Niedawno Ministerstwo Cyfryzacji zapowiadało, iż w perspektywie kilku lat dojdzie do cyfrowej rewolucji na poziomie instytucji krajowych. Strategia Cyfryzacji Państwa ogłoszona pod koniec października, zgodnie z założeniami ma do 2030 r. pochłonąć 100 mld złotych. Krajowa Administracja Skarbowa chce wpisać się w trend cyfryzacji usług.
Będzie aplikacja mobilna dla fiskusa
Krajowa Administracja Skarbowa poinformowała w komunikacie o wdrażaniu nowych usług. Ambitny plan zakłada szereg nowych rozwiązań wprowadzanych w latach 2024-2028. Na liście zmian, jakie zaczną być wdrażane pod koniec 2024 r. i na początku 2025 r. znajduje się informacja na temat fiskusa. Polacy będą tą opcją wyjątkowo zainteresowani. To koniec czasów wycieczek do Urzędów Skarbowych w całym kraju? Reklama
KAS za priorytet uznaje wprowadzenie usług informatycznych odznaczających się charakterem proklienckim. Na liście planowanych zmian wpisujących się w cyfryzację państwa można znaleźć informację o aplikacji mobilnej e-Urzędu Skarbowego. Znamy pierwsze szczegół tego, co będzie można załatwić z poziomu telefonu bez konieczności wychodzenia z domu.
Nadchodzi aplikacja mobilne e-Urząd Skarbowy
KAS zaznacza, iż aplikacja dla fiskusa wprowadzana będzie w kilku etapach. Pierwszy z nich wdrożony zostanie już w grudniu 2024 r. W aplikacji mobilnej do kontaktu z urzędnikami skarbowymi pojawi się możliwość wyboru konta osoby fizycznej. Natomiast w lutym Polacy będą mogli testować opcję usługi Twój e-PIT, co oznacza, iż rozliczenie podatku w 2025 r. będzie można zrobić dzięki kilku kliknięciom w ekran telefonu z poziomu specjalnej aplikacji, a nie na standardowej stronie internetowej.
"Aplikacja umożliwi bezpieczne, szybkie i komfortowe załatwianie spraw urzędowych online. Użytkownicy będą mogli za jej pomocą między innymi uzyskać zaświadczenia, składać deklaracje, udzielać pełnomocnictw, sprawdzać swoje rozliczenia czy zapłacić podatek. Aplikacja zaoferuje również inne funkcjonalności, takie jak zarządzanie dokumentami, aktualizację danych, a po wyrażeniu zgody na e-Korespondencję - wysyłanie i odbieranie dokumentów w formie elektronicznej" - wyjaśnia KAS.
Innym rozwiązaniem mającym poprawić poziom i usprawnić obsługę klienta jest planowane na 31 marca 2025 r. uruchomienie specjalnego chatbota, który będzie automatycznie odpowiadał na pytania interesantów. Ma on również pomóc w znalezieniu informacji, jakie sprawy można załatwić poprzez e-Urząd Skarbowy.
Długa lista planowanych zmian, nie tylko fiskus będzie wdrażał nowości
W najbliższym czasie planowane jest wiele zmian, które dla zwykłego Polaka będą udogodnieniem i szansą na załatwienie spraw urzędowych bez konieczności osobistego stawienia się w instytucji. KAS wyjaśnia, iż przygotowywane są między innymi:
formularze SME - planowany termin uruchomienia to 1 stycznia 2025 r. Mają pomóc podatnikowi załatwienie kwestii w zakresie procedury szczególnej dla małych przedsiębiorców; usługa GLOBE - planowany termin uruchomienia to 1 stycznia 2025 r. Usługa wdrożona w e-Urzędzie Skarbowym, która pozwoli m.in. na występowanie z wnioskiem o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego; nowe deklaracje w e-Urzędzie Skarbowym - dostęp do szerszego wachlarza wstępnie wypełnionych dokumentów za pośrednictwem internetowej obsługi oferowanej przez fiskus; płatności w e-Urzędzie Skarbowym - planowany czas uruchomienia to I kwartał 2025 r. Usprawnieniu ma ulec proces płatności, tak aby interesanci mogli płacić m.in. kartą.