Jak wprowadzić markę kosmetyczną na rynek?

fashionbiznes.pl 1 rok temu

Założenie własnej działalności gospodarczej wiąże się z wieloma formalnościami. Oczywiście, dotyczą one również marek kosmetycznych, które w planie mają sprzedaż własnych produktów. Jak wprowadzić kosmetyk na rynek?

Od pomysłu na markę kosmetyczną, aż do powołania firmy „do życia”, należy przejść drogę, usłaną formalnościami. Rynek beauty to wymagająca gałąź biznesu, która posiada szereg regulacji prawnych z uwagi na specyfikę branży i kontakt produktów ze skórą. W naszym artykule przyglądamy się niezbędnym formalnościom, testom i procesowi rejestracji, który należy przejść, aby wprowadzić markę kosmetyczną i produkty na rynek beauty.

Regulacje prawne kosmetyków

Pierwszy krok do rozpoczęcia własnej działalności to pomysł na markę. Potem następuje sporządzeniu biznes planu, w którym zostanie określona grupa docelowa odbiorców, dystrybucja, cele oraz droga do ich osiąnięcia, a także szacowany kosztorys oraz przewidywane zyski firmy. Następnie należy zapoznać się z przepisami, dotyczącymi produkcji kosmetyków. Najważniejszym dokumentem, zawierającym wszystkie wymagania, jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r., dotyczącego kosmetyków. Zawarte są w nim przepisy prawne, które regulują następujące aspekty: skład, wytwarzanie, oznakowania, dokumentacja, bezpieczeństwo, nadzorowanie produktu na rynku i zakaz testowania na zwierzętach wszystkich kosmetyków, dostępnych w krajach Unii Europejskiej.

Drugim istotnym dokumentem, informującym o procedurach wprowadzenia na rynek nowych kosmetyków, jest Ustawa o produktach kosmetycznych z 4 października 2018 r. To lokalny odpowiednik unijnych regulacji. Znajdują się w nim takie zapisy jak: język, w którym stworzony jest opis kosmetyku (więcej na ten temat piszemy poniżej), wysokość kar nakładanych na producentów, którzy nie zastosują się do obowiązujących przepisów oraz monitorowanie zgłoszeń, dotyczących niepożądanych efektów kosmetyków. Te przepisy również należy wziąć pod uwagę przy launchu własnej marki beauty.

Rejestracja marki kosmetycznej i nowych produktów

Po zapoznaniu się z przepisami, producent, importer lub dystrybutor (czyli tzw. osoba odpowiedzialna) jest zobowiązany do zgłoszenia go w europejskim Portalu Notyfikacji Produktów Kosmetycznych (z ang. Cosmetic Products Notification Portal, skrót CPNP). Niezbędne dokumenty do rejestracji to: informacje o opakowaniu, raport bezpieczeństwa z załącznikiem, sporządzanym przez Safety Assessora, przeliczenie Margin od Safety (MoS), treść etykiety oraz zdjęcie produktu kosmetycznego.

Ta procedura istnieje od 11 lipca 2013 r. i ma na celu ujednolicenie systemu rejestracji wszystkich kosmetyków na terenie Unii Europejskiej, a także monitorowanie ich przez odpowiednie organy państwowe. Osoby odpowiedzialne, które nie zarejestrują produktów (najpóźniej w dniu wprowadzeniu ich do sprzedaży), zostaną pociągnięte do odpowiedzialności poprzez nałożenie na nich kar finansowych.

Po wprowadzeniu kosmetyku oraz użytkownika do systemu, następuje nadanie numeru CPNP. Każda aktualizacja receptury produktów wiąże się z utworzeniem nowej wersji zgłoszenia.

Testy bezpieczeństwa produktów kosmetycznych

To jeden z najważniejszych punktów, które należy spełnić, chcąc sprzedawać produkty kosmetyczne. Zanim kosmetyk trafi do obiegu, zgodnie z obowiązującym prawem musi przejść szereg badań pod kątem bezpieczeństwa. Dotyczą one m.in. czystości mikrobiologicznej, oznaczeń fizykochemicznych (czyli barwy, wyglądu, zapachu), pH, oznaczeń gęstości i testów konserwacji (czyli trwałości produktu). Na tym etapie należy zatrudnić firmę zewnętrzną, która odpłatnie przeprowadzi wszystkie wymagane testy. Badaniami zająć musi się wykwalifikowany ekspert (tzw. Safety Assessor). Zgodnie z rozporządzeniem jest on zobowiązany do stworzenia raportu bezpieczeństwa produktu kosmetycznego. Co więcej, taki raport musi zostać zrobiony dla każdej receptury, choćby jeżeli kosmetyki różnią się między sobą jednym składnikiem.

Wymogi dotyczące opakowań i deklaracji marketingowych

Opisy, umieszczane przez producentów na opakowaniach produktów kosmetycznych to temat, któremu również należy się przyjrzeć. Ogólne przepisy prawne mówią o tym, iż informacje zawarte na pudełkach nie mogą wprowadzać konsumentów w błąd. Istnieje szereg informacji, które muszą pojawić się w opisie kosmetyku i należą do nich m.in.: skład, numer partii, data minimalnej trwałości, termin przydatności do użycia, funkcja, ilośc nominalna oraz informacje na temat producenta.

Pomimo dużego nasycenia, rynek beauty rośnie w siłę, a jego wartość stale wzrasta. Eksperci przewidują, iż przemysł kosmetyczny będzie wzrastał rok do roku o kilka procent. Dlatego, o ile zastanawiasz się nad założeniem własnej firmy beauty, biznesowo ma to duży potencjał. Pamiętaj jednak o tym, iż poza ogólną wizją i ideą marki, zasobami finansowymi, biznes planem i determinacją, należy wziąć też pod uwagę wspomniane formalności. Są one niezbędne, aby wprowadzić markę beauty na rynek.

Zdjęcie główne unsplash.com

Idź do oryginalnego materiału