W stoczni Fincantieri Marinette Marine w Marinette w stanie Wisconsin odbyło się przekazanie zamawiającemu USS Beloit (LCS 29), okrętu typu Freedom. Należy on do serii jednostek klasy LCS (Littoral Combat Ship)., która prawdopodobnie zapisze się w najnowszej historii amerykańskiej branży morskiej jako wyjątkowo nieudana. Nowy nabytek US Navy jest przedostatnim, jaki powstaje w amerykańskim zakładzie należącym do włoskiego koncernu.
Okręt został zamówiony w 2018 roku, a jego wodowanie miało miejsce w maju 2022 roku. Przekazanie zamawiającemu nastąpiło 1 października po pomyślnym zakończeniu prób morskich. Oficjalne rozpoczęcie służby zostanie poprzedzone ceremonią z udziałem władz oraz kadry dowódczej sił morskich. Jednostka jest pierwszą w historii US Navy, która swoją nazwą honoruje miasto Beloit, leżące w stanie Wisconsin.
USS Beloit (LCS 29) jest przedostatnim okrętem typu Freedom, który został przekazany do amerykańskiej marynarki wojennej. Okręt ma 115,3 metra długości i maksymalną wyporność 3900 ton. Osiąga prędkość wynoszącą maksymalnie 47. Napęd stanowią dwie turbiny gazowe Rolls-Royce MT30 36 MW, dwa silniki diesla Fairbanks Morse Colt-Pielstick 16PA6B STC i cztery pędniki Rolls Royce Kamewa 153SII. Dzięki nowoczesnemu wyposażeniu i automatyzacji systemów okrętowych załoga jest nieduża, licząc do 50 oficerów i marynarzy, z możliwością zwiększenia do 65 w zależności od celów misji. Kluczowym do prowadzenia działań był system walki elektronicznej ESM Argon ST WBR-2000, wspierany przez system wabików Terma A/S SKWS. Wsparcie zapewniał radar EADS TRS-3D 3D do przeszukiwania powietrza i przestrzeni nawodnej, system zarządzania walką Lockheed Martin COMBATSS-21, a także moduł działań przeciwokrętowych (Anti-Ship Warfare, ASW) N/SQR-20 Multi-Function Towed Array.
Uzbrojenie okrętu tego typu stanowią w podstawowym wariancie działo morskie Mk 110 57 mm, cztery karabiny maszynowe 12,7 mm, dwa karabiny Mk44 Bushmaster II 30 mm, a także 21 rakiet przeciwlotniczych RIM-116. Oprócz tego okręty typu Freedom przygotowano z myślą o doposażeniu w dodatkową broń w zależności od prowadzonych działań, takich jak zwalczanie okrętów podwodnych (Anti-Submarine Warfare, ASuW), zwalczanie min (Mine Warfare, MiW) oraz innych działań w ramach walki na morzu (Surface Warfare, SuW). W swoim wyposażeniu każdy ma także dwie jednostki powietrzne. Są to albo dwa śmigłowce MH-60R Seahawk, albo jeden MH-60R Seahawk i zdalnie sterowany pojazd latający (Vertical Take Off and Landing Tactical Unmanned Aerial Vehicle, VTUAV) Northrop Grumman MQ-8 Fire Scout.
Seria Freedom, podobnie jak Indenpendence, jest bardzo krytycznie oceniana tak przez komentatorów, jak i samych użytkowników. Ci ostatni regularnie skarżyli się na problemy, w tym liczne awarie sprzętu i nieefektywność w okrętu w działania. Z obecnych w służbie 14 wycofano pięć, w tym USS Freedom (LCS-1), działającym w latach 2008-2021, USS Siux City (LCS-11) w służbie od 2016 do 2023 roku, .USS Milwaukee (LCS-5), będący pod gwiaździstą banderą od 2015 od 2023 roku. Dwa kolejne, USS Detroit (LCS-7) i USS Little Rock (LCS-9) zakończyły służbę tego samego dnia, 29 września 2023 roku (pierwszy po siedmiu latach, drugi po zaledwie sześciu). Co trzeba nadmienić amerykańskie władze w pewnym momencie planowały choćby wycofać prawie wszystkie jednostki z tej serii. Krótko zainteresowanie nabycia ich wyrażała Grecja, ale przedstawiciele jej resortu obrony wycofali się z tego, określając LCS-y jako... „zbyt zużyte”.
Aktualnie w budowie pozostaje wciąż USS Cleveland (LCS-31), zwodowany w kwietniu 2023 roku. Jego wcielenie do służby najprawdopodobniej nastąpi w przyszłym roku, kończąc tym samym budowę niesławnej serii, trwającą od 2005 roku. Aktualnie Fincantieri Marinette Marine rozpoczyna prace nad pierwszymi od dekad okrętami klasy fregata dla US Navy, typu Constellation.