Kolejny duży patrolowiec dostarczony do sił morskich Włoch. ITS Giovanni delle Bande Nere rozpoczyna służbę

gospodarkamorska.pl 4 godzin temu
Zdjęcie: GospodarkaMorska.pl - portal morski, portal gospodarczy


W stoczni Fincantieri we włoskim Muggiano odbyło się 2 października ub. r. oficjalne wcielenie do służby kolejnego, dużego patrolowca typu Thaon di Revel, ITS Giovanni delle Bande Nere (P433). Okręt ma wpisywać się w plan odnowy dalekomorskich okrętów Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare), zdolnych do działania na całym świecie.

W ceremonii podniesienia bandery na okręcie wzięli m.in. wiceadm. Andrea Gueglio, szef, Dyrekcji Personelu Wojskowego Włoskiej Marynarki Wojennej, adm. Giuseppe Abbamonte, szef Dyrekcji Uzbrojenia Marynarki Wojennej - NAVARM, oraz Joachim Sucker, dyrektor OCCAR (Organisation Conjointe de Cooperation sur l'Armement, Międzynarodowa Organizacja Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia). powitany przez Attilio Dapelo, wiceprezesa Operations Naval Vessels Division, oraz Antonio Quintano, dyrektora stoczni Riva Trigoso-Muggiano. Nie zabrakło też zespołu stoczniowców oraz załogi z jej dowódcą kmdr por. Claudią de Cesare.

Wcielony 2 października do służby okręt został zwodowany w lutym 2022 roku. Jest czwartym patrolowcem typu Thaon di Revel, dodatkowo pierwszym z konfiguracji określane jako „Full”, oznaczającej jego pełne wyposażenie z myślą o wielozadaniowym charakterze działania. Jest częścią planu odnowy linii operacyjnych okrętów włoskiej marynarki wojennej, zatwierdzonego przez rząd i parlament pod egidą OCCAR

Podczas swojego przemówienia admirał Gueglio podkreślił niezwykłe możliwości technologiczne jednostki oraz ciągłe i wspólne wysiłki Marynarki Wojennej i przemysłu obronnego, aby zaoferować krajowi nowoczesny, wszechstronny i skuteczny instrument morski zdolny do radzenia sobie z szerokim zakresem operacji w coraz bardziej złożonym i zmieniającym się obszarze morskim.

Pod koniec ceremonii nastąpił symboliczny moment podniesienia bandery na rufie jednostki, co oznaczało początek "życia" okrętu i oficjalnego rozpoczęcia służby na nim jego załogi, która wcześniej brała udział w próbach morskich, a w tej chwili przygotowuje się do intensywnego okresu szkolenia przed przydzieleniem do zadań w międzynarodowym środowisku morskim. Nastąpiło również podpisanie dokumentów poświadczających wcielenie jednostki do służby.


Choć klasa okrętów typu Thaon di Revel jest określana jako „patrolowiec” (OPV, Offshore Patrol Vessel), to swoimi rozmiarami i przede wszystkim wyposażeniem dalece się różnią od typowych jednostek tego rodzaju. Została też w całości zaprojektowana i zbudowana we Włoszech, stanowiąc demonstrację zdolności branży okrętowej i jej możliwości produkcyjnych i ewolucji technologicznej. ITS Giovanni delle Bande Nere ma 143 metry długości i 6 270 ton maksymalnej wyporności. Załoga liczy 171 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania 30 dodatkowych w zależności od celów misji. Napęd stanowi system CODAG, na który składają się turbina gazowa General Electric/Avio LM2500+G4 32 000 kW, dwa silniki wysokoprężne MTU 20V 8000 M91L 10 000 kW każdy, cztery generatory z silnikami wysokoprężnymi M.A.N. GenSets 12V175D-MEM 1 640 kW, dwa silniki elektryczne 1 350 kW każdy, dwa generatory awaryjne z silnikami wysokoprężnymi ster strumieniowy 550 kW i dwa wały napędzające śrubę napędową o regulowanym skoku. Maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć okręt to 27 węzłów, a przy prędkości 17 jego zasięg działań wynosi 5 000 mil morskich. W swoim wyposażeniu posiada czujniki i systemy wyprodukowane głównie przez Leonardo-Finmeccanica, w tym system kierowania ogniem ADT NG NA30S Mk2, radar obserwacji powietrznej i naziemnej, dwa radary nawigacyjne, system zarządzania poleceniami Mk4 CMS do wykrywania zagrożeń podwodnych, czy też dwuzakresowy radar AESA 3D wraz z radarem w paśmie C. Do tego dochodzą anteny SATCOM, System Elettronica-ELT Spa ZEUS: RESM (radarowe elektroniczne środki przeciwdziałania), RECM (elektroniczne przeciwdziałanie radarowe) i CESM (ESM łączności), a także dwa systemy akustyczne dalekiego zasięgu SITEP MS-424 i dwie wyrzutnie wabików Oto Melara ODLS-20. W porównaniu z poprzednimi trzema jednostkami tego samego typu, ITS Giovanni delle Bande Nere jest wyposażony w system ATAS, czyli sonar średniej częstotliwości z holowanymi korpusami, zdolny do działania w wymiarze podwodnym zarówno w trybie aktywnym, jak i pasywnym na różnych głębokościach, oraz innowacyjny, wielofunkcyjny radar o stałej powierzchni, dwuzakresowy, DBR, zaprojektowany w celu optymalizacji obrony przeciwlotniczej i wykrywania zagrożeń nawodnych. Całość uzupełnia elektroniczny system kontroli, dzięki czemu ta pełna konfiguracja jest kompletna i wszechstronna, zdolna do harmonizacji zadań, od nadzoru i kontrolowania przestrzeni morskich po działania eskortowe na morzu. Okręt może prowadzić także działania w zakresie ochrony środowiska morskiego i operacji ratowniczych w przypadku klęsk żywiołowych.

W skład wyposażenia okrętu wchodzi także śmigłowiec AW101, dwa bezzałogowe statki powietrzne SH90 i łodzie RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) o długości do 11 metrów, obsługiwane dzięki bocznych dźwigów lub rampy holowniczej. Na uzbrojenie składa się armata morska Oto Melara 127/64 mm Vulcano z automatycznym systemem obsługi amunicji (AAHS), armata przeciwlotnicza Oto Melara 76/62 mm Strales Sovraponte, dwa działka automatyczne Oto Melara Oerlikon KBA B06, dwa systemy ośmiokomorowych wyrzutni DCNS SYLVER A70 VLS dla 16 pocisków Aster w wersji 15, 30, 30B1NT lub pocisków Scalp Naval, osiem rakiet przeznaczonych do zwalczania celów morskich i lądowych Teseo\Otomat Mk-2/E, a także dwie potrójne wyrzutnie WASS B-515/3 dla torped Black Arrow 324 mm.


Patrolowce te (określane też jako PPA) są określane jako okręty o dużych możliwościach wielozadaniowych, od patroli przez ratownictwo morskie po operacje ochrony ludności. W razie konieczności, dzięki różnorodnemu uzbrojeniu, mogą też pełnić funkcję okrętów bojowych działających na pierwszej linii. jest wysoce elastycznym okrętem o zdolności do pełnienia wielu funkcji, od patrolu z możliwością ratownictwa morskiego po operacje ochrony ludności i okręt bojowy pierwszej linii. Istnieją różne konfiguracje systemu bojowego: od „lekkiej” wersji do zadań patrolowych, zintegrowanej ze zdolnością do samoobrony, do „pełnej”, wyposażonej w pełną zdolność obronną. Statek jest również zdolny do obsługi szybkich jednostek pływających, takich jak RHIB (Rigid Hull Inflatable Boat) o długości do 11 metrów, za pomocą bocznych dźwigów lub rampy holowniczej znajdującej się na dalekiej rufie.

Wcielony do służby okręt nazwano na cześć Giovanniego delle Bande Nere (właściwie Ludovico di Giovanni de' Medici), żyjący w latach 1498-1526. Był to należący do wielkiego rodu Medyceuszy najemnik (kondotier), który brał udział w toczonych wtedy tzw. wojnach włoskich. Na jego cześć nazwano również lekki krążownik, zbudowany w 1930 roku, który podczas II wojny światowej, jeszcze gdy Włochy walczyły po stronie państwo Osi, brał udział w wielu starciach z aliantami na Morzu Śródziemnym. Został storpedowany i zatopiony przez brytyjski okręt podwodny HMS Urge w 1942 roku nieopodal wyspy Stromboli na Morzu Tyrreńskim. W 2019 roku zlokalizowano i zidentyfikowano jego wrak. Podejście Włochów do upamiętniania żołnierzy walczących w okresie, gdy kraj znajdował się pod kontrolą reżimu faszystowskiego może dziwić, jednakże inaczej upatrują swoją historię, tym bardziej iż w 1943 kraj zmienił front i brał udział w walce z nazistowskimi Niemcami po stronie aliantów.

Z zaplanowanej serii 10 okrętów serii Thaon di Revel w służbie znajdują się w tej chwili cztery, Paolo Thaon di Revel (P430), Francesco Morosini (P431) i Raimondo Montecuccoli (P432). Dwa pierwsze, zbudowane w wariancie Light mają zostać zmodernizowane do wersji Full. Zaszły zmiany w przypadku dwóch kolejnych okrętów, Marcantonio Colonna (P434) i Ruggiero di Lauria (P435), które miały wejść do służby w kolejnych latach, jednakże w związku z umową między rządem włoskim i indonezyjskim oba patrolowce zostaną sprzedane Indonezji za miliard euro. Kolejne w trakcie prób morskich znajduje się aktualnie ostatni z tej serii Domenico Millelire (P436). W sumie do służby mają wejść trzy podserie tego typu, Full (pełna zdolność bojowa), Light (typowo patrolowa) i Light Plus (funkcja patrolowa, mająca zwiększone zdolności obronne).

Idź do oryginalnego materiału