Budka z lodami. Sprawdzamy czy to dobry pomysł na letni biznes?

2 miesięcy temu

Miesiące wakacyjne to czas, w którym rodzi się sporo pomysłów na biznes. jeżeli nie masz dużego doświadczenia w prowadzeniu własnej firmy, budka z lodami może być dobrym projektem na początek. Jak założyć budkę z lodami i jakie koszty są z nią związane? Czy wynajem budki z lodami się opłaca i ile kosztuje automat do lodów?

Budka z lodami – czy to się sprawdzi?

Wakacyjny biznes to rozwiązanie, które może przynieść początkującemu przedsiębiorcy sporo korzyści. Okres wiosenny i letni sprzyjają nowym pomysłom, a dochody, które można uzyskać z sezonowej działalności, bywają spore. Czy budka z lodami to dobry pomysł na biznes? jeżeli zaplanujesz go wystarczająco wcześnie, to jak najbardziej. Choć w ostatnich czasach ceny żywności mocno wzrosły, a inflacja sprawiła, iż turyści stali się bardziej oszczędni, food truck z lodami czy też lokal handlowy, gdzie sprzedaje się lody gałkowe, nie powinien w letnie miesiące świecić pustkami.

Sprzedaż lodów wiąże się jednak z pewnymi kosztami oraz formalnościami, które trzeba przejść, zanim zdecydujemy się wystartowanie z własnym biznesem.

Warto przeczytać: Własny sklep Żabka na wyciągnięcie ręki. Poznaj wymagania, aby zostać franczyzobiorcą znanej marki

Formalności związane z budką z lodami

Budka z lodami to w większości przypadków raczej działalność sezonowa. Mimo to, jeżeli Twoje wpływy będą przekraczać 75% minimalnej pensji krajowej w miesiącu, konieczne będzie założenie własnej działalności gospodarczej. Samo otwarcie działalności nie jest skomplikowane, jednak należy dopilnować, aby zarejestrować firmę w CEIDG. W tym celu warto mieć ustaloną nazwę działalności oraz jej siedzibę. Wpisu można dokonać online, albo osobiście w dowolnym urzędzie miasta lub gminy.

Po wpisie działalności do CEIDG firmie automatycznie nadaje się numer REGON. Zakładając działalność należy także ustalić kod PKD działalności, oraz formę opodatkowania. Następnie, firmę trzeba zarejestrować w ZUS.

Prowadząc biznes, będziesz operował dużą ilością gotówki. Warto zadbać o konto firmowe, które pozwoli Ci uporządkować płatności. Choć prawo nie nakazuje posiadania konta firmowego małym przedsiębiorcom, banki, powołując się na prawo bankowe, nie udostępniają rachunków indywidualnych do celów prywatnych, o czym najczęściej jest napisane w regulaminie rachunku.

Składki ZUS oraz podatki to stałe koszty działalności. Z tego względu wielu przedsiębiorców decyduje się na zawieszenie działalności po sezonie i wznowienie jej w następnym roku.

Mini budka z lodami a sanepid

Biznes lodowy to działalność gastronomiczna. Oczywistym jest więc, iż aby otworzyć punkt, w którym odbywać się będzie sprzedaż lodów, należy także załatwić wszelkie formalności związane z sanepidem. Czy złożenie papierów jest skomplikowane? I tak i nie – większość dokumentów jest łatwo dostępna, natomiast należy przyznać, iż wniosków jest dość sporo.

Aby móc otworzyć budkę z lodami, konieczna będzie inspekcja sanepidu. Po zgłoszeniu instytucja ma 30 dni na jej dokonanie.

Dokumenty, które musisz mieć ze sobą podczas kontroli to:

  • książeczka do celów sanitarno-epidemiologicznych,
  • umowa na wywóz śmieci (może być podpisywana wraz z umową najmu),
  • wyniki badania wody w lokalu,
  • umowa lub wyniki DDD, czyli dokumenty związane z ochroną przed szkodnikami,
  • dokumentacja HACCP, zawierająca informacje związane z bezpieczeństwem żywności,
  • informacja o alergenach,
  • książka kontroli przedsiębiorcy, którą wypełnia urzędnik sanepidu.

Wymogi sanitarne

Podczas wizyty sanepidu sprawdzane są ogólne warunki pracy z żywnością, czystość lokalu i dostęp do sanitariatów, a także wszystkie wspomniane powyżej dokumenty.

Jeśli chodzi o wymogi sanitarne, lokal gastronomiczny powinien się cechować:

  • gładkimi powierzchniami podłóg, ścian, a także blatów i powierzchni roboczych,
  • dostępem do punktów wodnych, podzielonych na zlew, wykorzystywany wyłącznie do mycia naczyń i sprzętów oraz umywalki,
  • urządzeniami chłodzącymi takimi jak lodówki czy zamrażarki,
  • wentylacją w każdym pomieszczeniu,
  • obowiązkowymi toaletami dla pracowników,
  • zamykanymi szafkami na wafelki i inne produkty spożywcze.

Warto także mieć świadomość, iż w trakcie prowadzenia działalności mogą wystąpić także wyrywkowe kontrole sanepidu. Należy więc dbać o to, aby pracownicy mieli przy sobie książeczki do celów sanitarno-epidemiologicznych, a otoczenie było czyste i sterylne.

Wózki do lodów, automat do lodów, czyli ile kosztuje biznes lodowy?

Prowadzenie mobilnej lodziarni, tak samo jak punktu stacjonarnego, wiąże się z pewnymi kosztami, także pod kątem sprzętu. W przypadku lodziarni na świeżym powietrzu podstawą jest mobilny pojazd, w którym można przygotowywać lody gałkowe. Profesjonalne wózki do lodów to w tej chwili koszt od 6 tys. do choćby 87 tys. złotych! W przypadku działalności sezonowej warto jednak zakupić nieco tańszy sprzęt. W internecie można znaleźć okazyjne ceny wózków do lodów, które zaczynają się choćby nieco powyżej 2 tysięcy złotych, jednak aby sprzęt sprawdził się na cały sezon, warto zainwestować w sprzęt średniej jakości.

Jeśli w ofercie Twojej budki będą także lody z automatu, koniecznością będzie także zakup automatu do lodów włoskich. Koszty takiego sprzętu wyglądają podobnie, jak w przypadku wózka do lodów. Dobry automat do lodów możesz kupić już od 6 tys. złotych.

Oprócz sprzętu, zakładając budkę z lodami, należy oczywiście wziąć pod uwagę czynsz, który trzeba będzie zapłacić za wynajem budki z lodami. W turystycznych miejscowościach może on być dość wysoki.

Sprzedaż lodów, czyli ile można na tym zarobić?

W biznesie sezonowym dużo czynników zależy od pogody. jeżeli jest ona sprzyjająca i mamy gorące lato, sprzedaż lodów na pewno będzie się opłacać. W przypadku sprzedaży sezonowej ważne jest także miejsce, w którym decydujemy się otworzyć swój punkt. jeżeli będzie to miasto, gdzie co roku przyjeżdża sporo turystów, przy sprzyjających okolicznościach można liczyć na pewny zysk.

Wiele firm wskazuje, iż przy umiarkowanych cenach lodów – 5 złotych za gałkę – przychód w budce może wynieść choćby 100 tysięcy złotych miesięcznie. Może on być wyższy lub niższy, zależnie od cen i popytu. Od przychodu należy oczywiście odliczyć koszty surowców, wypłatę dla pracowników, czy wspomnianą już miesięczną opłatę za wynajem budki lub dzierżawę ziemi, na której postawimy punkt mobilny.

Prowadzenie mobilnej lodziarni a stały lokal

Mini budka z lodami to rozwiązanie, które sprawdzi się raczej sezonowo. Przyczepa gastronomiczna to jedna z najbardziej ekonomicznych opcji przy zakładaniu swojego biznesu. Warto jednak mieć świadomość, iż w przypadku mobilnej lodziarni, w formie food trucku lub przyczepy gastronomicznej, produkcja lodów nie jest dopuszczalna na miejscu. Rozwiązaniem może być przygotowywanie lodów w miejscu stacjonarnym i dowożenie ich do budki z lodami, lub też sprzedawanie gotowych produktów. Dobrą wiadomością jest fakt, iż w przypadku mobilnej lodziarni dopuszczalne jest przygotowanie lodów z półproduktów, co oznacza, iż produkcja lodów tajskich czy włoskich jest jak najbardziej dozwolona.

Jeśli chodzi o regulacje związane z przyczepą czy innym punktem mobilnym, restrykcjom podlega też między innymi kwestia świeżych owoców, gdyż nie można obrabiać produktów na miejscu. jeżeli chcesz oferować swoim klientom pełen serwis, lepszym rozwiązaniem będzie na pewno otwarcie stałego punktu. Plusem jest fakt, iż może on być otwarty cały rok – trzeba jednak wziąć pod uwagę, iż koszty, takie jak czynsz czy inne opłaty mogą być w tym przypadku dużo większe.

Warto przeczytać: Własny biznes na kółkach, czyli franczyza Lodolandia & Kołacz Na Okrągło

Idź do oryginalnego materiału