Agencje zatrudnienia „na nowo”?

1 miesiąc temu

Rząd planuje ważne zmiany w funkcjonowaniu agencji zatrudnienia. Projektem ustawy powinny zainteresować się jednak nie tylko takie podmioty, ale również firmy, które korzystają z ich usług. Dlaczego jest to tak istotne i z jakich powodów z treścią planowanych zmian warto zapoznać się już teraz? Odpowiadamy.

Dlaczego rząd zdecydował się na zmiany w tym zakresie?

Praca tymczasowa i outsourcing to dwa pojęcia, które w ostatnich latach przyciągają uwagę zarówno przedsiębiorców (którzy są zainteresowani stosowaniem tych rozwiązań), jak i Państwowej Inspekcji Pracy (która weryfikuje prawidłowość i warunki ich stosowania).

Według PIP, jednym z głównych problemów związanych z tymi zagadnieniami, jest oferowanie przez niektóre takie podmioty usług outsourcingowych, które w praktyce stanowią pracę tymczasową. Innym ważnym z perspektywy PIP problemem jest działalność tzw. agencji outsourcingowych w obszarze zatrudnienia cudzoziemców. Tak wskazano wprost w uzasadnieniu do projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia[1].

Projektowana ustawa – razem z tzw. ustawą o zatrudnianiu cudzoziemców[2] – ma zastąpić inną, obowiązującą już przeszło 20 lat. Mowa oczywiście o ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, która była nowelizowana już około 200 razy.

Projekt ustawy ma m.in.:

  • uszczelnić sferę związaną z działalnością agencji zatrudnienia;
  • doprecyzować zasady ich funkcjonowania w odniesieniu do rekrutowania i powierzania pracy cudzoziemcom, aby zapobiegać potencjalnym nadużyciom w tym obszarze.

Kto powinien zapoznać się z projektem?

Projektowane zmiany dotyczące agencji zatrudnienia wpłyną nie tylko na podmioty, które świadczą usługi w tym zakresie, ale również na duże grupy kapitałowe, które często korzystają z usług agencji zatrudnienia, np. poprzez wyznaczenie jednej z powiązanych spółek do prowadzenia działalności w tym zakresie. W takich przypadkach znajomość aktualnych regulacji dotyczących agencji zatrudnienia będzie kluczem do zapewnienia compliance działalności tych podmiotów z przepisami.

A co w przypadku grup, które nie mają takiej wydzielonej spółki? Dla nich również znajomość przepisów ustawy może być koniecznością, bo podmioty z grupy często korzystają z usług agencji zewnętrznych.

Duże, działające na arenie międzynarodowej firmy coraz częściej wymagają od swoich kontrahentów stosowania się do określonych standardów etycznych. Chodzi tu zwłaszcza o obszar zatrudniania pracowników i korzystania z pracy tymczasowej. Warto zatem być świadomym, czy agencja zatrudnienia, z którą się współpracuje działa zgodnie z przepisami, czy nie.

A więc co dokładnie ma się zmienić w funkcjonowaniu agencji zatrudnienia? Oto kilka kluczowych nowości, które przewiduje projekt.

5 nowości dotyczących funkcjonowania agencji zatrudnienia

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu, zmiany te mają na celu poprawę standardów usług świadczonych przez agencje zatrudnienia oraz zwiększenie ochrony osób będących klientami takich agencji.

1. Dwuletni okres oczekiwania i dodatkowy wpis do KRAZ

Prowadzenie działalności w zakresie pośrednictwa pracy i pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców wymagających zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy będzie możliwe dopiero po dwóch latach świadczenia takich usług na rzecz obywateli polskich lub cudzoziemców niewymagających takich zezwoleń lub oświadczeń. Wprowadzenie tego przepisu byłoby więc znaczącym utrudnieniem dla części działających na rynku agencji.

Dodatkowo, taka działalność będzie wiązała się z koniecznością uzyskania dodatkowego wpisu w rejestrze agencji zatrudnienia. Jak czytamy w uzasadnieniu, miałoby to pomóc w zwiększeniu możliwości weryfikacji agencji zatrudnienia świadczących usługi dla cudzoziemców.

2. Działalność bez wpisu do KRAZ = brak możliwości legalizacji

Projekt przewiduje również, iż podmiot, który wystąpił z wnioskiem o dokonanie wpisu do rejestru agencji zatrudnienia po stwierdzeniu przez PIP prowadzenia przez ten organ usług agencji zatrudnienia bez wymaganego wpisu do tego rejestru, nie będzie mógł ubiegać się o wpis do KRAZ.

Projektodawcy wyraźnie kładą nacisk na legalność funkcjonowania podmiotów, które działają w sferze pośrednictwa pracy i pracy tymczasowej. Takie rozwiązania w zakresie rejestracji i uzyskiwania odpowiednich zezwoleń mają na celu m.in. wyeliminowanie niezgodnych z przepisami praktyk oraz zwiększenie przejrzystości na rynku pracy.

3. Zaostrzenie przesłanek wykreślenia agencji z rejestru

Projekt ustawy przewiduje, iż marszałek województwa będzie uprawniony do wykreślenia agencji zatrudnienia z rejestru m.in. w przypadku:

  • powierzania, na podstawie przepisów o zatrudnianiu pracowników tymczasowych, wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym bez ważnego dokumentu uprawniającego do pobytu na terytorium RP, co jest rozwiązaniem znanym nam z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; ale również np.
  • dwukrotnego niespełnienia obowiązku poddania się kontroli Państwowej Inspekcji Pracy lub kontroli marszałka województwa, bez uzasadnionej przyczyny.

Jak widać, projekt kładzie nacisk na utrzymanie wyższego stopnia ochrony cudzoziemców i wprowadza sankcje związane z niepoddaniem się kontroli np. PIP.

4. Brak wpisu do KRAZ w przypadku doradztwa personalnego i poradnictwa zawodowego. Wyższy koszt wpisu

Planowane jest również zniesienie obowiązku uzyskiwania wpisu do KRAZ przez podmioty działające w zakresie doradztwa personalnego i poradnictwa zawodowego, co uprości im rozpoczęcie działalności.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, iż prowadzenie działalności w tych obszarach nie wiąże się z wysokim ryzykiem powstania nieprawidłowości czy nadużyć.

Oprócz zniesienia obowiązku wydawania certyfikatów uprawniających do świadczenia usług agencji zatrudnienia, projektodawcy chcą zwiększyć opłatę za wpis do rejestru agencji zatrudnienia z 200 zł do 1 000 zł. Kwota ma być dopasowana do aktualnych realiów gospodarczych.

5. Wymóg wskazania przedstawiciela na terytorium RP

Zgodnie z projektem ustawy, ogólnie ujęci przedsiębiorcy zagraniczni, prowadzący na terenie RP działalność w zakresie pośrednictwa pracy i pracy tymczasowej, będą musieli wskazać we wniosku o wpis do rejestru agencji zatrudnienia przedstawiciela. Chodzi o osobę przebywającą na terytorium RP, upoważnioną do reprezentowania przedsiębiorcy oraz działania w jego imieniu, w tym wobec organów kontroli.

Kiedy planowane zmiany wejdą w życie?

Projekt nie trafił jeszcze do sejmu, co może dziwić, biorąc pod uwagę to, iż planowana data wejścia w życie większości nowych przepisów to 1 stycznia 2025 r. Stale monitorujemy jego status, dlatego o postępach będziemy na bieżąco informować.

A jeżeli mają Państwo jakiekolwiek pytania związane z outsourcingiem usług i pracą tymczasową, zachęcamy do kontaktu.


[1] https://legislacja.gov.pl/docs//2/12385409/13059691/13059692/dokument682646.pdf

[2] Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Idź do oryginalnego materiału