Już od dłuższego czasu do UOKiK-u trafiały skargi klientów Empika. Narzekano głównie na anulowanie zamówień po przyjęciu ich do realizacji lub duże opóźnienia w dostawie. Rozżalenie konsumentów potęgował fakt, iż na stronie internetowej widnieje informacja o "wysyłce w 24 godziny", a sklep często nie wywiązywał się z tej obietnicy. Co więcej, produkty z anulowanych zamówień wciąż były dostępne w serwisie, jednak już w wyższych cenach niż początkowo.
REKLAMA
Zobacz wideo Patrycja Sass-Staniszewska: E-commerce nigdy nie zastąpi w pełni tradycyjnego handlu
Empik kontra zamówienia przez internet. UOKiK zauważył nieprawidłowości
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził w postępowaniu wyjaśniającym, w jaki sposób Empik prezentował na stronie internetowej informacje o produktach. najważniejsze były przede wszystkim wzmianki o dostępności i terminie wysyłki. Zwrócono również uwagę na ostateczny sposób realizacji zamówień.
Kupując online, konsumenci polegają na informacjach udostępnianych im przez przedsiębiorców. Mają prawo zakładać, iż produkty, które mogą włożyć do wirtualnego koszyka i zamówić, są rzeczywiście dostępne, a informacje o czasie ich wysyłki i dostarczenia są prawdziwe. Nie jest to tylko luźna deklaracja sprzedawcy, ale konkretne zobowiązanie umowne. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w których zamówienie jest anulowane bądź towar nie dociera na czas. jeżeli dzieje się tak nagminnie, może to świadczyć o wprowadzaniu konsumentów w błąd
- powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany na stronie urzędu.
Zobacz też: Jak przygotować butelki do zwrotu? Nie za każdą butelkę odzyskasz kaucję
Empik wypłaca rekompensaty. Klienci dostaną pieniądze
Po analizie przeprowadzonej przez UOKiK okazało się, iż do anulacji zamówień złożonych w serwisie empik.com dochodziło również po zawarciu umowy sprzedaży. Jako powód często podawano rzekome wyczerpanie zapasu towaru, choć produkty były dostępne na stronie choćby po anulowaniu przez firmę zamówień. Prezes zwrócił również uwagę na to, iż sformułowanie "wysyłka w 24 godziny" nie było zgodne z prawdą. Klienci byli przekonani, iż ich zamówienia zostaną zrealizowane w ciągu doby od zakupu, choć w rzeczywistości dotyczyło to dopiero kolejnego dnia roboczego. W związku z tymi nieprawidłowościami Empik zgodził się na przyznanie rekompensaty uprawnionym konsumentom.
Klientom Empik, którzy zrobili zakupy na stronie empik.com w latach 2022-2024, a ich zamówienia zostały anulowane po przyjęciu do realizacji, spółka zaproponuje trzy opcje rekompensaty do wyboru przez konsumenta: 30 zł zwrotu gotówki, 40 zł w postaci kodu rabatowego na zakupy w Empik lub trzy dowolnie wybrane produkty cyfrowe z określonej puli
- czytamy na stronie UOKiK. Ponadto osobom, których zamówienia w latach 2022-2023 zostały doręczone z opóźnieniem, przysługuje 10 złotych zwrotu gotówki, 15 złotych zwrotu w postaci kodu rabatowego lub dwa produkty cyfrowe z tej samej puli. Rekompensata trafi również do klientów, których zamówienia w latach 2022-2023 zostały wysłane z opóźnieniem względem deklaracji na karcie produktu, ale doręczono je na czas - będą one mogły wybrać produkt cyfrowy z tej samej puli.
Źródło: uokik.gov.pl
Dziękujemy, iż przeczytałaś/eś nasz artykuł.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.