- Monitorowanie stosowania przepisów od lutego 2024 r. przez Ministerstwo Sprawiedliwości, wskazało na konieczność doprecyzowania regulacji oraz wprowadzenia nowych mechanizmów, które przyczynią się do lepszego zabezpieczenia interesów małoletnich.
- Nowelizacja PrzestSekU zakłada eliminację niejasności i poprawę skuteczności ochrony dzieci w Polsce.
- Projekt uwzględnia także potrzebę wsparcia działań wolontariackich oraz ułatwienia weryfikacji cudzoziemców, co czyni go kompleksowym narzędziem w profilaktyce przestępczości seksualnej wobec małoletnich.
Cele projektu i potrzeba jego wprowadzenia
Problematyka obecnych przepisów
W trakcie stosowania obowiązujących przepisów PrzestSekU zidentyfikowano szereg trudnych do rozwiązania problemów. Po pierwsze, pojawiły się rozbieżności w interpretacji pojęcia „inna działalność”, które było odmiennie rozumiane w zależności od kontekstu i rodzaju relacji prawnej. Po drugie, nie określono jednoznacznych zasad weryfikacji w przypadkach, gdy osoba już sprawdzona pod względem karalności przez jednego pracodawcę przechodzi do innego organizatora działalności. Po trzecie, obowiązujące regulacje nie precyzowały, czy konieczne jest sprawdzanie karalności osób pełniących funkcje publiczne lub działających pod nadzorem opiekunów, w tym nauczycieli lub wychowawców.
Kontekst ochrony małoletnich
Ochrona dzieci przed zagrożeniami przestępczością na tle seksualnym jest jednym z podstawowych zadań państwa. Weryfikacja, czy dana osoba posiada historię związaną z popełnieniem czynów zabronionych, stanowi najważniejszy element systemu profilaktyki. Skuteczne regulacje są konieczne, aby zapewnić dzieciom bezpieczeństwo w placówkach edukacyjnych, opiekuńczych, sportowych oraz innych miejscach, w których mogą one przebywać.
Kluczowe założenia projektowanej ustawy
Doprecyzowanie pojęć
Nowelizacja zakłada wprowadzenie do PrzestSekU słownika jasnych definicji kluczowych terminów, takich jak „inny organizator” i „inna działalność”. Doprecyzowanie tych pojęć ma na celu ujednolicenie interpretacji oraz wyeliminowanie dotychczasowych wątpliwości. Pozwoli to na odpowiednią identyfikację adresatów obowiązków określonych w PrzestSekU.
Obowiązki informacyjne i weryfikacyjne
Projekt przewiduje nałożenie na pracodawców lub innych organizatorów obowiązku informowania osoby, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do działalności, o konieczności weryfikacji jej danych w Rejestrze Sprawców na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym oraz Rejestrze Państwowej Komisji. Jednocześnie proponuje się wprowadzenie możliwości żądania przez pracodawców lub innych organizatorów przedłożenia danych osobowych niezbędnych do realizacji procedur weryfikacyjnych. Takie rozwiązania zapewnią zgodność z przepisami o ochronie danych osobowych, a zarazem usprawnią proces zatrudniania i dopuszczania do działalności z małoletnimi.
Rozszerzenie katalogu przestępstw
Projektodawca proponuje modyfikację katalogu przestępstw, za których skazanie powinno wykluczać możliwość pracy z dziećmi.
Jak wynika z założeń do projektu, są to:
- przestępstwa umyślne przeciwko życiu i zdrowiu;
- przestępstwa przeciwko wolności z wyłączeniem przestępstw określonych w art. 192 i 193 KK oraz odpowiadającym tym przestępstwom czynom zabronionym określonym w przepisach prawa obcego;
- przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności;
- przestępstwa przeciwko rodzinie i opiece, z wyłączeniem przestępstw określonych w art. 206 i 209 KK oraz odpowiadającym tym przestępstwom czynom zabronionym określonym w przepisach prawa obcego;
- przestępstwa określone w rozdziale 7 ustawy z 29.7.2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1939) oraz odpowiadającym tym przestępstwom czynom zabronionym określonym w przepisach prawa obcego.
Wyjątki od obowiązku weryfikacji
W projekcie ustawodawca przewidział również sytuacje, w których weryfikacja nie będzie wymagana. Dotyczy to rodziców lub opiekunów dopuszczanych do innej działalności organizowanej przez jednostkę, do którego uczęszcza małoletnie dziecko tego rodzica lub opiekuna.
W tej sytuacji proponuje się odstąpienie od wykonywania obowiązków związanych z przedkładaniem informacji, na rzecz zobligowania rodzica lub opiekuna do złożenia pod rygorem odpowiedzialności karnej stosownego oświadczenia o tym, że:
- jego dane nie są zamieszczone w Rejestrze Sprawców na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym oraz w oraz Rejestrze Państwowej Komisji;
- nie był prawomocnie skazany za przestępstwa wymienione, o których mowa powyżej lub odpowiadające im czyny zabronione w przepisach prawa obcego.
Przewiduje się także inne wyjątki od obowiązków weryfikacji karalności, które są oparte na ocenie występowania ryzyka skrzywdzenia dziecka, na przykład:
- gdy pracodawcą lub innym organizatorem jest rodzic lub opiekun tego małoletniego;
- przed dopuszczeniem do innej działalności funkcjonariusza publicznego, o którym mowa w art. 115 § 13 KK, adwokata lub radcy prawnego;
- gdy inna działalność jest wykonywana pod stałym i faktycznym nadzorem osoby uprawnionej do sprawowania opieki nad małoletnim, w tym także nauczyciela lub wychowawcę.
Ujednolicenie przepisów
Nowelizacja PrzestSekU zakłada ujednolicenie katalogu przestępstw wykluczających pracę z dziećmi, znajdujących się w ustawie z 14.12.2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737). Dzięki temu regulacje staną się bardziej spójne, co ułatwi ich stosowanie i zapewni jednolitość interpretacji w różnych sektorach.
Zwolnienia z opłat za wydanie informacji
Nowelizacja przewiduje również zmianę w ustawie z 24.5.2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 276) poprzez dodanie przepisu, na mocy którego zwolnieni od obowiązku uiszczenia opłaty za wydanie informacji zostaną:
- wolontariusze, którzy wykonują świadczenia na zasadach określonych w ustawie z 24.4.2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- uczniowie lub studenci odbywający obowiązkowe praktyki w ramach programu nauczania szkoły lub studiów na uczelni wyższej.
Rozwiązanie to ma na celu ułatwienie zaangażowania młodzieży i osób działających na rzecz dzieci.
Nowe uprawnienia pracowników hotelarskich
Pracownicy obiektów hotelarskich zyskają prawo do domagania się od gościa hotelowego przedstawienia dokumentu potwierdzającego tożsamość małoletniego, który z nim przebywa. W przypadku braku takiego dokumentu osoba dorosła będzie musiała złożyć ustne oświadczenie dotyczące relacji z dzieckiem. Rozwiązanie to pozwoli na zwiększenie bezpieczeństwa dzieci w takich miejscach.
Etap legislacyjny
Założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich oraz niektórych innych ustaw zostały opublikowane w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.