Digitalizacja – co to znaczy? Digitalizacja a cyfryzacja

verseo.pl 2 miesięcy temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Digitalizacja – co to znaczy? Digitalizacja a cyfryzacja

  • Digitalizacja – co to i jakie ma znaczenie?
  • Digitalizacja a cyfryzacja – czym się różnią?
  • Co to jest digitalizacja biznesowa?
  • Sposoby digitalizacji dla przedsiębiorców
  • Korzyści z digitalizacji dla biznesu
  • Wyzwania związane z digitalizacją
  • Czego można się spodziewać po digitalizacji w przyszłości?

Zamknij

Obecnie trudno sobie funkcjonowanie bez internetu. Przeniesienie wielu sfer życia do sieci dało ogromne możliwości rozwoju również dla firm. Transformacja biznesowa jest oparta na digitalizacji. Co to jest digitalizacja i jakie ma znaczenie dla osób prowadzących swój biznes?

Digitalizacja – co to i jakie ma znaczenie?

Digitalizacja to proces przekształcania danych analogowych na cyfrowe. Obecne zaawansowanie technologiczne sprawia, iż digitalizacja obejmuje coraz więcej czynności i sektorów życia dotychczas zarezerwowanych jedynie dla świata fizycznego. Co to znaczy dla biznesu? Nowoczesne przedsiębiorstwa mogą dzięki niej wprowadzać automatyzację procesów, zlecać outsourcing oraz zwiększać efektywność operacyjną.

Definicja może sugerować zarezerwowanie tego procesu jedynie dla biznesu. Jednak to, co oznacza digitalizacja dla typowego Kowalskiego, pokazuje, jak ogromne ma znaczenie dla wszystkich z nas. Wielu Polaków może bez wychodzenia z domu przeglądać historię swoich chorób oraz leczenia, dzieci i młodzież korzystają z e-learningu, a znaczna część pracowników przeszła w tryb home office. Zerknijmy jeszcze krótko na terminy digitalizacja i cyfryzacja.

Digitalizacja a cyfryzacja – czym się różnią?

Digitalizacja i cyfryzacja przede wszystkim różnią się obszarem, jaki obejmują. Digitalizacja odnosi się najczęściej do przenoszenia danych zapisanych fizycznie w formie analogowej do środowiska online. Natomiast cyfryzacja zawiera w sobie integrację technologii cyfrowych, które można zaimplementować w działaniu firmy.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Można więc z pełnym przekonaniem powiedzieć, iż digitalizacja to część cyfryzacji. Digitalizacja umożliwia przeprowadzanie cyfrowych zmian, które wpływają na zarządzanie dokumentacją, sprzedażą, marketingiem oraz procesami produkcyjnymi.

Co to jest digitalizacja biznesowa?

Nie trzeba nikogo przekonywać, iż właśnie w biznesie ogromne znaczenie ma digitalizacja. W kontekście przedsiębiorców to przede wszystkim strategiczne podejście do wykorzystania technologii w celu zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności. Dla firm, które chcą przetrwać i rozwijać się w erze cyfrowej, proces ten jest nieunikniony – stanowi fundament dalszej transformacji cyfrowej.

Przeanalizujmy przykłady digitalizacji:

  • Administracja. Tu digitalizacja oznacza np. skanowanie dokumentów i przeniesienie ich do cyfrowego archiwum. W ten sposób są dostępne stale i w krótszym czasie. Zwiększa się też ich bezpieczeństwo.
  • Sprzedaż. Wprowadzenie digitalizacji do sprzedaży widać w obsłudze klienta czy formach rozliczeń. Klienci są obsługiwani przez zdalnych pracowników skupionych w jednym systemie komputerowym, ale fizycznie obecnych w odmiennych lokalizacjach.
  • E-commerce. Co to jest digitalizacja, widać dobrze w kontekście biznesów internetowych. Outsourcing usług magazynowych, spedycji, dostaw oraz przeniesienie sklepu do sieci to idealne przykłady digitalizacji.

Sposoby digitalizacji dla przedsiębiorców

Według raportu Statista w 2023 roku 59,9% populacji korzystało z social mediów. Co to oznacza dla firm? Biznes – bez względu na branżę i grupę docelową – musi zaistnieć w internecie. To oznacza stworzenie:

  • witryny internetowej,
  • fanpage’a w mediach społecznościowych,
  • sklepu internetowego,
  • bloga w celu budowania roli eksperta.

Szeroko zakrojona digitalizacja pozwala również na wdrożenie działań marketingowych. Mowa o pozycjonowaniu strony internetowej, wdrożeniu kampanii reklamowych i e-mail marketingowych.

Korzyści z digitalizacji dla biznesu

Kluczową zaletą digitalizacji jest poprawa efektywności w działaniu. Zdigitalizowane dokumenty i zarządzanie nimi w sieci jest łatwiejsze i bezpieczniejsze. To przekłada się na szybsze podejmowanie decyzji i lepsze zabezpieczenie poufnych informacji przed kradzieżą.

Oprócz tego digitalizacja oznacza lepsze doświadczenia dla klienta, który nie musi czekać tak długo na obsługę, a system pomoże automatycznie dopasować ofertę do jego zainteresowań. Wdrożenie procesów cyfrowych w zarządzaniu firmą pomaga przedsiębiorcom zrozumieć zachowania grupy docelowej i bardziej efektywnie planować wdrażanie kolejnych rozwiązań marketingowych.

Wyzwania związane z digitalizacją

Wdrożenie digitalizacji w firmie wiąże się ze zmianami, których wdrożenie może oznaczać wyzwanie. jeżeli firma do tej pory bazowała zwłaszcza na rozwiązaniach analogowych, wejście do świata cyfrowego może wydawać się skomplikowane. W niektórych przypadkach konieczne może się okazać przeorganizowanie procesów biznesowych.

Zwiększenie ilości dokumentów przechowywanych online wymaga ostrożności. Konieczne jest wdrożenie systemów bezpieczeństwa i polityki zarządzania dokumentami, by nie doprowadzić do wycieku danych. Cyberataki często bazują na nieostrożności użytkowników, dlatego wraz z digitalizacją w firmie należy przeprowadzać regularne szkolenia personelu z zakresu bezpieczeństwa.

Czego można się spodziewać po digitalizacji w przyszłości?

Wraz z postępem technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy Internet Rzeczy (IoT), możemy spodziewać się jeszcze większych zmian w sposobie funkcjonowania firm. Przedsiębiorstwa, które nie zdecydują się na wdrożenie digitalizacji, mogą napotkać trudności w konkurowaniu na nowoczesnym rynku.

Zanim wdrożysz procesy digitalizacyjne w firmie, skonsultuj się z ekspertami!

Idź do oryginalnego materiału