Geolokalizacja – co to jest? Jak ją włączyć?

verseo.pl 2 miesięcy temu

Spis treści

Czytasz teraz:

Geolokalizacja – co to jest? Jak ją włączyć?

  • Co to jest geolokalizacja?
  • Geolokalizacja adresu – zalety nie do przecenienia
  • Geolokacja w marketingu
  • Geolokalizacja w Google
  • Geolokalizacja w marketingu – jak ją skutecznie wykorzystać?

Zamknij

Odpowiednie dopasowanie oferowanych towarów i usług do potrzeb i preferencji potencjalnych klientów jest bardzo ważne z punktu widzenia działań marketingowych. Na poziom popytu na określone dobra wpływ mają rozmaite czynniki. Jednym z najistotniejszych jest lokalizacja geograficzna. Jej określeniu sprzyja geolokalizacja. To praktyczne narzędzie znajduje powszechne zastosowanie w różnych dziedzinach. Zobacz, co to jest geolokalizacja i w jaki sposób wykorzystuje się ją w reklamie i marketingu!

Co to jest geolokalizacja?

Geolokalizacja umożliwia określenie fizycznej lokalizacji danego urządzenia, np. laptopa lub telefonu dzięki nowoczesnej technologii. Do określenia fizycznego położenia użytkownika służą rozmaite metody. adekwatna identyfikacja geograficzna potencjalnego klienta pozwala na przesłanie mu oferty produktów i usług spersonalizowanych pod kątem jego lokalizacji.

Geolokacja wykorzystuje rozmaite technologie do identyfikowania położenia użytkownika. Wśród nich można wymienić:

  • GPS (Global Positioning System) metoda wykorzystująca satelity do triangulacji pozycji użytkownika;
  • wieże telefoniczne (BTS) emitowane przez nie sygnały pozwalają na dokładne określenie lokalizacji urządzeń mobilnych;
  • sieć Wi-Fi Google określa lokalizację urządzenia w oparciu o sieć Wi-Fi, do której dany sprzęt jest podłączony;
  • adres IP – geolokalizacja adresu IP pozwala na określenie przybliżonego miejsca przebywania użytkownika w danym momencie.

Dane geolokalizacyjne ściągane na bieżąco z urządzeń mobilnych, systemów informatycznych oraz przeglądarek internetowych. Ich gromadzenie zwykle odbywa się w sposób automatyczny. Czasem jednak konieczna jest zgoda użytkownika.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: [email protected]

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, iż przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Geolokalizacja adresu – zalety nie do przecenienia

Geolokalizacja adresu potencjalnych klientów przynosi przedsiębiorcom szereg korzyści. Przede wszystkim pozwala ona na personalizację oferty. Geolokalizacja w Google umożliwia przesłanie klientom oferty idealnie dopasowanej do danego regionu. Ma też niebagatelny wpływ na zwiększenie skuteczności kampanii promocyjnych. Geolokalizacja sprzyja bowiem targetowaniu reklam na konkretne miasta bądź miejscowości. Firmy wykorzystujące dane geolokalizacyjne do określenia położenia użytkownika zyskują cenne informacje na temat regionów, w których jest większe zapotrzebowanie na ich ofertę. Dzięki temu mogą one skoncentrować wszystkie podejmowane działania marketingowe na danym obszarze.

Geolokacja może także służyć przedsiębiorcom do wyświetlania reklam mobilnych dostosowanych do potrzeb danego rynku. Dzięki niej użytkownicy dowiadują się, z jakich usług świadczonych przez daną firmę mogą skorzystać w swoim miejscu zamieszkania.

Geolokacja w marketingu

Geolokalizacja adresu przydaje się przy targetowaniu reklam na Facebooku. To często stosowane narzędzie w kampaniach Facebook Ads. Geolokalizacja w Google jest też wykorzystywana przy analizie danych rynkowych z danego regionu. Za jej pomocą można na przykład porównać sprzedaż danego towaru w różnych lokalizacjach albo zbadać zachowania konsumentów w zależności od miejsca ich zamieszkania.

Na tym jednak bynajmniej nie kończą się możliwości wykorzystania geolokalizacji adresu IP w marketingu. Omawiana technologia służy bowiem na przykład do tworzenia reklam lokalnych na portalach społecznościowych. Takie przekazy reklamowe trafiają do użytkowników zamieszkałych i pracujących w danym obszarze geograficznym. Wspomniane reklamy targetowane są na miasta i obszary, w których przebywa relatywnie duża liczba potencjalnych klientów.

Geolokalizacja znajduje też powszechne zastosowanie przy tworzeniu aplikacji mobilnych (np. map, nawigacji czy też systemów informowania o okolicznych atrakcjach). Geolokacja odgrywa również istotną rolę w e-commerce. Na pozyskanych dzięki niej informacjach opierają się bowiem kampanie reklamowe skierowane do mieszkańców danego regionu. Jako przykład mogą tutaj posłużyć choćby specjalne promocje skierowane do klientów pochodzących z danego miasta bądź regionu.

Geolokalizacja w Google

Możliwości oferowane przez geolokalizację są doceniane także przez Google. Świadczą o tym różne tworzone przez nie narzędzia wykorzystujące informacje o lokalizacji do poprawy jakości obsługi. Wśród nich można wymienić np.

  • mapy Google – dzięki nim można bez problemu wyszukać różne punkty usługowe czy też handlowe w danej okolicy. Dotyczy to np. restauracji, sklepów czy hoteli; geolokalizacja IP w Google umożliwia też zaplanowanie trasy podróży oraz korzystanie z nawigacji;
  • Google Ads – w ramach tego narzędzia dochodzi do targetowanie reklam na konkretną lokalizację, dzięki temu firmy mogą bez problemu docierać do różnych klientów w danym regionie. Geolokalizacja adresu IP to niezastąpione narzędzie w przypadku lokalnych firm, które swoje działania reklamowe koncentrują na miejscowym rynku;
  • wyszukiwarki Google wyszukiwarki Google wykorzystują dane geolokalizacyjne do dostarczania wyników wyszukiwania odpowiednio dopasowanych do danego regionu. To sprawia, iż do potencjalnych klientów trafiają informacje o firmach, usługach, atrakcjach czy wydarzeniach w danej okolicy, co pozwala na znalezienie najlepszej opcji dla siebie;
  • Google Moja Firma – narzędzie to służy przedsiębiorcom do zarządzania lokalnym profilem w wynikach wyszukiwania. Za jego pomocą klienci uzyskują najpotrzebniejsze informacje o firmie, takie jak adres, godziny otwarcia, opinie czy zdjęcia. Geolokalizacja w Google spełnia tu bardzo istotną funkcję, umożliwia ona bowiem firmom łatwe dotarcie do lokalnej grupy potencjalnych klientów.

Jak widać, geolokalizacja adresu IP ma szerokie zastosowanie w Google. Wydaje się, iż z biegiem lat tendencja do sięgania po nie przy różnych okazjach będzie systematycznie wzrastać.

Geolokalizacja w marketingu – jak ją skutecznie wykorzystać?

Skuteczne wykorzystanie geolokalizacji w marketingu zależy od różnych czynników. Do najistotniejszych z nich należy stosowanie odpowiednio dobranych narzędzi Google, takich jak choćby Google Search Console, Google Analytics czy też Google Ads. Ważne jest też zoptymalizowanie swojej strony internetowej. W szczególności trzeba zadbać o odpowiednią strukturę linków wewnętrznych i szybkość ładowania poszczególnych elementów w witrynie. Trzeba też na bieżąco sprawdzać skuteczność swoich działań, w razie potrzeby dopasowując prowadzoną strategię marketingową do aktualnych trendów.

Geolokacja ma wiele zalet. Niemniej jednak z jej stosowaniem wiążą się pewne wyzwania. Dotyczą one w szczególności ograniczonej precyzji działania. Dokładne określenie lokalizacji użytkownika w praktyce nie zawsze jest możliwe – i to pomimo gwałtownie następującego postępu technologicznego. Dodatkowo trzeba też pamiętać o konieczności ochrony prywatności użytkowników. Przedsiębiorcy muszą w tym aspekcie zachowywać szczególną ostrożność, dbając o przestrzeganie wszystkich regulacji prawnych dotyczących ochrony danych osobowych potencjalnych klientów.

Idź do oryginalnego materiału