Jest sstateczna decyzja środowiskowa dla terminalu kontenerowego w Świnoujściu

12 godzin temu

Wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka poinformował, iż projekt budowy głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu otrzymał ostateczną decyzję środowiskową.

Nowoczesny terminal kontenerowy będzie przystosowany do obsługi statków o długości do 400 metrów. W tym celu planowane jest pogłębienie kanału żeglugowego do 17 metrów, co pozwoli na przeładunek 1,5-2 mln TEU rocznie. Terminal zostanie wyposażony w infrastrukturę podwójnego wykorzystania, co oznacza możliwość obsługi zarówno ładunków cywilnych, jak i wojskowych.

„Jest ostateczna decyzja środowiskowa dla terminala kontenerowego w Świnoujściu! Zaskarżenie przygotowane przez m.in. niemiecką organizację pozarządową nie zostało uwzględnione i uzyskaliśmy ostateczną decyzję środowiskową. Kolejny bardzo istotny krok w realizacji inwestycji wykonany. Przypomnę, iż planowane zakończenie budowy to przełom 2028/2029 roku. Gdy terminal zostanie oddany do użytku, będzie obsługiwać największe kontenerowce świata. Przed nami wielki impuls dla gospodarki, ale także wzmocnienie szeroko rozumianego bezpieczeństwa kraju” – podkreślił w komunikacie na portalu X wiceminister Arkadiusz Marchewka.

Budowie terminalu towarzyszyły protesty organizacji ekologicznych oraz części mieszkańców. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A., jak i Ministerstwo Infrastruktury, prowadziły dialog z zainteresowanymi stronami, aby osiągnąć kompromis. Zaskarżenie decyzji środowiskowej, przygotowane przez niemiecką organizację BI Lebensraum Vorpommern, nie zostało jednak uwzględnione, co otwiera drogę do dalszych prac budowlanych.

Inwestycja realizowana przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. to jeden z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Polsce. Terminal powstanie na wschód od gazoportu, a jego infrastruktura zostanie wyposażona w niskoemisyjny sprzęt przeładunkowy, zgodnie z najwyższymi normami ekologicznymi. Całość inwestycji została zaprojektowana tak, by minimalizować wpływ na środowisko oraz życie mieszkańców Świnoujścia – terminal zostanie oddzielony od dzielnicy Warszów naturalną barierą leśną.

Terminal w Świnoujściu stanie się jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych w Europie Środkowej. Będzie kluczowym elementem zwiększającym konkurencyjność polskich portów wobec zagranicznych ośrodków, takich jak Hamburg czy Rotterdam.

Projekt realizowany jest w ramach Programu Rozwoju Polskich Portów Morskich do 2030 roku, a jego łączny koszt ma przekroczyć 10 mld zł. Budowa przebiega zgodnie z harmonogramem, a terminal ma zostać oddany do użytku na przełomie 2028/2029 roku.

fot: Zarząd Morskich Portów Szczecin – Świnoujście

Idź do oryginalnego materiału