Intermodal in Poland: LNG i promy napędzają Północ

7 godzin temu

Północna Polska przyspiesza dzięki dwóm silnikom wzrostu: stabilnym dostawom LNG oraz rozbudowie terminalu promowego w Świnoujściu. W samych pierwszych siedmiu miesiącach roku porty obsłużyły 50 jednostek LNG, a przebudowane stanowiska promowe nr 5 i 6 pozwalają dziś przyjmować największe promy na Bałtyku.

— Już dziś jesteśmy liderem w sektorze energetyki. Przypomnę, iż dzięki gazoportowi, który został zbudowany w 2016 roku i w latach kolejnych rozbudowany, dzisiaj mamy niezależność energetyczną. W pierwszych 7 miesiącach tego roku obsłużyliśmy 50 jednostek. Pytanie, co by było gdybyśmy tej infrastruktury krytycznej nie mieli? W jakim bylibyśmy położeniu? – rozpoczął Krzysztof Sadowski, członek zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu.

— W tym roku wielkim trudem i wysiłkiem udało nam się w Zarządzie Portu zakończyć dwa strategiczne projekty związane z pogłębieniem Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. To są dwa rejony, które zostały kompletnie przebudowane i przystosowane do jednostek o zanurzeniu 11 metrów. Jest to moment przełomowy dla portu w Szczecinie, bowiem dzięki zwiększeniu dostępności i głębokości w basenach portowych tylko o 2 metry udało nam się poprawić dostępność tego portu. Udało nam się zwiększyć możliwości dla statków. Dzięki tej operacji możemy przyjąć dwukrotnie większą ilość ładunku – mówił Sadowski.

— Jesteśmy również liderem w przeładunkach drobnicy promowej. W Świnoujściu ulokowany jest największy terminal promowy na południowym Bałtyku. W ostatnim czasie rozbudowaliśmy bardzo mocną infrastrukturę tego terminala. Przebudowaliśmy kompletnie stanowiska promowe numer 5 i 6. Jesteśmy w stanie przyjąć największe promy, jakie są w stanie wejść na Bałtyk – dodał na koniec.

— Dużo się mówi dziś o tym, iż Północna Polska zyskała na znaczeniu przez ostatnie lata. To tutaj lokują się przecież przełomowe inwestycje związane z energetyką, z transportem paliw, rozbudowuje się infrastruktura drogowa. Jednak dla nas, dla sektora intermodalnego Pomorze Zachodnie od zawsze było jednym z ważniejszych regionów. Tu także prężnie funkcjonują porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu. Dlatego organizacja konferencji w Szczecinie jest dla nas naturalnym wyborem, sprzyjającym dzieleniu się wiedzą, doświadczeniami oraz wymianie kontaktów biznesowych – komentował Piotr Klimek, prezes zarządu Intermodal News.

— Faktycznie tak jest, iż i Szczecin, i Świnoujście to, iż tak powiem, można powiedzieć dwaj bracia. Inaczej się nie da wpłynąć i dopłynąć do Szczecina, nie dobijając do Świnoujścia. Cieszymy się, iż dzisiaj jako reprezentant miasta możemy uczestniczyć w tych dyskusjach, bo jesteśmy zainteresowani, żeby Intermodal zafunkcjonował w taki sposób, żeby te drogi dojazdowe do naszego miasta były luźne, swobodne. Żeby poza biznesem turystycznie można było nas bardzo realnie, gwałtownie odwiedzać, przebywać i cieszyć się tym słońcem i tymi najpiękniejszymi plażami w Europie – mówił Arkadiusz Mazepa, zastępca prezydenta Świnoujścia.

Rozbudowa infrastruktury LNG oraz modernizacja terminalu promowego wzmacniają stabilność dostaw energii i podnoszą przepustowość ruchu pasażersko-towarowego na osi północ-południe.

Zwiększona zdolność przyjęcia największych jednostek promowych ułatwia skalowanie siatki połączeń bałtyckich i integrację z zapleczem intermodalnym (kolej, drogi, terminale przeładunkowe). W efekcie porty Szczecin-Świnoujście budują pozycję naturalnego węzła dla ładunków i ruchu promowego w regionie.

fot: Polska Morska

Idź do oryginalnego materiału