Świat HR nieustannie ewoluuje, a rok 2025 zapowiada się jako czas przekształcania sposobów zarządzania talentami i budowania marki pracodawcy. Aby sprostać wyzwaniom cyfrowej rzeczywistości, globalnym zmianom oraz rosnącym oczekiwaniom pracowników, warto postawić na zwinne podejście do zarządzania i przyglądać się trendom rynkowym. Oto przegląd 5 z tych, które będą dominować w najbliższym czasie.
1. Automatyzacja i digitalizacja
Nowe technologie będą jeszcze wyraźniej oddziaływać na procesy związane z zarządzaniem ludźmi w organizacjach. Automatyzacja działań za sprawą systemów i narzędzi opartych na AI wpłynie na:
- rekrutację,
- on- i offboarding,
- analitykę,
- ocenę efektywności.
Na tapet trafi również temat digitalizacji i elektronicznego obiegu dokumentów kadrowych.
Priorytetem dla HR-owców powinno być jednak maksymalne zabezpieczenie i utrzymanie ludzkiego wymiaru w interakcjach na linii pracodawca-pracownik. Niemniej stały rozwój kompetencji cyfrowych, które są niezbędne do odnalezienia się w nowej, częściowo wirtualnej, rzeczywistości, również jest bardzo istotny.
2. Personalizacja doświadczeń
W ostatnich latach na znaczeniu zyskały obszary employee i candidate experience (EX/CX). Doświadczenia aktualnych i potencjalnych pracowników mierzymy, projektujemy, oceniamy oraz udoskonalamy. W 2025 roku robimy kolejny krok w stronę budowania relacji poprzez ich maksymalne personalizowanie.
Firmy coraz częściej korzystają z big data czy AI, aby tworzyć i dostarczać nie tylko odpowiednio dopasowane komunikaty lub oferty, ale również ścieżki kariery, programy rozwojowe czy benefity. Dzięki temu podejściu rośnie zaangażowanie i lojalność zespołów, a marka pracodawcy ulega wzmocnieniu.
3. Zarządzanie talentami
Istotnym trendem w 2025 roku jest podejście do talentów jako do wartości dynamicznej, a nie statycznego zasobu. W związku z tym kluczową kompetencją zespołów HR oraz liderów nowoczesnych organizacji będzie zarządzanie talentami. Jeszcze większe znaczenie zyskają reskilling i upskilling, dedykowane programy talentowe oraz dobór indywidualnych celów rozwojowych dla grup pracowników o określonym potencjalne i zestawie kompetencji.
4. Integrowanie różnorodnych zespołów
W 2025 r. pracownicy mówią „sprawdzam” firmom, które deklarowały otwartość na budowanie różnorodnych zespołów. Strategie DEI przestają istnieć tylko na papierze lub w ogłoszeniach. Istotne staną się mierzalne działania, takie jak:
- analiza luk płacowych,
- wdrażanie programów mentoringowych dla grup niedoreprezentowanych.
Jednym z ważniejszych wyzwań będzie świadome integrowanie zespołów zróżnicowanych, w tym wielopokoleniowych i neuroróżnorodnych. najważniejsze stanie się wyposażenie liderów w niezbędne kompetencje, a także przystosowanie narzędzi i komunikatów do indywidualnych potrzeb poszczególnych grup.
5. Autentyczność w budowaniu marki pracodawcy
Biznes bez ludzi, ich potrzeb i kompetencji nie istnieje. Dlatego kandydaci coraz częściej oczekują pokazywania ludzkiej twarzy firmy, poszukując w ten sposób transparentności i autentyczności.
W tym roku w strategiach EB warto postawić na historie pracowników, employee advocacy, realne przykłady sukcesów wewnętrznych czy działania z zakresu CSR. Dobrze jest też zadbać o włączanie pracowników i liderów w działania z zakresu EB już na wczesnych etapach kontaktu – m.in. w marketingu rekrutacyjnym czy podczas eventów dla kandydatów.
Rok 2025 w obszarze HR i EB będzie napędzany przez technologie, ale ich sukces będzie zależeć od ludzkiego podejścia. Personalizacja, autentyczność oraz inkluzywność stanowią fundament budowania silnych i nowoczesnych organizacji. Firmy, które zaadaptują się do tych trendów, zyskają przewagę na dynamicznie zmieniającym się rynku pracy.