Czy wygrane należy wykazać w PIT za 2023 rok?
Generalną zasadą przyjętą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest opodatkowanie wygranych, które podatnik nabył w ramach konkursów, gier, różnego rodzaju zakładów wzajemnych czy nagród związanych ze sprzedażą premiową.
Od tak uzyskanego dochodu należy zapłacić zryczałtowany podatek dochodowy z zastosowaniem stawki wynoszącej 10% wygranej (nagrody).
Czy każda wygrana podlega opodatkowaniu PIT?
Jak wskazuje art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT:
Wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - o ile jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł.
Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Jak wcześniej zostało zaznaczone, analizując powyższe przepisy, należy wskazać, iż choć ustawa o PIT posługuje się pojęciem konkursu to pojęcia tego nie definiuje, jak również nie odwołuje się w tym zakresie do innych aktów prawnych. Co za tym idzie, celowym jest odniesienie się w tym zakresie do powszechnego rozumienia tych pojęć, jak również do interpretacji powyższych pojęć dokonywanych przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne.
[cta-article]
Czym jest konkurs?
Zgodnie z definicją konkursu wskazaną w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, "konkurs" to:
impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnionych nagrodami.
Od wygranej w konkursie pobiera się 10% zryczałtowany podatek dochodowy, chyba iż wartość wygranych nie przekracza 2 000 zł.
Sprzedaż premiowa
Z kolei dokonując interpretacji pojęcia sprzedaży premiowej, wskazać należy iż zgodnie z ugruntowanym stanowiskiem organów podatkowych, sprzedaż premiowa to sprzedaż w której występuje premia dla nabywcy. Premia zaś to zgodnie z definicjami słownikowymi to nagroda za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś.
Jest to więc sprzedaż polegająca na uatrakcyjnieniu zakupu danych towarów, w tym poprzez obniżenie ceny, jak również sprzedaż, w której premia (nagroda) przyznawana jest każdemu nabywcy towarów, który spełni określone warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych.
Organy podatkowe wskazują również, iż szczególnymi cechami sprzedaży premiowej jest powiązanie przekazania nagrody z faktem określonego zachowania nabywcy – najczęściej zakupu promocyjnego towaru lub usługi, lub też zgromadzenia określonej liczby punktów za dokonane zakupy, a także gwarancja otrzymania nagrody przez każdego kupującego, który spełni powyższe, ustalone warunki.
Niezależnie od powyższego, organy podatkowe wskazują, iż innym podstawowym warunkiem sprzedaży premiowej jest tożsamość podmiotu, który przyznaje nagrody oraz podmiotu, który dokonuje sprzedaży – w przypadku, gdy inny podmiot sprzedaje dokonuje sprzedaży i inny przyznaje towar nie można mówić o sprzedaży premiowej.
Również w przypadku sprzedaży premiowej zastosowanie znajduje zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10%, chyba iż wartość benefitu nie przekracza 2000 zł.
[cta-article-2]
Sprzedaż z rabatem
Jak już zostało wspomniane, podobnie jak w dwóch wcześniejszych przypadkach, tak i w przypadku sprzedaży z rabatem należy odnieść się do sposobu rozumienia tego pojęcia przez organy podatkowe.
Zgodnie ze słownikowym znaczeniem, rabat oznacza:
Zniżkę, ustępstwo procentowe od ustalonych cen towaru, głównie na rzecz nabywców płacących gotówką, kupujących dużą ilość towaru jednorazowo lub w określonym czasie, upust.
W praktyce udzielenie rabatu polega więc na obniżeniu ceny zakupu usług lub towarów.
Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych w imieniu Ministra Finansów.
Niezależnie od słownikowego pojęcia rabatu, zgodnie z podejściem organów podatkowych na kwestie sprzedaży z rabatem należy spojrzeć w szerszym kontekście okoliczności, które wpływają na jego przyznanie. W szczególności należy wskazać do kogo kierowana jest możliwość zakupu za rabatem - czy jest to przywilej, z którego może skorzystać nieograniczony krąg osób, które spełnią określone kryteria, czy też jest przywilej do ograniczonej grupy osób.
Sprzedaż z rabatem nie podlega zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu.