AI na zakupach – jak Polacy chcą ją wykorzystać podczas Black Friday 2025?

2 godzin temu

Już jutro, 28 listopada 2025 roku, wypada Black Friday – wielkie święto wyprzedaży, na które z niecierpliwością czeka aż 76% polskich konsumentów. Tegorocznej gorączce zakupowej towarzyszy jednak rosnący niepokój: niemal trzy czwarte kupujących obawia się o bezpieczeństwo swoich finansów i danych osobowych. Z pomocą przychodzi technologia – co trzeci ankietowany jest gotów skorzystać z usług agenta AI, by bezpieczniej i sprawniej nawigować w gąszczu promocji.

Według najnowszego raportu pt. „Black Friday 2025”, przygotowanego przez firmę DXC Technology – globalnego lidera usług IT z listy Fortune 500 – Polacy podchodzą do tegorocznych wyprzedaży z mieszanką entuzjazmu i ostrożności. Choć aż 76% badanych aktywnie śledzi oferty promocyjne, to jednocześnie 72% wyraża obawę przed przejęciem ich danych lub środków finansowych. Statystyki te nie biorą się znikąd – co piąty respondent (22%) przyznał, iż w przeszłości padł już ofiarą cyberoszustwa, co skutecznie studzi zakupowy optymizm i wymusza większą czujność w sieci.

Nowością w tegorocznym sezonie jest rosnąca otwartość na sztuczną inteligencję. Jak wynika z raportu, 36% Polaków deklaruje chęć skorzystania z pomocy agenta AI podczas zakupów. Wirtualni asystenci mieliby pełnić rolę przewodników po promocjach: od filtrowania ofert pod kątem preferencji użytkownika, po ocenę wiarygodności sklepu i ryzyka transakcji. To sygnał, iż konsumenci szukają technologicznego wsparcia nie tylko w znajdowaniu najniższych cen, ale przede wszystkim w weryfikacji bezpieczeństwa ofert.

Raport DXC Technology wskazuje również na wyraźne preferencje w zakresie płatności – niekwestionowanym liderem pozostaje BLIK, który jest najczęściej wybieraną metodą finalizacji transakcji online w Polsce. Wnioski z badania rysują obraz świadomego, ale i ostrożnego konsumenta, który w obliczu zagrożeń cybernetycznych coraz chętniej sięga po nowoczesne narzędzia, by bezpiecznie skorzystać z okazji Black Friday.

Idź do oryginalnego materiału