Norweski certyfikator DNV potwierdził, iż podczas żeglugi w sprzyjających warunkach nowoczesne żagle zapewniają zmniejszenie zużycia energii choćby o 32% podczas pokonywania mili morskiej. Dowodem tego jest ożaglowanie WindWings, zainstalowane na masowcu MV Pyxis Ocean, zarządzanym przez MC Shipping Singapore Branch i wyczarterowanym przez Cargill. Statek ten jakiś czas temu można było zobaczyć w Porcie Gdynia.
MV Pyxis Ocean jest pierwszym na świecie statkiem wyposażonym w technologię WindWings firmy BAR Technologies, w postaci dwóch żagli. Wypłynął z nimi na otwarte wody w sierpniu 2023 roku. Podczas testów, między sierpniem 2023 roku a marcem 2024 roku, masowiec przemierzył Ocean Indyjski, Ocean Spokojny, Północny i Południowy Atlantyk oraz opłynął Przylądek Horn i Przylądek Dobrej Nadziei. Do tej pory statek odwiedził sześć portów, kończąc osiem udanych operacji załadunku i rozładunku. Mający 229 metrów długości MV Pyxis Ocean nie jest zupełnie nową jednostką, gdyż wyszedł ze stoczniowego doku w 2017 roku. Jest jednakże pierwszym masowcem we flocie armatora, wyposażonym w żagle pozwalające na czerpanie energii z wiatru i co za tym idzie oszczędność paliwa oraz ograniczenie emisji CO2. Tym samym, według danych International Windship Association, jest jednym z nieco ponad dwudziestu dużych statków handlowych, które wykorzystują jakąś formę napędu wspomaganego wiatrem. Dzięki tym innowacyjnym rozwiązaniom został choćby nominowany do nagrody Next Generation Ship Award przyznawanej podczas targów Nor-Shipping.
Pierwszym miejscem w Europie, do którego zawinął ten statek po zainstalowaniu w Szanghaju innowacyjnego rozwiązania napędowego, był terminal HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia, co odbyło się w październiku ub. r.
- Innowacyjne systemy napędowe wspomagane wiatrem (Wind Assisted Propulsion Systems, WAPS), takie jak WindWings, oferują właścicielom i operatorom nowe sposoby oszczędzania energii i przyspieszania dekarbonizacji przemysłu morskiego. W DNV nieustannie pracujemy nad budowaniem zaufania do tych nowych rozwiązań, a najlepszym sposobem na to jest zapewnienie przejrzystego, zweryfikowanego przez stronę trzecią, wglądu w rzeczywistą wydajność tych systemów. Dlatego cieszymy się, iż możemy współpracować z firmami zorientowanymi na przyszłość, takimi jak MC Shipping, Cargill i BAR Technologies, aby poszerzyć branżową bazę wiedzy na temat WAPS. Z niecierpliwością czekamy na rozwój tej współpracy w przyszłości - powiedziała Johanna Tranell, odpowiedzialna za WAPS w DNV Maritime Advisory.
Firma BAR Technologies przeprowadziła również badania dotyczące oszczędności zużycia paliwa w trakcie rejsów statku, sprawdzając ich skuteczność i w różnych warunkach, a także porównując zużycie paliwa bez ich użytkowania. Specjaliści wyliczyli, iż średnia ilość oszczędzonego paliwa na poziomie 1,5 tony dziennie oznacza redukcję emisji CO2 o choćby 5 ton w sytuacji uruchomienia żagli WindWing. Dotyczy to wszystkich użytkowanych tras, bez względu na porę roku.
Technologia WindWings wykorzystuje siłę wiatru do napędzania statku, zmniejszając zależność od silników i tym samym zużycia paliwa, tak konwencjonalnego, jak i "zielonego". Sterowany dzięki panelu dotykowego na mostku, prosty system sygnalizacji świetlnej prowadzi załogę do podnoszenia lub opuszczania skrzydeł. Te w momencie postawienia automatycznie dostosowują się do optymalnej konfiguracji w oparciu o pomiary wiatru w czasie rzeczywistym. Wpisuje się to w swoisty "renesans wiatru", jako iż do XIX wieku był to główny napęd statków, zastąpiony potem przez węgiel i paliwa konwencjonalne. Dopiero dekarbonizacja żeglugi, a wraz z nią poszukiwanie nisko- i zeroemisyjnych źródeł napędu sprawiło, iż wiatr wraca do łask za sprawą innowacyjnych rozwiązań napędowych.