Czym jest podatek od sprzedaży detalicznej i kogo dotyczy
Podatek od sprzedaży detalicznej, zwany także podatkiem handlowym, funkcjonuje w Polsce od 2021 roku. Obejmuje przedsiębiorców prowadzących sprzedaż stacjonarną i przekraczających miesięczne przychody w wysokości 17 mln zł.
– W praktyce podatek ten płacą duże sklepy, w szczególności wielkopowierzchniowe sieci handlowe, które prowadzą sprzedaż konsumencką na terenie Polski. W rzeczywistości podatek ten obejmuje stosunkowo niewielką liczbę podmiotów. Z danych Ministerstwa Finansów wynika, iż w 2021 roku było ich 206, a w 2024 roku 249 – wyjaśnia Sylwia Antoniak, doradczyni podatkowa w kancelarii BWHS Wojciechowski Springer i Wspólnicy.
Obecnie sprzedaż internetowa nie podlega daninie, ponieważ zgodnie z obowiązującą definicją zawartą w ustawie, „sprzedaż detaliczna” odnosi się wyłącznie do transakcji dokonywanych w bezpośrednim, fizycznym kontakcie z klientem. Na przykład w sklepie stacjonarnym lub podczas sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa. Sprzedaż na odległość, charakterystyczna dla e-commerce, została z tego zakresu wyłączona.
0,8 proc. od miesięcznych przychodów przekraczających 17 mln zł, 1,4 proc. od nadwyżki powyżej 170 mln zł.Aktualne stawki podatku
Ministerstwo Finansów dostrzega potencjał fiskalny e-commerce
W opublikowanej przez Ministerstwo Finansów ocenie skutków wprowadzenia podatku wskazano, iż cel fiskalny został osiągnięty (i to z nadwyżką). To właśnie rosnące znaczenie e-commerce w strukturze sprzedaży detalicznej przyciągnęło uwagę resortu jako potencjalne źródło dodatkowych dochodów.
– Ministerstwo Finansów zwróciło uwagę na systematyczny wzrost znaczenia handlu internetowego kosztem sprzedaży stacjonarnej. Z tego powodu e-commerce może być postrzegany jako niewykorzystane źródło wpływów budżetowych. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, iż za rozważanym rozszerzeniem podatku na e-commerce stoi przede wszystkim motywacja fiskalna. Na ten moment nie przedstawiono żadnych konkretów. Nie wiadomo, kogo miałby objąć ten podatek i na jakich zasadach – komentuje Tomasz Zieliński, doradca podatkowy w BWHS.
Ekspert przypomina również, iż sektor e-commerce w ostatnich latach był już objęty dużymi zmianami. Między innymi wdrożeniem procedur VAT-OSS i VAT-IOSS, które wpłynęły na sposób rozliczeń w sprzedaży międzynarodowej.
Organizacje branżowe: to zagrożenie dla MŚP
Zarówno Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP), jak i Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) wyraziły sprzeciw wobec pomysłu Ministerstwa Finansów. Ich zdaniem nowe obciążenie podatkowe może uderzyć w małe i średnie firmy, które stanowią trzon polskiego sektora e-commerce. ZPP podkreśla, iż żadne inne państwo Unii Europejskiej nie planuje podobnego podatku, co mogłoby pogłębić przewagę zagranicznych gigantów nad polskimi firmami.
– Platformy e-commerce to dziś dla MŚP nie tylko kanał sprzedaży, ale też szansa na internacjonalizację. Wprowadzenie nowego podatku osłabi ich konkurencyjność, ograniczy potencjał eksportowy i zahamuje rozwój firm, które dopiero budują swoją pozycję na rynkach zagranicznych – tłumaczy Karolina Opielewicz, dyrektorka generalna KIG.
Branża czeka, ale nie ukrywa obaw
Mimo braku projektu ustawy środowisko e-commerce uważnie śledzi sytuację. Dla wielu właścicieli sklepów internetowych, zwłaszcza tych średniej wielkości, nowy podatek oznaczałby istotne obciążenie kosztowe.
– Obawy branży są zrozumiałe, zwłaszcza iż konkurencja ze strony globalnych platform pozostających poza zasięgiem polskiego systemu podatkowego jest już dziś ogromnym wyzwaniem. Kolejne procedury i obciążenia mogą tylko pogorszyć tę sytuację. Niemniej, na ten moment należy zachować ostrożność. Pomysł opodatkowania e-commerce jest w fazie rozważania i nie wiadomo, czy zostanie wdrożony – uspokaja Antoniak.
W ocenie ekspertów ewentualne rozszerzenie podatku od sprzedaży detalicznej powinno być poprzedzone konsultacjami z branżą oraz analizą wpływu na polskich przedsiębiorców. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji, w której podatek przyniesie więcej szkód niż korzyści. Zarówno dla firm, jak i konsumentów.
Scott Sportech Poland z kilkumilionową karą od UOKiK
Chcesz, by Twój sklep internetowy zarabiał więcej? Pobierz teraz bezpłatny e-book „Dochodowy e-commerce 2025”. To aż 270 stron wskazówek od praktyków e-handlu.