Czym jest neuromarketing?

verseo.pl 2 miesięcy temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Czym jest neuromarketing?

  • Neuromarketing – co to takiego?
  • Jakie są cele neuromarketingu?
    • Zrozumienie emocji konsumentów
    • Optymalizacja doświadczeń zakupowych
    • Optymalizacja doświadczeń użytkownika
    • Identyfikacja czynników wpływających na decyzje zakupowe
    • Budowanie lojalności wobec marki
  • Neuromarketing – przykłady
  • Jakie są techniki neuromarketingu?
    • EEG
    • Eyetracking
    • GSR
    • Automatyczne rozpoznawanie emocji
  • Dlaczego warto stosować neuromarketing?

Zamknij

Umiejętne docieranie do klientów oraz przekonywanie ich do zakupu produktu lub skorzystania z usługi to cele każdej strategii marketingowej. Specjaliści w tej dziedzinie poszukują coraz skuteczniejszych metod, często sięgając do wiedzy z zakresu psychologii, a także innych dziedzin. Jednym z efektów ich działań jest neuromarketing. Co to takiego? Jakie są jego cele i zalety? Jakie techniki wykorzystuje? Zachęcamy do lektury!

Neuromarketing – co to takiego?

Neuromarketing to interdyscyplinarna dziedzina łącząca trzy podstawowe elementy: marketing, psychologię oraz neurologię. Jaki jest powód takiego połączenia? Chęć dokładnego zrozumienia, jak konsumenci podejmują decyzje zakupowe oraz jak reagują na bodźce marketingowe. W praktyce neuromarketing polega na badaniu procesów zachodzących w mózgu klienta, tak aby lepiej dopasować do nich strategie reklamowe i komunikację oraz projektować produkty czy usługi zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami.

Słowo neuromarketing zostało po raz pierwszy użyte w 2002 roku – jest to więc dziedzina, która wciąż się rozwija i w której wciąż drzemie niewydobyty potencjał. Już teraz opracowano jednak techniki, które pozwalają wykorzystać jego możliwości w prowadzonych działaniach reklamowych.

Jakie są cele neuromarketingu?

Neuromarketing skupia się na procesach zachodzących w mózgu, a co za tym idzie – zrozumieniu emocji konsumentów oraz czynników, które wpływają na ich decyzje zakupowe. To jednak tylko niektóre cele, jakie przyświecają temu podejściu. Na czym jeszcze się skupia?

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Zrozumienie emocji konsumentów

Neuromarketing pozwala zrozumieć, jak ludzie reagują na różne bodźce – w tym kolory, obrazy, dźwięki czy hasła reklamowe. Efektem jest możliwość zidentyfikowania tych momentów, w których konsumenci odczuwają największe zaangażowanie lub stres (mają one istotny wpływ na decyzje zakupowe).

Optymalizacja doświadczeń zakupowych

Dzięki stosownym badaniom oraz wykorzystaniu odpowiednich technik neuromarketingowych możliwe jest stworzenie takich przekazów reklamowych, które są przekonujące i atrakcyjne dla odbiorców. Co więcej, pozwalają analizować, jak różne grupy docelowe reagują na konkretne treści czy obrazy, tak aby lepiej dopasowywać komunikację prowadzoną z klientem do jego potrzeb i oczekiwań.

Optymalizacja doświadczeń użytkownika

Neuromarketing pomaga projektować strony internetowe, aplikacje czy platformy zakupowe w taki sposób, aby maksymalnie ułatwić użytkownikom korzystanie z nich oraz zwiększyć ich satysfakcję. Wpływa więc pozytywnie na działania związane z UX (user experience) oraz UI (user interface), które stanowią dzisiaj fundament skutecznych strategii marketingowych.

Identyfikacja czynników wpływających na decyzje zakupowe

Wykorzystując techniki neuromarketingowe, można zidentyfikować bodźce, jakie skłaniają konsumenta do zakupu. Pozwala to kreować spersonalizowane oferty dla klientów, a także zyskać przewagę nad konkurencyjnymi markami.

Budowanie lojalności wobec marki

Neuromarketing bada, jakie aspekty marki budują emocjonalne przywiązanie u konsumentów, co pozwala zwiększyć ich lojalność. Dzięki temu efektem prawidłowo przeprowadzonej kampanii reklamowej może być nie tylko wyższa sprzedaż produktów, ale także stworzenie dużej społeczności zaufanych klientów oraz zbudowanie pozytywnego wizerunku marki.

Neuromarketing – przykłady

Istnieje wiele dowodów na skuteczność neuromarketingu. Przykłady można mnożyć, jednak ten najczęściej przytaczany przez specjalistów dotyczy badania mającego na celu sprawdzenie, jak mózg konsumenta reaguje na dwa popularne napoje: coca-colę oraz pepsi. Wykorzystano w nim rezonans magnetyczny, co pozwoliło uzyskać wiarygodne wyniki. Jaki był efekt? Kiedy badani wiedzieli, iż piją coca-colę, w ich mózgach uaktywniały się obszary odpowiedzialne za emocje i przyjemność. Gdy natomiast nie mieli świadomości, którego napoju próbują, ich mózg nie reagował w identyczny sposób, a wyniki były dużo bardziej zrównoważone.

Jakie są techniki neuromarketingu?

Neuromarketing, pomimo iż jest dziedziną raczkującą, obejmuje już kilka technik i metod badawczych, które można skutecznie wykorzystać w działaniach marketingowych. Są to EEG, eyetracking, GSR oraz automatyczne rozpoznawanie emocji. Czym się charakteryzują?

EEG

Jest to badanie elektroencefalograficzne, w którym do skóry głowy przyczepia się elektrody i za ich pomocą rejestruje czynności mózgu. Dzięki temu możliwe jest analizowanie uwagi, emocji oraz zaangażowania w czasie rzeczywistym.

Eyetracking

Wykorzystuje badanie ruchu gałek ocznych przeprowadzane przy pomocy specjalnego urządzenia (okulografu). Pozwala przeanalizować, na co konsument zwraca uwagę podczas przeglądania strony internetowej, reklamy lub produktu.

GSR

Reakcja skórno-galwaniczna jest badaniem, które ma na celu sprawdzenie, jakie bodźce najmocniej oddziałują na badaną osobę. Wykorzystuje się w nim galwanometr, który mierzy zmiany oporu elektrycznego skóry.

Automatyczne rozpoznawanie emocji

Mowa tu o analizie mimiki twarzy, która pozwala zidentyfikować reakcję na reklamę czy produkt. Rozpoznaje takie emocje jak radość, smutek, zaskoczenie czy złość.

Dlaczego warto stosować neuromarketing?

Neuromarketing jest raczkującą, ale gwałtownie rozwijającą się dziedziną, z której wciąż korzystają nieliczni. Nie warto jednak bagatelizować jej znaczenia, ponieważ może przynieść wiele korzyści, takich jak:

  • lepsze zrozumienie rzeczywistych potrzeb i emocji konsumentów;
  • zwiększenie skuteczności kampanii marketingowych i poprawienie współczynnika konwersji;
  • możliwość przewidywania reakcji klientów na nowe produkty lub usługi;
  • redukcja ryzyka nietrafionych kampanii reklamowych i produktów.

Czy w takim razie wykorzystasz neuromarketing? Co to takiego – już wiesz. Znasz również techniki badań i korzyści, jakie przynoszą. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, by do pozycjonowania czy kampanii PPC dołączyć także neuromarketing. Przykłady jego doskonałych efektów można mnożyć, dlatego zachęcamy do zgłębienia tematu!

Idź do oryginalnego materiału