Gorący czas w podatkach – podsumowanie najważniejszych zmian

1 rok temu

Choć majowa aura długo na to nie wskazywała to ubiegły miesiąc okazał się wyjątkowo gorący w kontekście zmian w VAT i nowych obciążeń podatkowych wprowadzonych na poziomie unijnym. Również aktualny miesiąc zapowiada się niezwykle intensywnie pod kątem krajowych prac legislacyjnych, które nabrały wyraźnego przyśpieszenia przed wakacjami.

Poniżej przedstawiamy najistotniejsze informacje związane ze statusem prac nad KSeF, nowymi obowiązkami nakładanymi na instytucje płatnicze w zakresie uszczelniania pakietu e-commerce i kierunkowe zmiany do wskazanego pakietu zaproponowane przez KE. Przybliżymy również założenia tzw. granicznego podatku węglowego, w związku z którym importerów już od 1 października 2023 r. czekają nowe obowiązki sprawozdawcze.

KSeF już w Sejmie

Po drugim czytaniu w Sejmie jest już ustawa wprowadzająca obligatoryjny KSeF. Projektem ustawy i poprawkami zgłoszonymi podczas wspomnianego czytania zajmie się teraz ponownie sejmowa Komisja Finansów Publicznych. Oznacza to, iż prace nad projektem bardzo przyśpieszyły i coraz bardziej realne jest, iż projekt ustawy może zostać przegłosowany jeszcze podczas aktualnego posiedzenia Sejmu, które potrwa do najbliższego piątku (16 czerwca br.). Tym samym, zapowiadane przez resort finansów roczne vacatio legis, które oznaczałoby finalne przyjęcie ustawy w czerwcu/ lipcu tego roku powoli staje się faktem.

Według projektu termin wejścia obligatoryjnego KSEF to 1 lipca 2024 r. Wyjątkiem są podatnicy zwolnieni podmiotowo i przedmiotowo z VAT, którzy wskazanym obowiązkiem objęci zostaną od 1 stycznia 2025 roku.

Główne założenia obowiązkowego KSeF

Według aktualnej wersji projektu wprowadzenie obligatoryjnego KSEF oznacza przede wszystkim:

  • obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych zgodnie z określoną strukturą logiczną i przesyłania ich do KSeF (data przesłania faktury do KSeF stanowi datę wystawienia faktury);
  • objecie wskazanym obowiązkiem podatników wykonujących czynności objęte wymogiem fakturowania według polskich przepisów o VAT, którzy posiadają siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności w Polsce;
  • przechowywanie faktur w KSeF przez okres 10 lat;
  • likwidację duplikatów i not korygujących;
  • skrócenie podstawowego terminu zwrotu VAT z 60 do 40 dni.

Więcej o propozycjach przestawionych w projekcie ustawy wprowadzającej KSeF oraz zmianach, jakie spowoduje wprowadzenie obowiązkowego KSEF pisaliśmy już w naszym newsletterze.

Struktura logiczna FA(2) dla faktur ustrukturyzowanych

Niemal równolegle do rozpoczęcia procesu legislacyjnego obligatoryjnego KSeF w Sejmie, Ministerstwo Finansów opublikowało na swojej stronie roboczą strukturę logiczną FA(2) dla faktur ustrukturyzowanych. Ministerstwo zapowiada opublikowanie jej w systemie ePUAP w czerwcu 2023 r., a udostepnienie środowiska testowego do struktury logicznej wraz z dokumentacją w lipcu 2023 roku. Według planów Ministerstwa Finansów, od 1 września 2023 r. struktura logiczna FA(2) zastąpi w tej chwili obowiązującą strukturę logiczną FA(1).

Aktualny status prac nad wprowadzeniem obligatoryjnego KSeF, w tym harmonogram przedstawiony przez Ministerstwo Finansów w kontekście wdrożenia finalnej struktury logicznej faktury ustrukturyzowanej oznacza…

…ostatni dzwonek na rozpoczęcie prac wdrożeniowych dla obligatoryjnego KSeF

Biorąc pod uwagę, iż do wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur za pośrednictwem KSeF zostało kilka ponad rok, podatnicy, którzy nie zaczęli jeszcze przygotowań do wdrożenia nowego mechanizmu fakturowania w swoich organizacjach powinni tę kwestię potraktować priorytetowo.

Wbrew pozorom czasu nie jest dużo. Wpływ KSeF na organizację pracy w danym podmiocie będzie niewątpliwie szeroki i obejmie nie tylko kwestie technologiczne związane z koniecznością dostosowania programów informatycznych, ale wymagać będzie również modyfikacji istniejących procesów i procedur wewnątrz organizacji, konsultacji z kontrahentami czy chociażby weryfikacji wpływu KSeF na rozliczenia podatkowe.

Prace nad obligatoryjnym KSeF w Parlamencie to na pewno temat, który zdominuje tematykę VAT w najbliższym czasie. Będziemy monitorować jego status i zmiany do projektu jakie mogą pojawić się na tym etapie legislacyjnym.

SLIM VAT 3

W ubiegłym tygodniu w Dzienniku Ustaw została opublikowana nowelizacja ustawy o VAT tzw. pakiet SLIM VAT 3. Ozmianach i nowościach jakie wprowadza dla podatników VAT wspomniany pakiet pisaliśmy już winnym newsletterze. Większość zmian wejdzie w życie 1 lipca 2023 r.

Nowe obowiązki związane z uszczelnianiem pakietu e-commerce

W maju w Dzienniku Ustaw opublikowano natomiast zmiany do ustawy o VAT[1] dotyczące raportowania do tzw. centralnego elektronicznego systemu informacji o płatnościach (Central Electronic System of Payment Information – CESOP).

Oznacza to, iż od 1 stycznia 2024 r. dostawcy usług płatniczych[2] będą zobowiązani prowadzić specjalną kwartalną ewidencję odbiorców płatności i płatności transgranicznych w odniesieniu do świadczonych usług płatniczych, o ile w ciągu kwartału zrealizują więcej niż 25 płatności transgranicznych na rzecz tego samego odbiorcy.

Obowiązkiem prowadzenia wskazanej ewidencji objęte będą w szczególności:

  • banki i inne instytucje kredytowe;
  • instytucje płatnicze;
  • instytucje pieniądza elektronicznego.

Ewidencja zawierać będzie szereg szczegółowych informacji na temat płatności, m.in. dane jednoznacznie identyfikujące odbiorcę płatności, datę i godzinę dokonania płatności, kwotę i walutę czy państwo członkowskie pochodzenia otrzymanej płatności.

Powyższe dane zobowiązane podmioty przesyłać będą elektronicznie do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, skąd trafią następnie do unijnej bazy CESOP i wykorzystywane będą do celów związanych z walką z nadużyciami na polu e-commerce.

Nie oznacza to jednak końca zmian ukierunkowanych na uszczelnianie obszaru e-commerce na poziomie unijnym. W dniu 17 maja 2023 r. KE opublikowała bowiem wniosek legislacyjny[3] stanowiący…

Zapowiedź reformy Unii Celnej i zmian w e-commerce

Generalnie projekt KE zakłada uproszczenie i usprawnienie procedur celnych na poziomie unijnym. Wiąże się to m.in. z planami utworzenia Centrum Danych Celnych UE, które umożliwi gromadzenie, przetwarzanie i wymianę informacji celnych pomiędzy wszystkimi państwami członkowskimi.

Centrum Danych Celnych UE dotyczyć będzie w pierwszej kolejności przesyłek e-commerce. Zgodnie z planami KE platformy internetowe mają odpowiadać za pobieranie i odprowadzenie cła oraz podatku VAT z tytułu importu w odniesieniu do handlu elektronicznego.

Planowane jest również zniesienie zwolnienia z cła dla towarów nieprzekraczających wartości 150 EUR, którego celem jest ograniczenie liczby oszustw związanych z zaniżaniem wartości importowanych towarów. W miejsce przedmiotowego zwolnienia ma zostać wprowadzone rozwiązanie upraszczające obliczenie należności celnych w odniesieniu do najczęściej importowanych towarów poprzez redukcję kategorii celnych.

KE planuje wprowadzenie nowych zasad w rozpatrywanym obszarze w 2028 roku. Co prawda, propozycja KE jest dopiero wnioskiem legislacyjnym, który będzie aktualnie dyskutowany na poziomie UE i może ulec dalszym modyfikacjom. Jednak już teraz warto znać docelowy kierunek zmian w obszarze celnym oraz handlu e-commerce – i śledzić postępy prac nad wskazaną reformą. Będziemy śledzić status prac UE w prezentowanym zakresie i poinformujemy Państwa o ich finalnym efekcie.

Rozporządzenie CBAM, czyli nowe obowiązki dla importerów

Dotychczasowe działania na forum UE ukierunkowane na kwestie środowiskowe i klimatyczne weszły w kolejną istotną fazę. 10 maja 2023 r. przyjęto bowiem Rozporządzenie ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2 (Rozporządzenie CBAM)[4].

CBAM, czyli tzw. graniczny podatek węglowy ma stanowić krok ku osiągnięciu neutralności klimatycznej. Ma na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych związanych z przywozem na terytorium UE towarów z określonych państw trzecich, które nie stosują tak zaawansowanej polityki przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

Generalnie w ramach CBAM na importerów określonych towarów z branż wysokoemisyjnych zostanie nałożony obowiązek zakupu i umarzania tzw. certyfikatów CBAM o wartości korespondującej z ilością CO2 wyemitowanego w trakcie produkcji importowanych towarów, a także nowe obowiązki sprawozdawcze we wskazanym obszarze.

Od kiedy obowiązuje CBAM?

Rozporządzenie CBAM weszło w życie 17 maja, a już od 1 października 2023 r. importerów określonych towarów czekają nowe obowiązki związane z tym podatkiem. Warto bowiem przypomnieć, iż ranga rozporządzenia oznacza, iż Rozporządzenie CBAM obowiązuje we wszystkich państwach członkowskich UE bezpośrednio, tj. nie wymaga implementacji do krajowych porządków prawnych.

Intencją unijnego ustawodawcy było zapewnienie importerom czasu w dostosowanie się do wymagań CBAM i stopniowe wprowadzanie obowiązków w tym obszarze. Zgodnie z Rozporządzeniem CBAM, od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2025 r. będzie obowiązywał okres przejściowy. W tym czasie importerzy będą zobowiązani do obliczania i raportowania danych o emisji gazów cieplarnianych wbudowanych w przywożone towary. Raportowanie będzie miało wymiar kwartalny, a pierwszy raport o emisji gazów za czwarty kwartał 2023 r. zobowiązane podmioty będą musiały złożyć do końca stycznia 2024 roku.

W ramach kolejnego etapu wdrożenia CBAM (od 31 grudnia 2024 r.) przewidziane jest:

  • składanie wniosków o autoryzację podmiotów jako upoważnionych zgłaszających CBAM (przywóz towarów objęty tymi regulacjami będzie możliwy wyłącznie przez upoważnionego zgłaszającego CBAM);
  • rejestracja operatorów i instalacji w krajach trzecich;
  • tworzenie kont w rejestrze CBAM.

Natomiast od 1 stycznia 2026 r. możliwy będzie zakup certyfikatów CBAM, a podmioty dokonujące importu towarów podlegających CBAM zobowiązane zostaną do obliczania emisji wbudowanych i składania rocznych deklaracji (pierwszą deklarację za rok 2026 r. należy złożyć do 31 maja 2027 r.).

Towary objęte CBAM

Początkowo CBAM ma dotyczyć przywozu towarów z sektorów charakteryzujących się określoną emisyjnością, w tym w szczególności importu:

  • cementu oraz glinki kaolinowej;
  • energii elektrycznej;
  • nawozów;
  • żelaza i stali oraz produktów pochodnych (wybrane towary z działów CN 72 i 73 oraz CN 2601 12 00);
  • aluminium oraz produktów pochodne (wybrane towary z działu CN 76).

Docelowo CBAM ma obejmować szeroki zakres towarów, stąd w preambule Rozporządzenia CBAM już zapowiedziano docelowe rozszerzenie jego zakresu przedmiotowego, a także uszczegółowienie zasad CBAM w drodze aktów wykonawczych KE. 13 czerwca 2023 r. KE przedstawiła projekt pierwszego z takich aktów do konsultacji publicznych (KE zapowiada wydanie 13 dodatkowych aktów o charakterze wykonawczym do CBAM). Dotyczy on kwestii raportowania m.in. zakresu danych podlegających raportowaniu w okresie przejściowym, składania oraz dokonywania korekty sprawozdań CBAM a także sankcji za niedopełnienie obowiązków sprawozdawczych.

Do 11 lipca 2023 r. za pośrednictwem strony KE można składać uwagi do ww. projektu rozporządzenia.

CBAM – konsekwencje dla importerów

CBAM oznacza dla unijnych importerów nie tylko określone, nowe obowiązki sprawozdawcze wskazane powyżej, ale również konieczność przeznaczenia dodatkowych środków na przyszłe certyfikaty CBAM. Obowiązki wynikające z CBAM mogą również skutkować koniecznością zmian wewnętrznych procedur obowiązujących w organizacjach czy konfiguracji aktualnych dostaw. Dlatego już teraz warto przeanalizować importowane towary pod kątem ich klasyfikacji jako objętych CBAM i wynikających z tego tytułu obowiązków.

Przedstawione nowości w VAT oraz kwestie związane z nowym granicznym podatkiem węglowym wskazują, iż podatników w najbliższym czasie czeka pracowity okres związany dostosowaniem swoich organizacji do nowych obowiązków i wymogów. jeżeli jesteście Państwo zainteresowani dalszymi informacjami na temat zasygnalizowanych zmian bądź potrzebujecie Państwo wsparcia w ich wdrożeniu w swojej firmie, serdecznie zachęcamy do kontaktu z ekspertami OW.

[1] Ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz.996);

[2] Przez dostawcę usług płatniczych rozumie się dostawcę, o którym mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1–6 i 9 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych;

[3]Patrz katalog aktów na stronie https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs-4/eu-customs-reform_en

[4] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/956 z dnia 10 maja 2023 r. ustanawiające mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2

Idź do oryginalnego materiału