Minister Finansów wydał długo oczekiwaną interpretację ogólną[1] przepisów prawa podatkowego, które dotyczą niektórych warunków stosowania zwolnienia dywidendowego[2].
Interpretacja ogólna ma zakończyć spór wokół wyjaśnienia tego przepisu i warunków skorzystania ze zwolnienia dywidendowego w Polsce. Coraz częściej organy takie jak Dyrektor Krajowej Interpretacji Skarbowej, Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego oraz sądy administracyjne, podejmowały próby, niekorzystnej dla podatników, interpretacji jednego z warunków. Prowadziło to do odmowy prawa do stosowania zwolnienia.
Warunki zwolnienia z podatku u źródła w Polsce
Przepisy dotyczące zwolnienia wypłacanych dywidend z podatku u źródła w Polsce to implementacja regulacji unijnej Dyrektywy Parent-Subsidiary (PSD[3]). Jej podstawowym celem jest wyeliminowanie wielokrotnego opodatkowania CIT zysków, przekazywanych między spółkami z UE lub EOG.
PSD gwarantuje, iż przy spełnieniu określonych warunków dywidenda jest zwolniona z opodatkowania zarówno:
- w państwie źródła (zwolnienie z WHT),
- jak i w państwie otrzymania (zwolnienie z krajowego CIT).
Jednym z warunków zwolnienia z WHT jest to, by spółka otrzymująca dywidendę w swoim kraju rezydencji nie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania dochodów od całości swoich przychodów[4].
Dotychczas przepisy te były różnie rozumiane, co prowadziło do sporów. Organy podatkowe i sądy kwestionowały możliwość zwolnienia z WHT w Polsce, jeżeli zagraniczna spółka-matka korzystała w swoim kraju z przepisów, zwalniających dywidendę z opodatkowania CIT. Prowadziło to do kontrowersyjnego stanowiska, iż oba zwolnienia nie mogą działać jednocześnie, choć są komplementarne.
Stanowisko Ministra Finansów
Minister Finansów w interpretacji wskazał, iż korzystanie przez odbiorcę dywidendy ze zwolnienia z krajowego CIT, wprowadzonego jako implementację PSD, nie narusza warunku „niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania”.
Na marginesie dyskusji o zwolnieniu, Minister Finansów podkreślił, iż brak zapłaty podatku dochodowego przez podatnika (np. w wyniku rozliczenia straty podatkowej czy też osiągania wyłącznie przychodów z dywidend) nie świadczy o tym, iż podatnik korzysta ze zwolnienia z opodatkowania od całości swoich dochodów. W praktyce organy podatkowe próbowały do tej pory dowodzić, iż choćby taka sytuacja powoduje utratę możliwości zastosowania zwolnienia z podatku u źródła w Polsce.
Korzyści dla podatników
Interpretacja ogólna wyjaśnia sporne kwestie i powinna ograniczyć stosowanie niekorzystnej dla podatników rozszerzającej wykładni przepisów przez organy podatkowe.
Z pełną treścią interpretacji ogólnej można zapoznać się tutaj.
Jeśli potrzebują Państwo pomocy w tej kwestii, zachęcamy do kontaktu.
______________________________________________________________________________________________________________________________________
[1] Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 15 listopada 2024 r., znak: DD9.8202.1.2024.
[2] Art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT.
[3] Dyrektywa Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich.
[4] Art. 22 ust. 4 pkt 4 ustawy o CIT