Spis treści
Czytasz teraz:
Czym jest headless? Jak działa?
- Headless CMS – co to takiego?
- Headless a klasyczny CMS
- Headless e-commerce – najważniejsze zalety
- Wielokanałowość
- Ułatwienie dla developerów
- Oszczędność
- Bezpieczeństwo
- Rozwiązanie korzystne dla SEO
- Jak umiejętnie korzystać z headless commerce?
Zamknij
Platformy CMS, czyli systemy służące do szeroko pojętego zarządzania treścią, to jedno z głównych narzędzi używanych przez właścicieli sklepów internetowych. Umożliwia ono nadzorowanie, edytowanie i dodawanie wybranych segmentów do witryny, a co za tym idzie poprawę jej atrakcyjności, czytelności i efektywności jej działania.
Platformy CMS cieszą się ogromną popularnością, przede wszystkim ze względu na szczególną łatwość w ich użyciu oraz szeroką gamę możliwości, jakie oferują swoim użytkownikom. Można na nich znaleźć gotowe szablony i elementy, które wystarczy jedynie wybrać i przeciągnąć do pola edycji. Obsługa takich systemów nie wymaga znajomości języków programowania, jak również posiadania zaawansowanej wiedzy z zakresu IT.
Obecnie na polskim rynku można znaleźć kilkanaście różnych platform do zarządzania treścią. Są to rozwiązania działające w modelu abonamentowym lub open source. Zupełnie innym podejściem do tematyki zarządzania treścią cechuje się Headless CMS, będący swego rodzaju przełamaniem znanych dotychczas schematów.
Headless CMS – co to takiego?
Headless to konkretna platforma, ale zupełnie inne, nowoczesne podejście do kwestii zarządzania treścią. Metoda headless opiera się na oddzieleniu frontendu i backendu, a więc tego, co widzi każdy użytkownik strony od tego, co znajduje się na jej technicznym zapleczu. Taki zabieg sprawia, iż zarówno wprowadzanie nowych treści oraz funkcjonalności, jak i edycja już istniejących, jest zdecydowanie szybsza i prostsza.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Headless a klasyczny CMS
Aby zrozumieć różnice między klasycznym CMS a nowoczesną technologią headless, należy przede wszystkim zatrzymać się na moment przy podstawowej budowie modelu sklepu online. Składa się on z trzech podstawowych filarów, jakimi są:
- bazy danych, czyli miejsce, w którym przechowywane są najważniejsze informacje na temat produktów i usług, na przykład ich nazwy, ceny, czy kategorie;
- back-end, czyli wnętrze, techniczne zaplecze systemu, odpowiedzialne za prawidłowe działanie jego funkcjonalności;
- front-end, czyli to, co widoczne na stronie, a więc warstwa systemu, prezentowana użytkownikowi danej witryny.
W przypadku klasycznych platform CMS back-end i front-end pozostają ściśle ze sobą połączone. W innowacyjnej technologii headless warstwy te zostają rozdzielone. Co to oznacza w praktyce? Na klasycznej platformie CMS otrzymujemy spójny zestaw funkcjonalności, umożliwiających tworzenie i zarządzanie treścią oraz prezentowanie jej. Jest to oczywiście rozwiązanie proste i wygodne, ale także ograniczające. Funkcjonalności te powiązane są bowiem ściśle wyłącznie z określoną bazą technologii. Z kolei headless to technologia, która za pośrednictwem interfejsu API, pozwala na tworzenie i dostarczanie contentu w wybrane miejsce. Oznacza to znacznie większą swobodę, zarówno w kwestii doboru front-endu, jak i urządzeń oraz formy przedstawienia przygotowanych danych.
Headless e-commerce – najważniejsze zalety
Innowacyjna technologia headless dobrze sprawdza się w obliczu stale rosnących i zmieniających się potrzeb użytkowników sieci, jak również regularnie i dynamicznie rozwijającej się branży e-commerce. Rozwiązanie to odznacza się wieloma cennymi walorami, które skutecznie przekonują do technologii headless coraz szersze grono użytkowników.
Wielokanałowość
Bazowanie na systemie headless e-commerce to wyjście naprzeciw zmieniającym się standardom oraz przyzwyczajeniom i upodobaniom współczesnych użytkowników sklepów online. Rozdzielenie tworzenia i edytowania treści oraz jej aplikowania pozwala na dostarczanie contentu do wybranych platform i urządzeń. Jeszcze kilka lat temu zdecydowana większość użytkowników przeglądała oferty sklepów internetowych przede wszystkim na komputerze. Dziś jednak coraz częściej używamy w tym celu urządzeń mobilnych, które skutecznie zastępują klasyczne komputery, przede wszystkim, jeżeli chodzi o ich zwykłe, codzienne i proste użytkowanie.
Headless jest rozwiązaniem, które umożliwia dostarczenie treści na wiele odmiennych kanałów, przy użyciu tylko jednego zaplecza backendowego.
Ułatwienie dla developerów
Headless e-commerce to swoboda i znaczne ułatwienie dla developerów. Dzięki tej strategii zarządzania treścią programiści mogą wybrać optymalny dla siebie język i pracować w wygodny sposób, a co za tym idzie bardziej efektywny sposób. Nie muszą również martwić się ograniczeniami czy trudnościami, związanymi z daną platformą, mogą bowiem skorzystać z rozwiązań, które są dla nich wygodniejsze i bardziej odpowiednie. Co więcej, taki sposób zarządzania i dostarczania treści pozwoli im zaoszczędzić czas, a więc także wcześniej ukończyć projekt.
Oszczędność
Rozwiązanie headless gwarantuje oszczędność czasu i pieniędzy, co jest szczególnie cenne w każdym nowoczesnym biznesie, próbującym utrzymać się na dzisiejszym trudnym, wymagającym rynku. Przede wszystkim technologia headless pozwala uniknąć konieczności wielokrotnej aktualizacji systemów, usprawniania ich oraz poprawy ich wyglądu czy działania. Rozdzielenie back-endu i front-endu sprawia, iż w przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów czy awarii, konieczne jest zatrzymanie i naprawienie wyłącznie jednego z elementów bez narażania całości.
Bezpieczeństwo
Z tego samego powodu, dla którego technologia headless może przyczynić się do oszczędności czasu i budżetu, jest ona również bezpieczniejsza od klasycznych CMS-ów. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, iż rozdzielone back i front-end pozostają zwykle na osobnych serwerach. To z kolei minimalizuje ryzyko uszkodzenia wszystkich danych. choćby w przypadku awarii serwera, uszkodzeniu ulega wyłącznie część danych, podczas gdy druga warstwa, pozostająca na osobnym serwerze, zostaje bezpieczna i nienaruszona. Takie rozdzielenie ogranicza również ryzyko niekontrolowanego wycieku danych czy też ich kradzieży.
Rozwiązanie korzystne dla SEO
Headless Commerce to większa szybkość i sprawność działania witryny, a także bardziej elastyczna architektura strony. Technologia ta pozwala również na szczególną kontrolę nad adresami URL oraz innymi, pomniejszymi, choć nie mniej istotnymi elementami witryny. To z kolei może mieć realny wpływ na poprawę pozycjonowania strony, a więc również widoczności wśród potencjalnych klientów.
Jak umiejętnie korzystać z headless commerce?
Skuteczne i świadome korzystanie z nowoczesnych rozwiązań headless wymaga przynajmniej pewnego zgłębienia tematu technologii front-end. Headless w przeciwieństwie do klasycznego CMS, nie dostarcza swoim użytkownikom gotowych rozwiązań front-endowych, nie otrzymamy więc szablonu interfejsu, ale będziemy musieli stworzyć lub wybrać go na własną rękę.
Dla osób niedoświadczonych może to stanowić swego rodzaju barierę. W rzeczywistości jednak, o ile tylko mamy odpowiednią wiedzę i umiejętności, technologia headless otwiera przed nami zupełnie nowe drogi. Zyskujemy bowiem możliwość swobodnego dostosowania wyglądu naszej witryny, aplikacji oraz innych kanałów, dzięki których będziemy chcieli przekazywać nasze treści odbiorcom.
Headless commerce to rozwiązanie, które gwarantuje szczególną swobodę dla twórców, ale i atrakcyjność oraz różnorodność dla odbiorców. Osoby odpowiedzialne za zarządzanie treścią mogą bowiem wprowadzać zmiany w wybranych kanałach przekazu, bez konieczności nanoszenia zmian czy aktualizacji w innych platformach. Z kolei odbiorcy, czyli użytkownicy witryny czy aplikacji mobilnej, mogą na bieżąco monitorować zmiany, choćby te wprowadzane w czasie rzeczywistym. Zmiany te wprowadzane w sposób szybki i pozbawiony ryzyka, w żaden sposób nie wpływają na pozostałe elementy składowe sklepu.