Globalna gospodarka morska oczami Maersk [wrzesień 2024]

gospodarkamorska.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


We wrześniu uwagę Maersk w comiesięcznym przeglądzie światowej gospodarki morskiej zwracają zapowiedzi strajków w amerykańskich i europejskich portach oraz zbliżający się Złoty Tydzień w Państwie Środka.

Maersk opublikował wrześniowy przegląd wybranych wydarzeń istotnych dla gospodarki morskiej, czyli Maersk Europe Market Update oraz dedykowaną analizę dla kontynentu azjatyckiego – Maersk Asia Pacific Market Update.

Widmo strajku w amerykańskich portach


Sytuacja na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych jest napięta ze względu na negocjacje między International Longshoremen's Association (ILA) a United States Maritime Alliance Ltd. (USMX).

Obecna umowa pomiędzy USMX i ILA ma wygasnąć 30 września, zaś do końca terminu strony prawdopodobnie nie osiągną porozumienia w sprawie obecnego kontraktu, który wygasa pod koniec miesiąca. Taki obrót sytuacji otwiera drogę do możliwego strajku w portach wschodniego wybrzeża i wybrzeża Zatoki Meksykańskiej, co skomplikuje sytuację.

„Porty wschodniego wybrzeża i wybrzeża Zatoki Meksykańskiej obsługują 43 proc. amerykańskiego importu i miliardy dolarów handlu miesięcznie, ale firmy przenoszą kontenery transportowe na zachodnie wybrzeże z powodu obaw przed strajkiem” – informuje CNBC.

Bieżący obraz sytuacji związanych z negocjacjami można znaleźć na stronie USMCX.

Chiński Złoty Tydzień, czyli święto Państwa Środka


Chiński Złoty Tydzień, będący świętem narodowym w Państwie Środka, zbliża się wielkimi krokami, a fabryki w całych Chinach zostaną zamknięte, zaś działalność portów spowolniona w ramach obchodów – informuje Maersk.

Złoty Tydzień jest jednym z najważniejszych świąt w krajach Azji Wschodniej, zaś tegoroczna edycja będzie obchodzona od 1 do 7 października. W tym okresie firmy tradycyjnie spieszą się z wysyłką towarów z Chin, zanim eksport zostanie ograniczona z uwagi na święto.

Według Maersk, tegoroczna sytuacja transportu morskiego będzie stabilniejsza niż w poprzednich latach z uwagi na przesunięcie szczytu w związku z sytuacją na Morzu Czerwonym, która wymusza działania optymalizujące względem potencjalnych opóźnień łańcucha dostaw w towarach dostarczanych do Europy.

Zmniejszona siła robocza i zmniejszony popyt w tygodniach następujących po Złotym Tygodniu oznaczają, iż dostawcy usług logistycznych równoważą swoje sieci szeregiem zmian.

Sytuacja w kluczowych europejskich portach


Europejskie huby wykazują stabilne wyniki zarówno w Europie Północnej, jak i na Morzu Śródziemnym, sezon letni dobiega końca, zaś warunki pogodowe na całym kontynencie są stabilne – stwierdza Maersk.

W Rotterdamie, z powodu uszkodzenia dźwigu na Maasvlakte II, powstały kongestie.

Jeśli chodzi o sytuację w terminalu Delta 2, nastąpił wzrost liczby pustych kontenerów, a w tej chwili planowana jest dodatkowa ładowarka, aby zmniejszyć obecne wysokie zapasy.

Podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, tak również w Niemczech porty zmagają się ze strajkami.

Strajki zorganizowane w Hamburgu oraz Bremerhaven przez związek zawodowy Verdi, mają na celu uzyskanie wyższych płac w trwających negocjacjach z Centralnym Stowarzyszeniem Niemieckich Operatorów Portów Morskich (ZDS). Ostatnia runda negocjacji między związkiem zawodowym a pracodawcą nie przyniosła porozumienia, a daty kolejnej rundy nie zostały jeszcze ogłoszone.

W basenie Morza Śródziemnego terminale w Tangerze działają dobrze i wykazują stabilną wydajność.

W Algeciras obowiązkowe naprawy dźwigów i prace brukarskie wpłynęły na poziom produktywności, podczas gdy po stronie placu terminalowego obserwujemy zwiększone zagęszczenie placu z powodu opóźnień sieci i długich przestojów.

Handel w Azji nabrał tempa, Zachód w tyle


Maersk we wrześniowej prognozie dla rynków azjatyckich (Maersk Asia Pacific Market Update) stwierdza, iż istnieje znaczna niepewność związana z wolumenami w IV kwartale, zaś wzrostu popytu pozostają w przedziale 4-6 proc.

Globalny wolumen kontenerów wzrósł o 6,6 proc. r/r w II kw. br., wspierany przez silny import do Ameryki Północnej i Ameryki Południowej oraz utrzymujący się silny eksport z regionu Azji Dalekowschodniej. Handel wewnątrz kontynentu azjatyckiego również nabrał dynamiki, podczas gdy eksport ze Stanów Zjednoczonych oraz Europy pozostaje w tyle.

W Europie region wychodzi z okresu stagnacji, zaś tegoroczny prognozowany wzrost PKB osiągnie 0,8 proc. Sprzedaż detaliczna wzrosła o 0,7 proc. w II kwartale, wspierana przez wzrost płac i poprawę zaufania konsumentów.

W Chinach dynamika gospodarcza osłabła, ale przez cały czas oczekuje się, iż wzrost PKB wyniesie ok. 4,8 proc. w ciągu roku.

Idź do oryginalnego materiału