Data otrzymania inna niż nadania – problemy z e-Doręczeniami

2 miesięcy temu

Od 1 stycznia pierwsze grono podmiotów rozpoczęło korzystanie z e-Doręczeń. Start usługi nie należał do najbardziej udanych. Szczególnie kłopotliwe okazało się ustalenie terminu doręczenia e-korespondencji do organów podatkowych. Ministerstwo Finansów postanowiło rozwiać wątpliwości w tym zakresie.

Jakie problemy zgłaszają użytkownicy e-Doręczeń?

Głównym problemem były duże opóźnienia w doręczaniu elektronicznych przesyłek poleconych. Trafiały one do odbiorców choćby kilka dni po wysyłce, co miało wynikać z przeciążenia systemu.

Ponadto pojawiały się trudności z otwieraniem e-skrzynek oraz pobieraniem załączników. Zdarzało się również, iż odbiorcy mieli dostęp do numerów PESEL urzędników, którzy odpowiadali za sporządzenie e-korespondencji.

Według Ministerstwa Cyfryzacji problemy wynikały głównie z błędów w integracji systemu e-Doręczeń z rozwiązaniem, które urzędy stosują do elektronicznego obiegu dokumentów (EZD). Kwestia ta – zgodnie z informacjami resortu – została rozwiązana i system powinien już działać poprawnie.

Stanowisko Ministerstwa Finansów w sprawie długotrwałej akceptacji nadania

Użytkownicy e-Doręczeń wielokrotnie wskazywali, iż data nadania wiadomości do urzędu nie jest równoznaczna z datą otrzymania jej przez organ. Czasami weryfikacja wiadomości trwa kilka godzin, a choćby dni. Wobec tego nadawcy zaczęli obawiać się o dochowanie terminów urzędowych.

Ministerstwo Finansów poinformowało więc, iż opóźnienia w akceptacji nadania korespondencji po stronie dostawcy e-Doręczeń (np. Poczty Polskiej) nie wpływają na zachowanie terminów w sprawach podatkowych prowadzonych na podstawie Ordynacji podatkowej[1]. Kluczowa jest data nadania korespondencji przez nadawcę, a nie jej akceptacji przez dostawcę usługi.

Oznacza to, iż choćby jeżeli dostawca usługi e-Doręczenia zaakceptuje nadanie pisma po terminie, to dokument zostanie uznany za złożony we właściwym czasie. Istotne jest jednak, aby nadawca posiadał dowód nadania wiadomości w ustawowym terminie.

Jeśli mają Państwo pytania dotyczące tego zagadnienia lub innych kwestii związanych z e-Doręczeniami, to zachęcamy do kontaktu.


[1] Informacje pochodzą z komunikatu wydanego 30 stycznia 2025 r., z którym można zapoznać się pod adresem: https://www.gov.pl/web/finanse/ministerstwo-finansow-informuje-opoznienie-w-akceptacji-nadania-korespondencji-przez-dostawce-uslugi-e-doreczenia-nie-wplywa-na-zachowanie-terminow-prawa-podatkowego

Idź do oryginalnego materiału