Hala Kadłuba w Gdyni bliska ukończeniu. Rośnie także kadłub przyszłego ORP Wicher

gospodarkamorska.pl 6 miesięcy temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


W PGZ Stocznia Wojenna w Gdyni realizowane są intensywne prace związane z modernizacją infrastruktury, dzięki której będą budowane największe okręty w historii polskiej branży stoczniowej. W tej inwestycji najbardziej rzuca się w oczy Hala Kadłubowa, w której będą montowane kadłuby wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".

Na widocznych zdjęciach i nagraniach budynek stwarza wrażenie niemal wykończonego. Jak podaje również sama stocznia, realizowane są także prace wykończeniowe wnętrza obiektu. Ma on 154 metry długości, 34 metry szerokości i wysokość 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji. Znajdujące się tam suwnice będą w stanie udźwignąć choćby 100 ton. To najwyższy tego typu obiekt w Polsce, który z racji na swoje rozmiary i niebieski kolor zaczyna wpisywać się w panoramę Gdyni. Kamień węgielny pod tę inwestycję wmurowano 17 czerwca 2023 roku.

Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wynosi blisko 6 tys. m2. Obok tego trwa budowa hali produkcyjnej, w której funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe, a powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2. Trwa również rozbudowa i przebudowa nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej. Prace wykonuje konsorcjum składającego się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, które obok budowy nowych obiektów dokonują także przebudowy już istniejącej infrastruktury. Według założonego pierwotnie planu roboty mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku, jednakże prace przeciągną się przez lato.

Obok infrastruktury stoczniowej rośnie w oczach również kadłub prototypowej fregaty programu "Miecznik", przyszłego ORP Wicher. Na zdjęciach widać, iż zostało połączonych kilka bloków tworzących stępkę, tworząc konstrukcję mającą kilkadziesiąt metrów długości i ważącej kilkaset ton. Co także rzuca się w oczy, to również wzrost do góry powstającego kadłuba, gdyż do stępki są spawane blachy tworzące zewnętrzną część konstrukcji., Gotowy okręt będzie miał 138,7 metra długości, a wyporność maksymalna wyniesie 7 000 ton.

Pierwsza fregata zostanie zwodowana do 2026 roku. Przekazanie okrętu zamawiającemu i jego badania kwalifikacyjne mają zostać przeprowadzone w latach 2028-2030. Kolejno w 2025 i 2026 roku w PGZ Stocznia Wojenna ma odbyć się cięcie blach pod dwa seryjne okręty programu. Dalsze etapy budowy w ich przypadku to położenie stępki tak samo w 2025 i 2026 roku, wodowanie w 2027 i 2028 roku i przekazanie gotowych okrętów w 2030 i 2031 roku. Jednocześnie już na przyszły rok zaplanowano gotowość większości infrastruktury stoczniowej, w której okręty mają być budowane i doposażone. Wszystkie jednostki wejdą w skład Dywizjonu Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów.

Umowa z Inspektoratem Uzbrojenia została podpisana 27.07.2021 roku. Za realizację projektu odpowiada Konsorcjum PGZ-Miecznik w składzie: Polska Grupa Zbrojeniowa S.A., PGZ Stocznia Wojenna sp. z o.o. Partnerami strategicznymi w projekcie są firmy: Remontowa Shipbuilding S.A., Babcock, Thales UK oraz MBDA UK.

Idź do oryginalnego materiału