Co to jest ccTLD?

verseo.pl 1 miesiąc temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Co to jest ccTLD?

  • ccTLD – co znaczy ten skrót?
    • Różnice między ccTLD, gTLD i sTLD
  • Dlaczego stosuje się ccTLD? Jakie jest jej znaczenie w cyfrowym świecie?
  • Jakie domeny ccTLD wyróżniamy?
    • ccTLD oznaczające nazwę kraju
    • ccTLD niepowiązane z krajem
    • ccTLD z subdomenami funkcjonalnymi
  • Jakie są najpopularniejsze domeny ccTLD?
  • Jak zarejestrować ccTLD?
  • Jak wybrać odpowiednią domenę ccTLD?

Zamknij

Domena, czyli unikalny adres internetowy, ma ogromne znaczenie – umożliwia m.in. prowadzenie skutecznych działań marketingowych. Jedną z domen najwyższego poziomu (Top-Level Domains) są te krajowe – ccTLD. Co znaczy ten skrót i czym charakteryzuje się taka domena?

ccTLD – co znaczy ten skrót?

ccTLD (country code Top-Level Domain) oznacza typ domeny najwyższego poziomu przypisany do określonych państw lub terytoriów. Składa się z dwóch liter, które są skrótem danego państwa lub regionu geograficznego – np. .pl to Polska, a .de to Niemcy. Domeny ccTLD odpowiadają kodom krajów, które zostały zapisane w ISO 3166-1. Zdarza się, iż niektóre państwa wykorzystują dwie domeny, np. Wielka Brytania korzystająca z .uk i .gb.

Różnice między ccTLD, gTLD i sTLD

ccTLD to jeden z typów domen najwyższego poziomu. Poza nimi wyróżniamy także:

  • gTLD (generic Top-Level Domain), czyli ogólne domeny najwyższego poziomu, które nie są przypisane do konkretnego kraju – są one uniwersalne i przeznaczone dla szerokiego grona użytkowników. zwykle mają 3 litery lub więcej. Przykłady: .com, .org, .net czy .info);
  • sTLD (sponsored Top-Level Domain), czyli sponsorowane domeny najwyższego poziomu, które są zarządzane przez konkretne organizacje lub instytucje i mają specjalne ograniczenia dotyczące rejestracji. Te również zwykle mają 3 litery lub więcej. Przykłady: .edu, .gov.

Dlaczego stosuje się ccTLD? Jakie jest jej znaczenie w cyfrowym świecie?

ccTLD stosuje się przede wszystkim w celu identyfikacji geograficznej i lokalizacji stron internetowych. To jednak nie wszystkie funkcje, jakie pełnią. Do najważniejszych z nich zaliczamy:

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  • wspieranie lokalnych działań biznesowych – firmy wykorzystują ccTLD, aby podkreślić swoją obecność w danym kraju lub regionie (np. Google stosuje różne ccTLD, nie tylko .com, ale również .pl, de czy .nl),
  • optymalizację SEO – wyszukiwarki takie jak Google preferują witryny z ccTLD w wynikach wyszukiwania dla użytkowników z danego kraju, dzięki czemu pozycjonowanie stron internetowych okazuje się dużo efektywniejsze,
  • ograniczenia prawne – w niektórych krajach ccTLD są stosowane jako wymóg prawny dla instytucji państwowych, firm czy organizacji (np. w Niemczech wiele organizacji rządowych korzysta z domen .de),
  • zaufanie i wiarygodność – użytkownicy częściej ufają stronom z ccTLD swojego kraju, zakładając, iż są one lepiej dostosowane do ich potrzeb, oferują lokalne produkty i usługi, a także przestrzegają krajowych regulacji.

Jakie domeny ccTLD wyróżniamy?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, domeny ccTLD najczęściej oznaczają nazwę kraju lub regionu geograficznego, jednak nie jest to obligatoryjne. W niektórych przypadkach nie odnoszą się one do danego państwa, ale np. mają charakter komercyjny i są w kreatywny sposób wykorzystywane przez specjalistów od marketingu.

ccTLD oznaczające nazwę kraju

W większości ccTLD faktycznie są wykorzystywane do oznaczania krajowych stron internetowych. Przypisuje się je do państw lub terytoriów na podstawie kodu ISO 3166-1, a są przeznaczone zarówno dla podmiotów związanych z danym państwem, jak i dla jego obywateli. Warto dodać, iż niektóre ccTLD mają ścisłe ograniczenia rejestracji i wymagają spełnienia określonych kryteriów, takich jak obywatelstwo, obecność firmy w kraju lub inne formalne powiązania (np. .ca dla Kanady czy .us dla Stanów Zjednoczonych).

ccTLD niepowiązane z krajem

Niektóre ccTLD są dostępne do rejestracji globalnej, co oznacza, iż nie są ograniczone wyłącznie dla danego kraju. Te domeny często zyskują popularność ze względu na ich atrakcyjną formę lub marketingowy potencjał. Mowa tu np. o .tv (ccTLD Tuvalu, ale popularne również w branży medialnej i telewizyjnej), .fm (przypisane do Mikronezji, ale używane także przez stacje radiowe), .ai (właściwe dla Anguilli, ale wykorzystywane również jako oznaczenie sztucznej inteligencji).

ccTLD z subdomenami funkcjonalnymi

W niektórych krajach są używane rozszerzenia ccTLD podzielone na subdomeny, które pełnią określone funkcje i mają odmienne przeznaczenie. Najlepszym przykładem jest tu Wielka Brytania, gdzie mamy do czynienia z domenami .co.uk (dedykowane firmom), a także .ac.uk (dedykowane instytucjom akademickim).

Jakie są najpopularniejsze domeny ccTLD?

W 2024 roku najpopularniejsze domeny ccTLD to:

  1. .cn (Chiny) – najczęściej rejestrowana ccTLD na świecie – ponad 20 milionów domen,
  2. .tk (Tokelau) – popularna ze względu na to, iż rejestracja domen .tk jest darmowa, co przyciąga użytkowników z całego świata, mimo iż może mieć negatywny wpływ na zaufanie do witryny,
  3. .de (Niemcy) – cieszy się dużą popularnością w Europie, zwłaszcza w Niemczech; ma około 17 milionów rejestracji,
  4. .uk (Wielka Brytania) – powszechnie używana przez firmy i osoby prywatne w Wielkiej Brytanii (liczba domen wynosi około 10 milionów),
  5. .ru (Rosja) – bardzo popularna w Rosji i krajach byłego Związku Radzieckiego,
  6. .nl (Holandia) – dominująca w Holandii, ze znaczącą liczbą rejestracji na rynku europejskim,
  7. .br (Brazylia) i .au (Australia) – używane lokalnie w swoich regionach.

Jak zarejestrować ccTLD?

Rejestracja domeny ccTLD różni się w zależności od danego państwa, ponieważ każdy kraj lub region określa własne zasady i ma swoje wymagania oraz procedury. zwykle jednak pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej domeny i rejestratora. Następnie konieczne jest sprawdzenie dostępności nazwy, a także – o ile domena będzie dostępna – wypełnienie formularza rejestracyjnego i dokonanie opłaty (najczęściej na rok). Po rejestracji ccTLD domenę można przypisać do wybranego serwera i zarządzać nią bez ograniczeń.

Jak wybrać odpowiednią domenę ccTLD?

Jeżeli Twoja firma działa w danym kraju i świadczy w nim usługi, najlepiej wybrać przypisane do niego ccTLD. Takie domeny wzbudzają większe zaufanie wśród użytkowników i pozwalają na lepsze pozycjonowanie witryny. Możesz również pokusić się o odrobinę kreatywności i wybrać ccTLD, które nie będzie związane z danym krajem, ale nawiąże do działalności firmy – np.jeśli jest związana z IT, to można wybrać domenę .it, czyli przypisaną do Włoch.

Idź do oryginalnego materiału