Zwodowano Polsteam Łebsko

gospodarkamorska.pl 2 tygodni temu

W chińskiej stoczni Shanhaiguan w prowincji Hebei odbyło się wodowanie kolejnego statku budowanego dla Polskiej Żeglugi Morskiej. To „Polsteam Lebsko (Łebsko)”, jednostka o nośności 37000 ton zaliczana do klasy tzw. jeziorowców (laker-max), a więc przystosowanych do żeglugi na Wielkich Jeziorach Amerykańskich.

Zwyczajem służb technicznych i eksploatacyjnych PŻM jest nadawanie masowcom typu jeziorowiec nazw polskich jezior. Tym razem wybór padł na jezioro Łebsko leżące niedaleko Łeby, w Słowińskim Parku Narodowym.

W kolejce stoczniowej czekają jeszcze jeziora : Pile, Okra, Rudno, Borek, Mielno, Wigry, Wadag, Roś i Gopło, które również znajdą się na burtach statków PŻM.

To trzeci z serii dwunastu masowców budowanych przez stocznię Shanhaiguan dla Polskiej Żeglugi Morskiej i odbieranych przez armatora co kwartał. W tym roku do floty PŻM weszły już : m/s „Polsteam Dąbie” oraz m/s „Polsteam Koprowo”.

Jeziorowce to niszowa odmiana masowców klasy handysize (ok. 40,000-dwt). Ich wymiary : długość 199,99 m oraz szerokość 23,70 m dostosowane są do najbardziej skomplikowanego zespołu śluz znajdujących się na Wielkich Jeziorach Amerykańskich, zbudowanych na Kanale Wellanda. Poprzez osiem śluz, znajdujących się na łącznej różnicy poziomów ok. 100 metrów, statki transportowane są pomiędzy Jeziorem Ontario oraz Jeziorem Erie. Kanał Wellanda zbudowano w latach 30. XX w. tuż obok słynnego wodospadu Niagara, będącego naturalnym łącznikiem obu jezior.

Polska Żegluga Morska jest globalnym wiceliderem w eksploatacji oceanicznych statków mogących wpływać na Wielkie Jeziora Amerykańskie. Więcej statków tego typu ma jedynie kanadyjski armator Federal Navigation (Fednav).

Idź do oryginalnego materiału