Czym jest formularz SD-Z2?
Formularz SD-Z2 to zgłoszenie o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych wykorzystywany najczęściej do zgłoszenia spadku albo darowizny od osoby z najbliższej rodziny należącej do grupy 1 oraz zerowej, czyli:
żony lub męża,rodziców, dziadków, pradziadków,rodzeństwa,macochy lub ojczyma,dzieci, wnuków, prawnuków.
Druk SD-Z2 należy złożyć, jeżeli otrzymany majątek przekroczy ustalony próg limitu zwalniający podatnika z obowiązku zgłaszania darowizny. Wówczas, o ile chcesz skorzystać z całkowitego zwolnienia z podatku od spadku i darowizn, musisz złożyć do urzędu skarbowego formularz SD-Z2, w którym zgłosisz fakt otrzymania darowizny. Reklama
Kiedy trzeba złożyć formularz SD-Z2?
Formularz SD-Z2 trzeba wypełnić w sytuacji, gdy otrzymana darowizna przekracza ustalony próg podatkowy, zgodnie z którym podatnik nie ma obowiązku zapłaty podatku ani zgłoszenia otrzymania majątku. Formularz SD-Z2 należy złożyć w ciągu 6 miesięcy od momentu powstania obowiązku podatkowego, tj. w przypadku darowizny będzie to moment jej otrzymania, w przypadku spadku zaś może to być dzień uprawomocnienia orzeczenia sądu lub zarejestrowania aktu poświadczenia dziedziczenia.
Formularza nie trzeba natomiast wypełniać, o ile majątek został otrzymany od pierwszej grupy podatkowej, a jego wartość nie przekracza 36 120 zł. Ponadto formularza nie trzeba złożyć, w sytuacji, gdy majątek został otrzymany na podstawie umowy darowizny lub nieodpłatnego zniesienia współwłasności, którą podatnik zawarł u notariusza.
Jak wypełnić formularz SD-Z2?
Formularz SD-Z2 można złożyć na trzy sposoby: osobiście we adekwatnym urzędzie skarbowym, pocztą lub drogą elektroniczną. Druk SD-Z2 dostępny jest na stronie rządowej oraz na Portalu Podatkowym w usłudze e-Deklaracje jako formularz w formie elektronicznej lub do druku.
W formularzu SD-Z2 należy podać następujące informacje:
dane identyfikacje podatnika, tj. numer PESEL oraz podanie daty powstania obowiązku podatkowego,datę nabycia darowizny,cel złożenia druku (złożenie zgłoszenia lub korekta zgłoszenia),dane adekwatnego urzędu skarbowego, przy czym jeżeli podatnik uzyskał majątek w drodze darowizny lub spadku, to będzie to urząd adekwatny ze względu na jego miejsce zamieszkania. jeżeli w skład otrzymanego majątku wchodzi nieruchomość, to wówczas będzie to urząd skarbowy adekwatny ze względu na przedmiot darowizny,dane osobowe podatnika i darczyńcy,wskazanie, z jakiego tytułu obdarowywany otrzymał majątek,szczegółowe dane o nabytej darowiźnie,stopień pokrewieństwa z darczyńcą,sposób przekazania majątku.
Urząd Skarbowy może dodatkowo wymagać dołączenia do druku SD-Z2 m.in. potwierdzenia przelewu otrzymania darowizny, dokumentów potwierdzających skład majątku oraz stopień pokrewieństwa lub powinowactwa ze spadkobiercą/darczyńcą.
Jakie skutki ma niezgłoszenie darowizny lub spadku?
o ile darowizna, która przekroczyła obowiązujący limit, nie zostanie zgłoszona w ciągu sześciu miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, to wtedy obdarowywany podlega obowiązkowi podatkowemu i ma obowiązek uiścić podatek od otrzymanego majątku.
Ponadto, jeżeli podczas kontroli skarbowej okaże się, iż darowizna nie została zgłoszona, to Urząd Skarbowy ma również prawo do przyznania podatnikowi karnej stawki podatkowej wynoszącej choćby 20 proc.
WG