Władze Krakowa robią wszystko, żeby przekonać mieszkańców do Strefy Czystego Transportu. Jednym z elementów kampanii jest uruchomienie internetowej ankiety, w której Krakowianie będą mogli wyrazić swoje zdanie na temat nowych przepisów.
Czy miasto przekona mieszkańców?
Proces konsultacji w sprawie utworzenia Strefy Czystego Transportu rozpoczął się już dwa lata temu. Aktualnie miasto prowadzi kampanię społeczną, której celem ma być przekonanie Krakowian do nowych ograniczeń. Jak dotąd, kontrowersje wzbudziła kwota, jaką miasto przeznaczyło na reklamę nowych przepisów – to aż 1 mln zł, z którego sfinansowane zostały plakaty, billboardy oraz kampania w mediach społecznościowych. Jedną z części tej inicjatywy jest ankieta, w której mieszkańcy mogą wyrazić swoje zdanie na temat SCT.
– W ramach tego procesu przygotowano ankietę, która ma pomóc lepiej zrozumieć opinie mieszkańców na temat tego rozwiązania oraz zidentyfikować najważniejsze potrzeby i obawy związane z SCT w Krakowie – informuje krakowski magistrat.
“Czysty transport” z małym poślizgiem
SCT w Krakowie miała działać już od 2024 roku, jednak uchwała została zaskarżona przez wojewodę i uchylona przez Wojewódzki Sąd Administracyjny. Ostatecznie, planowany termin wejścia w życie przepisów przesunął się na 1 lipca 2025 roku. Do Krakowa nie będą mogły wjechać samochody osobowe i ciężarowe, które nie spełniają norm Euro3 w przypadku aut benzynowych i LPG oraz Euro5 w przypadku diesli.
Według władz miasta, ankieta ma być okazją do wyrażenia swojego zdania na temat roli SCT jako narzędzia poprawy jakości powietrza. W ankiecie znajdziemy między innymi pytania o to, jaki samochód mieszkańcy uważają za nowy, jakie pojazdy według nich najbardziej pogarszają jakość powietrza, czy jakiej pracy, ich zdaniem, nie można wykonać bez posiadania samochodu.
– Zapraszamy wszystkich mieszkańców do udziału. Każda opinia jest cenna i pozwoli lepiej dostosować projekt strefy czystego transportu do potrzeb i oczekiwań społeczności – czytamy w komunikacie Urzędu Miasta Krakowa.
Zgodnie z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych, przyjętą 21 listopada, każde miasto powyżej 100 tys. mieszkańców będzie miało obowiązek wprowadzić strefę czystego transportu, o ile poziom dwutlenku azotu w powietrzu zostanie przekroczony. Do tej pory sytuację taką odnotowano w: Warszawie, Krakowie, Wrocławiu i Katowicach.
Źródła: ztp.krakow.pl, portalsamorzdowy.pl, metropoliakrakowska.pl
Fot. Canva