Które znane firmy z branży fashion zniknęły z rynku w 2023 roku? Te marki złożyły wnioski o upadłość

fashionbiznes.pl 11 miesięcy temu

2023 rok był trudnym czasem dla mody, a prognozy na najbliższe 12 miesięcy nie wróżą dobrych zmian. Inflacja podwyższyła koszty utrzymania marek i zwolniła ich obroty. Z kolei wzmożona trosko o środowisko, warunki pracy, sprawiedliwe zarobki czy inkluzywność przyczyniła się do wzrostu konsumenckiej nieufności wobec największych brandów modowych. Choć część marek przetrwała 2023 rok ze wzrostami, wiele przedsiębiorstw (pozornie ugruntowanych na rynku) została zmuszona do złożenia wniosku o upadłość.

W tym roku branża modowa stanęła w obliczu rosnącej inflacji, wzrostu nieufności konsumenckiej, wzmożonych zwrotów produktów, rosnącej liczby odpadów generowanych przez marki, zwróceniu uwagi na różnorodność w firmach oraz niedoboru siły roboczej. Dla wiodących przedsiębiorstw oznaczało to konieczność wprowadzania zmian, które w ciagu najbliższych miesięcy mogą przyczynić się do wzrostu efektywności. Jednak nie każdej firmie udało się poradzić z piętrzącymi się problemami – wśród marek, które ogłosiły swoją upadłość znalazły się m.in. Peek&Cloppenburg oraz Christopher Kane.

Peek & Cloppenburg

Peek & Cloppenburg to niemiecka firma detaliczna zajmująca się multibrandową sprzedażą odzieży. W jej ofercie pojawiały się ubrania od marek premium (uwzględniała kolekcje m.in. od Ralpha Laurena, Tommy’ego Hilfigera, Guessa, Marc’O Polo czy Max Mary). Została założona w 1869 roku Johanna Peeka i Heinricha Cloppenburga.

Kryzys spółki został spowodowany przez pandemię koronawirusa. Pierwsze doniesienia o upadłości dotarły do mediów w marcu 2023 roku, po tym, jak marka straciła około 30% swojej sprzedaży. Postępowanie w sprawie niewypłacalności marki P&C jest przez cały czas w toku.

Czytaj więcej: Ta niemiecka sieć sklepów ogłosiła upadłość. Czy Polskę czeka to samo?

Christopher Kane

Christopher Kane to jeden z najpopularniejszych współczesnych brytyjskich projektantów. W czerwcu bieżącego roku, ku zdziwieniu fanów, jego marka ogłosiła upadłość. Jedynym ratunkiem dla brandu jest w tej chwili poszukiwany inwestor, który wyciągnie firmę z ogromnego zadłużenia.

Następuje okres przyspieszonej działalności marketingowej, mający na celu zlokalizowanie potencjalnych zainteresowanych stron w celu refinansowania istniejącego zadłużenia firmy lub alternatywnie zlokalizowania nabywcy dla firmy i aktywów

— powiedział rzecznik CK.

Ahlers AG

Na liście marek ogłaszających swoją upadłość znalazło się także przedsiębiorstwo Ahlers AG, które jest właścicielem brandów takich jak Baldessarini, Otto Kern oraz Pierre Cardin. Kryzys zbiegł się ze stuletnią rocznicą powstania Ahlers AG. Choć na ten moment sklepy należące do Ahlers AG są przez cały czas otwarte, w ramach procedury upadłościowej pracę straciło ponad 400 osób zatrudnionych w firmie.

Julien Macdonald

Wzrastająca inflacja przyczyniła się także do likwidacji marki projektanta Juliena Macdonalda, który po trzech latach powrócił do prezentowania swoich kolekcji podczas londyńskich Tygodni Mody. Upadek jest związany z bankructwem sieci towarowej Debenhams, z którą Macdonald podpisał długoterminowy kontrakt. Jak informuje likwidator firmy, FTS Revovery, żadni pracownicy ani istniejące umowy nie mogą zostać uratowane.

My shoes/Deichmann

Kryzys dotknął również grupy Deichmanna. Należąca do spółki firma MyShoes pojawiła się na polskim rynku w 2019 roku pod szyldem Deichmann/My Shoes. Decyzja o otwarciu likwidacji i rozwiązaniu spółki została pojętą pod koniec października bieżącego roku. Jak wiadomo, procedura upadłościową dotyczy zakończenia działalności marki m.in. na terenie Austrii i Niemczech do końca 2024 roku.

Likwidatorzy MyShoes Polska Spółka z o.o. w likwidacji z siedzibą we Wrocławiu zawiadamiają, iż w dniu 26.10.2023 r. podjęta została uchwała Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników o rozwiązaniu spółki i otwarciu jej likwidacji. W związku z powyższym wzywa się wierzycieli spółki, aby w terminie 3 miesięcy od dnia niniejszego ogłoszenia zgłosili swoje wierzytelności na adres siedziby

— czytamy w sądowym wpisie.

Soft Surroundings

Soft Surroundings to amerykańska marka odzieżowa, mniej znana w Polsce. Firma złożyła wniosek o upadłość i sprzedała swój sklep online przedsiębiorstwu Coldwater Creek. Oprócz tego, likwidacji poddane zostaną 44 butiki z odzieżą damską należące do Soft Surroundings.

Scotch&Soda

Holenderska marka odzieżowa Scotch & Soda ogłosiła bankructwo z powodu wyżej wymienionych problemów – poważnych trudności finansowych wynikających z pandemii COVID-19, wzrostu inflacji i ograniczenia wydatków konsumentów. Pomimo osiągnięcia rekordowej sprzedaży na poziomie 342,5 miliona euro w roku podatkowym 2022, firma nie była w stanie zrównoważyć strukturalnych problemów z przepływem gotówki. Fundusz Sun Capital, właściciel Scotch&Soda, wniósł wniosek o upadłość w Scotch&Soda. Na ten moment sklepy marki pozostają otwarte i nie są bezpośrednio zagrożone bankructwem.

Więcej o upadłości Scotch&Soda przeczytasz tu: Marka Scotch & Soda w upadłości. Sieć odzieżowa szuka też kupca na 200 sklepów poza Holandią

Zdjęcie główne: Unsplash

Idź do oryginalnego materiału