Cztery gwiazdki Euro NCAP dla MG 3, ale w tle poważna i rzadka wada bezpieczeństwa

7 godzin temu

Nowy MG 3 otrzymał cztery gwiazdki w najnowszych testach zderzeniowych Euro NCAP. To nie jest zły rezultat, ale problem jest inny. Ten pozornie przyzwoity wynik jest przyćmiony przez wykrycie krytycznej wady konstrukcyjnej.

Dość powiedzieć, iż Euro NCAP podkreśla, iż nigdy wcześniej w historii prowadzenia badań bezpieczeństwa pojazdów przez tę organizację nie odnotowano takiej sytuacji. O co chodzi? Już wyjaśniam. Otóż w teście zderzenia czołowego doszło do awarii mechanizmu blokującego fotel kierowcy, co skłoniło ekspertów do wydania nietypowego ostrzeżenia dla konsumentów.

Podczas próby zderzenia czołowego inżynierowie Euro NCAP odkryli, iż mechanizm zatrzaskowy fotela kierowcy w MG 3 uległ uszkodzeniu. Spowodowało to przekręcenie się fotela w trakcie uderzenia, co z kolei doprowadziło do znacznego wzrostu sił działających na prawą nogę manekina. Ochronę tej części ciała oceniono jako „słabą”. Co więcej, awaria uniemożliwiła ocenę, jak samochód chroniłby kolana i uda kierowców o różnym wzroście i w różnych pozycjach. Euro NCAP podkreśla, iż taka usterka nie zdarzyła się w żadnym z setek pojazdów testowanych od 1997 roku.

Bezprecedensowa awaria i reakcja producenta

W komunikacie dodano, iż podczas testu głowa manekina przebiła poduszkę powietrzną i uderzyła w kierownicę, co skutkowało obniżeniem oceny ochrony głowy do „wystarczającej”.

Producent, chiński koncern SAIC Motor, początkowo sugerował, iż awaria była wynikiem nieprawidłowego zablokowania fotela przed testem, jednak Euro NCAP zaprzeczyło, potwierdzając, iż wszystkie procedury zostały zachowane. W następstwie MG zobowiązało się do poprawy konstrukcji mechanizmu fotela oraz poduszki powietrznej, jednak zmiany te zostaną wdrożone w autach produkowanych odpowiednio od sierpnia i października. Co kluczowe, producent nie planuje akcji serwisowej dla samochodów, które już trafiły do klientów.

Ostrzeżenie i paradoks w ocenie

Mimo powagi problemu, obecny system punktacji Euro NCAP nie pozwolił na bezpośrednie obniżenie ogólnej oceny za tego typu awarię komponentu. To dlatego MG 3 formalnie utrzymało cztery gwiazdki, głównie dzięki dobrym wynikom w innych kategoriach, w tym systemom asystującym. Sytuacja ta skłoniła jednak organizację do wydania rzadko spotykanego komunikatu.

„Zalecamy konsumentom rozważenie alternatyw dla MG 3” – powiedział dr Aled Williams, dyrektor programowy Euro NCAP.

Sprawa została zgłoszona do odpowiednich organów homologacyjnych, które mogą zadecydować o ewentualnej konieczności ogłoszenia akcji przywoławczej.

Omawiany przypadek rzuca światło na wyzwania związane z dynamicznym wejściem na rynek europejski nowych marek samochodowych. Euro NCAP zapowiedziało, iż dokona przeglądu swoich protokołów oceny, aby w przyszłości podobne, krytyczne awarie pojedynczych elementów miały bezpośredni wpływ na końcową notę. Ma to zapewnić, iż oceny w gwiazdkach będą jeszcze dokładniej odzwierciedlać realny poziom bezpieczeństwa pojazdu.

Co na to polski UOKiK?

Póki co marka MG nie ogłosiła akcji serwisowej dla modelu MG 3 dostępnego również w Polsce. Ale to się może zmienić. Przypomnę, iż w naszym kraju Prezes UOKiK (Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) jest głównym organem, który może zobowiązać producenta lub dystrybutora do przeprowadzenia akcji przywoławczej pojazdu, jeżeli zostanie on uznany za produkt niebezpieczny.

Jak to działa w praktyce? Możliwe są dwie ścieżki. Pierwsza, znacznie częstsza wynika z obowiązków producenta. Zgodnie z prawem, to na producencie (lub jego oficjalnym przedstawicielu w kraju) spoczywa główny obowiązek monitorowania bezpieczeństwa swoich produktów. jeżeli firma sama odkryje wadę zagrażającą bezpieczeństwu (w tym przypadku za firmę zrobił to Euro NCAP), powinna dobrowolnie ogłosić akcję przywoławczą i poinformować o tym Prezesa UOKiK. Urząd publikuje te powiadomienia na swojej stronie, tworząc publiczną bazę danych.

Jednak o ile (a to sugeruje informacja opublikowana przez Euro NCAP) marka MG z jakiegoś powodu nie podejmie działań, a do Urzędu trafią wiarygodne informacje o zagrożeniu (np. od konsumentów, mediów, czy właśnie od organizacji takiej jak Euro NCAP), Prezes UOKiK może wszcząć postępowanie z urzędu. Wówczas, w wyniku takiego postępowania Prezes UOKiK może wydać decyzję administracyjną, w której nakazuje przedsiębiorcy podjęcie określonych działań. Może to być nakaz wycofania produktu z rynku, poinformowania konsumentów o zagrożeniu, a przede wszystkim – przeprowadzenia obowiązkowej i bezpłatnej (dla nabywców modelu MG 3) akcji naprawczej.

W kontekście MG 3, ustalenia Euro NCAP dotyczące bezprecedensowej awarii fotela są dokładnie tym rodzajem dowodu, który stanowiłby dla UOKiK solidną podstawę do rozpoczęcia postępowania w sprawie bezpieczeństwa produktu. jeżeli polski importer marki MG nie podjąłby odpowiednich kroków w celu zabezpieczenia interesów klientów, którzy już kupili wadliwe pojazdy, interwencja UOKiK byłaby jak najbardziej możliwa i uzasadniona. Będziemy śledzić działania UOKiK w tej kwestii.

UOKiK wygrywa z Booking.com. Możesz dostać 40 zł lub wyższy poziom Genius – sprawdź, jak

Jeśli artykuł Cztery gwiazdki Euro NCAP dla MG 3, ale w tle poważna i rzadka wada bezpieczeństwa nie wygląda prawidłowo w Twoim czytniku RSS, to zobacz go na iMagazine.

Idź do oryginalnego materiału