Czy udział w firmowym spotkaniu integracyjnym w dni wolne jest obowiązkowy?
Organizowanie spotkania firmowego w dni wolne od pracy wzbudza wiele emocji. Pracownicy zastanawiają się – czy udział w świątecznej imprezie integracyjnej jest obowiązkowy? Jakie potencjalne konsekwencje grożą za niestawienie się na zorganizowanej przez pracodawcę imprezie integracyjnej? Bywa i tak, iż pracodawca organizuje event dla swoich klientów i zleca swoim pracownikom pracę w ramach organizowanej w niedzielę imprezy dla klientów firmy.
Pracodawca nie może polecić swoim pracownikom pracy w ramach organizowanej w niedzielę świątecznej imprezy.
Organizacja imprez i wydarzeń w niedzielne dni wolne – przepisy i wyjątki
Podstawę prawną stanowi art. 6 ust. 1 pkt 11 ustawy z 10.01. 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Zakaz handlu oraz wykonywania czynności związanych z handlem w placówkach handlowych w niedziele i święta, a także zakaz powierzania pracownikom w takie dni wykonywania pracy oraz wykonywania czynności związanych z handlem nie obowiązuje w sytuacji, gdy w placówkach handlowych organizowane są imprezy okolicznościowe, tematyczne lub sportowo-rekreacyjne. Także gdy są one zlokalizowane w centrach targowych.
Praca w niedzielę na festynach i jarmarkach – kiedy jest dopuszczalna?
Z powyższego wynika, iż praca w niedzielę jest dopuszczalna w wybranych miejscach. Są to placówki funkcjonujące tylko w czasie trwania festynu, jarmarku, imprezy okolicznościowej, tematycznej lub sportowo-rekreacyjnej i nieprowadzących handlu poza tymi wydarzeniami.
Udział w imprezach integracyjnych w weekend: obowiązkowy czy nie?
Z kolei, udział w imprezie integracyjnej organizowanej w weekend nie powinien być obowiązkowy. Trzeba jednak wziąć pod uwagę przepis art. 100 § 1 Kodeksu pracy, na podstawie którego pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, o ile nie są one sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umową o pracę.
Pracownik na spotkaniu integracyjnym – obowiązki i prawa
Należy podkreślić, iż w czasie spotkania integracyjnego pracownicy nie pozostają w dyspozycji pracodawcy. Nie świadczą wtedy pracy – chyba, iż pracownicy wykonują pracę w dniu wolnym od pracy w trakcie imprezy. Pracownicy uczestniczący w spotkaniu integracyjnym w dniu wolnym od pracy nie mogą żądać w zamian innego dnia wolnego. Czas takiego spotkania oraz czas spędzony na powrocie z niego nie są czasem pracy tych pracowników.
FAQ, czyli pytania i odpowiedzi o udział w firmowych spotkaniach świątecznych
Czy udział w imprezie integracyjnej organizowanej w weekend jest obowiązkowy?
Udział w takiej imprezie zwykle nie jest obowiązkowy, ale zależy to od specyfiki umowy o pracę i wewnętrznych regulaminów firmy. Ze względu na relacje koleżeńskie i szacunek do osoby zapraszającej, warto wziąć udział w wydarzeniu.
Jakie konsekwencje grożą za niestawienie się na imprezie integracyjnej organizowanej przez pracodawcę?
Konsekwencje mogą być różne, ale zwykle brak udziału w imprezie integracyjnej nie pociąga za sobą poważnych konsekwencji prawnych. Oczywiście należy zweryfikować czy nie narusza to bezpośrednio warunków umowy o pracę. Z punktu widzenia “kapitału społecznego” budowanego poprzez nawiązywanie relacji w firmie, warto jednak rozważyć korzyści wynikające z udziału.
Czy pracodawca może zlecić pracę w niedzielę podczas świątecznego spotkania?
Tak, praca w niedzielę jest dopuszczalna w przypadku imprez okolicznościowych, tematycznych lub sportowo-rekreacyjnych, które nie prowadzą handlu poza tymi wydarzeniami.
Czy pracownicy uczestniczący w spotkaniu integracyjnym w dniu wolnym mogą żądać innego dnia wolnego w zamian?
Nie, czas spędzony na spotkaniu integracyjnym oraz na powrocie z niego nie jest czasem pracy. Pracownicy nie mogą domagać się innego dnia wolnego w zamian.
Czy pracę w trakcie imprezy firmowej w dzień wolny należy traktować jako czas pracy?
Tak, jeżeli pracownik wykonuje pracę w trakcie imprezy firmowej w dzień wolny, uznajemy to za czas pracy.