm nieco różni się od tej, którą przedstawiają sami konsumenci. Coraz więcej osób zwraca uwagę na to jak dana marka wprowadza zrównoważony rozwój i jaką głosi politykę w tej kwestii. Wiele osób jest w stanie porzucić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia na rzecz nowych produktów, których misja i wizja bardziej wpisują się w ich poglądy.

W zależności od gałęzi biznesu te istotne kwestie będą się nieco różniły od siebie. W przypadku ubrań będzie to dobry skład i jakość materiału ponad niską cenę i jednorazowość, a w przypadku kosmetyków brak sztucznych barwników i testów na zwierzętach ponad przyzwyczajenia i cenioną markę. Oczywiście to tylko przykłady, jednak pozwalają one lepiej zobrazować to, o czym wspomnieliśmy na początku. Pozycja marki nie jest niezachwiana, a różnorodność produktów na rynku pozwala konsumentom na dokonywanie wyborów na podstawie własnych wytycznych. Dlatego każda firma e-commerce, w której jeszcze nie został wdrożony zrównoważony rozwój, powinna jak najszybciej opracować strategię. To jedyna szansa na utrzymanie się na rynku w dzisiejszych czasach.

Zrównoważony rozwój w e-commerce – czy to możliwe?

Wielu początkującym przedsiębiorcom wydaje się, iż hasła zrównoważony i biznes nie mogą iść w parze. W końcu głównym celem każdej firmy jest jak największy przychód. Czy tak rzeczywiście jest? Po części prawdopodobnie tak. Co nie oznacza, iż jedno wyklucza drugie. Biznes może być rentowny i zrównoważony jednocześnie. najważniejsze są działania, które podejmą właściciele e-commerce, aby to osiągnąć. W przypadku tego biznesu najważniejszymi kwestiami, które mogą przynieść realne korzyści dla środowiska są:

  • Ślad węglowy powstający w procesach logistycznych,
  • Materiały wykorzystywane do pakowania przesyłek,
  • Jakość produktów – zwroty
  • Wydajne środowisko pracy

Jednym z największych mankamentów e-commerce są opakowania. To uciążliwe nie tylko dla odbiorcy, który musi to przechować, posegregować i wynieść w odpowiednie miejsce, ale także dla naszej planety. Choć może to brzmieć nieco górnolotnie, to dbałość o środowisko nie jest jedynie przejściowym trendem czy hasłem rzucanym przez aktywistów. Dla wielu osób jest to sposób życia i ważna kwestia podczas dokonywania zakupów. Wybór dostawców jest tak duży, iż konsumenci mogą pozwolić sobie na dobór tego, który spełnia wszystkie ich wymagania, w tym także odpowiednie podejście do zrównoważonego rozwoju. Oczywiście kwestia opakowań to nie jedyne zagrożenie dla środowiska naturalnego, jakie niesie ze sobą e-commerce.

Pierwszym krokiem do zmiany jest wyjście ze schematu, iż jednostka nic nie może. Niezależnie od tego jakiej wielkości jest Twój biznes i jakie pole działania wybierzesz, każda choćby niewielka zmiana w dobrą stronę ma znaczenie. Co więcej, jest to powód do dumy i inspirowania innych. jeżeli więc planujesz zmianę podejścia i wdrożenie strategii zrównoważonego rozwoju – mów o tym głośno.

Jakie korzyści może przynieść wdrożenie zrównoważonego rozwoju?

Korzyści wynikające z tych działań, które można zaliczyć na poczet naszej planety są jasne i oczywiste. Jednak wdrażając zrównoważony rozwój do swoich działań możesz zyskać także coś dla siebie i swojego biznesu. To najlepsze z możliwych połączeń – dobrego z pożytecznym.

Co zatem zyska Twój biznes, kiedy przystąpisz do zielonej rewolucji?

  • Ulgi i przywileje finansowe wynikające z regulacji rządowych
  • Pozytywną reklamę
  • Możliwość dotarcia do większego grona lojalnych klientów
  • Przewagę konkurencyjną w środowisku pracowniczym

Chcę wprowadzić zrównoważony rozwój – od czego zacząć?

Najlepiej zacznij od sporządzenia planu, który będzie dopasowany do Twojej działalności. Nie ma jednego, konkretnego schematu, który mógłby wdrożyć każdy. Działania te zawsze będą wyglądały nieco inaczej i będą miały inną skalę. Jednak pamiętaj, iż niezależnie od tego czy będzie to niewielka zmiana czy wielka metamorfoza, ważne iż zaczniesz działać. Nie musisz od razu podejmować się wielkich kroków, każdy działa na taką skalę, na jaką pozwalają mu jego zasoby. Nie masz pojęcia od czego zacząć? Mamy nadzieję, iż poniższe wskazówki przyniosą Ci inspirację!

  1. Zrównoważone środowisko pracy
  2. Zacznij od siebie. Zastanów się jak zrównoważony rozwój możesz wprowadzić w biurze czy magazynie, tak aby ograniczyć zużycie mediów. Być może warto wymienić żarówki na LEDowe, które zużywają znacznie mniejszą ilość prądu? Wprowadzić nowy regulamin, który zachęcałby do gaszenia światła i urządzeń elektrycznych po opuszczeniu pomieszczenia? A może Twoim pracownikom przydałby się zbiornik na wodę, który pozwoliłby zmniejszyć ilość zużywanego plastiku? Pamiętaj, iż choćby zakup ekologicznych materiałów biurowych jest krokiem w dobrą stronę. Nie musisz od razu decydować się na założenie alternatywnego źródła energii, które pozwoliłoby Twojej firmie zyskać niezależność energetyczną (choć o ile masz takie możliwości, to świetny pomysł).

  3. Zrównoważony proces logistyczny
  4. Choć wiele osób uważa, iż to właśnie sklepy internetowe mocno przykładają się do produkowania śladu węglowego, to badania wskazują, iż jest zupełnie odwrotnie. Tak naprawdę zrównoważony e-commerce pozwala na jego obniżenie.

    Wszystko dzięki temu, iż z magazynów hurtowych paczki są przywożone w większych ilościach do magazynów firmy skąd trafiają bezpośrednio do klientów. W czasach, kiedy biznes e-commerce nie był tak rozpowszechniony, klienci zamawiali swoje produkty w detalicznych ilościach bezpośrednio u producenta. Finalnie mniejsze ilości paczek pokonywały większe odległości. Wysyłki lokalne i centra dystrybucji pozwalają więc zmniejszyć ślad węglowy.

    Jakie zmiany możesz wprowadzić w swojej firmie w tej kwestii? Sprawdź, czy przewoźnik z którym masz podpisaną umowę zwraca uwagę na kwestie środowiskowe i czy sam stosuje zrównoważony rozwój – wielu posiada na przykład elektryczne samochody. Możesz także zaproponować swoim klientom łączenie wysyłki wszystkich produktów. To szczególnie interesująca opcja dla tych biznesów, które sprowadzają swój towar z różnych magazynów lub posiadają chwilowy brak w magazynie. Klient, któremu zaoferujesz choćby niewielki rabat, chętniej zgodzi się poczekać nieco dłużej.

  5. Dopasowane opakowania
  6. Pierwszą zmianą, którą możesz wprowadzić w tej kwestii jest używanie materiałów, które są biodegradowalne. Nie zawsze możliwe jest ich całkowite wyeliminowanie, ale choćby częściowe zredukowanie przyniesie dużą korzyść dla środowiska. Możesz także zlikwidować nadmiar opakowania używając odpowiedniego rozmiaru do danego zamówienia. Oczywiście ważne jest dokładne zabezpieczenie przesyłki, tak aby dotarła ona w nienaruszonym stanie do konsumenta, jednak doskonale wiemy, iż często zbyt duża ilość wypełnienia spowodowana jest niewłaściwym doborem rozmiaru pudełka. Możesz także zachęcić swoich klientów do ponownego wykorzystania opakowania lub prawidłowego recyklingu.

  7. Zredukuj ilość zwrotów
  8. Istnieją branże, w których zwroty są nieuniknione. Jedną z nich z pewnością jest branża odzieżowa. W tym przypadku najczęstszą przyczyną zwrotów jest niedopasowanie rozmiaru. Co możesz zrobić, aby choć trochę zredukować tę liczbę? Postaw na jasny opis, dodaj video i zdjęcia prezentujące przedmiot na różnych typach sylwetek i dodaj dokładną tabelę wymiarów. Istotna dla klientów może być także informacja o tym, czy dany produkt zgodny jest ze standardową rozmiarówką czy nieco zawyżony lub zaniżony. Choć te zmiany pozwolą nieco zmniejszyć ilość zwrotów, to nie zlikwidują ich całkowicie. Możesz więc dodatkowo opracować jasną politykę zwrotów, w tym także generowane kody zastępujące drukowane etykiety zwrotne.

Jak widzisz są to proste kroki, które pomogą Ci rozpocząć zieloną rewolucję i zrównoważony rozwój w Twojej firmie. To zaledwie kilka inspiracji na dobry początek. Wdrażając je z pewnością zobaczysz, jak zmienia się Twoje myślenie i pojawiają się kolejne pomysły. Być może będziesz kolejnym zielonym liderem? Pamiętaj, aby o swojej metamorfozie mówić głośno. W tym wypadku jest się czym pochwalić.

Idź do oryginalnego materiału