Czy czeka nas rewolucja w planowaniu przestrzennym?

1 rok temu

Z końcem marca do sejmu wpłynął długo zapowiadany rządowy projekt nowelizacji ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym. Jest on bardzo obszerny, dlatego poniżej wskazujemy tylko jego podstawowe założenia.

Rezygnacja ze studium

Nowelizacja zakłada rezygnację ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy – określenie założeń polityki przestrzennej ma być dokonywane w dokumencie strategia rozwoju gminy lub strategii rozwoju ponadlokalnego.

Ponadto wprowadzony ma zostać nowy akt planowania przestrzennego. Plan ogólny będzie określać m.in. strefy planistyczne i gminne standardy urbanistyczne. Dodatkowo może wskazywać obszary uzupełnienia zabudowy lub zabudowy śródmiejskiej. Jego treść będzie koniecznie uwzględniana przy uchwalaniu planów zagospodarowania przestrzennego oraz w określonych przypadkach będzie stanowić podstawę wydania decyzji o warunkach zabudowy. Co ważne, w przeciwieństwie do studium, plan ogólny ma stanowić akt prawa miejscowego.

Ograniczenie stosowania WZ

Rząd proponuje ograniczenie obowiązywania decyzji o warunkach zabudowy do 5 lat od dnia, w którym taka decyzja stała się prawomocna. Tyle czasu inwestor będzie miał na uzyskanie pozwolenia na budowę lub rozpoczęcie realizacji inwestycji. Dodatkowo, decyzje o warunkach zabudowy będą wydawane na podstawie planu ogólnego, dla obszarów uzupełnienia zabudowy wskazanych w tym planie.

Nowe ograniczenia dla deweloperów

Rząd chce ograniczyć możliwość lokalizacji mieszkaniowych w tzw. szczerym polu, czyli bez dostępu do kluczowej infrastruktury.

Projekt zakłada przyznanie gminom kompetencji (z których nie będą musiały skorzystać) do wyznaczenia standardów infrastruktury społecznej. Gminy będą mogły ograniczyć możliwość lokalizacji nowych inwestycji mieszkaniowych w zbyt dużej odległości od szkoły podstawowej (maksymalnie 1,5 km dla miast i 3 km dla wsi) lub obszarów zieleni publicznej – maksymalnie 1,5 km od obszarów zieleni publicznej o powierzchni nie mniejszej niż 3 ha oraz maksymalnie 3 km od obszarów zielni publicznej o powierzchni min. 20 ha.

Rejestr urbanistyczny

Projekt zakłada wprowadzenie nowego rejestru urbanistycznego w formie systemu teleinformatycznego. Lista informacji, które mają znajdować się w rejestrze jest długa i zawiera m.in. te na temat uchwalonych aktów, dane o przygotowywanych zmianach, decyzjach WZ (warunkach zabudowy), czy też wyrokach dotyczących planowania przestrzennego. Ponadto w rejestrze mają zostać udostępnione projekty jeszcze nieuchwalonych planów ogólnych wraz z uzasadnieniami oraz projekty strategii rozwoju gminy i strategii rozwoju ponadlokalnego.

Status projektu

Projekt znajduje się na samym początku procesu legislacyjnego, ale zmiany proponowane w przez rząd doprowadzą do małej rewolucji. Z punktu widzenia już planowanych inwestycji najważniejsze wydają się przepisy przejściowe zawarte w uchwale oraz to, czy samorządy są gotowe na proponowane przez ministerstwo zmiany. O dalszych losach projektu będziemy Państwa informować w kolejnych newsletterach. W przypadku pytań dotyczących wpływu proponowanych przez rząd zmian na Państwa planowane lub realizowane inwestycje, zachęcamy do kontaktu z naszymi doradcami.

Idź do oryginalnego materiału